Saturday, September 15, 2018

Jatuh Nilai RM Bawah PH, G/Eng Perbodoh Rakyat?

guan eng

KUALA LUMPUR – Adakah Menteri Kewangan yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menganggap rakyat Malaysia terlalu mudah diperbodohkan dalam isu kejatuhan berterusan nilai ringgit sejak Malaysia diperintah kerajaan Pakatan Harapan (PH)?

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, jawapan balas Guan Eng terhadap sindiran mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung kejatuhan nilai ringgit yang berterusan dibawah pimpinan kerajaan PH baru-baru ini semata-mata bersifat muslihat yang cuba menipu rakyat daripada perkara sebenar.
“Peliknya, sudahlah niat buruk itu jelas ada, muslihatnya pun terlalu cetek sehingga menimbulkan tanda tanya adakah Guan Eng juga menganggap rakyat Malaysia ini terlalu mudah diperbodohkan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Shahril Sufian berkata, Guan Eng dalam jawapan balasnya keatas sindiran Najib mendakwa ringgit adalah antara mata wang terbaik di dunia kerana nilai ringgit hanya susut 2.2 peratus sepanjang tahun ini iaitu bermula Januari.
Kata beliau, Guan Eng bagaimanapun tidak menyebut fakta utama berhubung perkara iaitu siapakah yang menjadi kerajaan Malaysia dari Januari hingga Mei 2018 yang membolehkan nilai ringgit berada pada tahap yang terbaik di dunia.
Tambah beliau, tindakan Guan Eng membuat perbandingan menggunakan nilai ringgit pada awal tahun 2018 bukan sahaja tidak tepat, malah bertujuan mengaburi mata rakyat agar tidak menampakkan kegagalan kerajaan PH mengemudi kedudukan kewangan negara ke arah yang lebih baik.
Menurut beliau, Guan Eng sepatutnya hanya mengambil kira kedudukan nilai ringgit sejak PH mengambil alih tampuk pentadbiran negara iaitu pada paras RM3.95 pada 8 Mei 2018 iaitu sehari sebelum kemenangan PH sebagai jawapan balasnya, bukan nilai pada awal Januari RM4.03 yang ketika itu dibawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN).
“Jika dikira nilai semenjak kemenangan PH, nilai ringgit susut sebanyak 4.7 peratus berbanding nilai pada hari ini iaitu RM4.14. Trend penurunan ini juga adalah sangat ketara berbanding sebelum PRU-14 yang mana pada ketika itu nilai ringgit meningkat dari RM4.03 pada Januari kepada RM3.95 sehari sebelum PRU-14,” jelasnya.
Malah, kata beliau, kerajaan PH bagi memastikan nilai ringgit tidak terus merosot telah terpaksa mencairkan rizab antarabangsa sebanyak lebih USD5bilion sejak kemenangan mereka yang bermakna nilai ringgit sudah tentu akan merosot jauh lebih teruk jika keputusan mencairkan rizab antarabangsa itu tidak dibuat.
Walhal, jelas beliau, dibawah pemerintahan kerajaan BN dalam tempoh Januari sehingga April 2018 bukan sahaja telah menaikkan nilai ringgit, malah rizab antarabangsa sepanjang tempoh tersebut juga telah meningkat sebanyak hampir USD6bilion.
Kata beliau, adalah malang buat negara disebabkan kegagalan kerajaan PH mengurus kedudukan kewangan negara dengan baik, USD5bilion itu telah terpaksa digunakan bagi menampung kelemahan mereka.
Justeru, katanya, sindiran Najib keatas kerajaan PH ada asasnya kerana PH sebelum menjadi kerajaan sering memomokkan rakyat bahawa mereka mampu menaikkan nilai ringgit jika rakyat mengalahkan BN, menumbangkan Najib dan memenangkan PH.
“Namun selepas menjadi kerajaan, perkara sebaliknya pula berlaku. Nilai ringgit terus jatuh dari sehari ke sehari. Itu sahaja yang ditanya atau disindir. Siapa sangka Guan Eng boleh menjadi tak keruan sehingga menulis kenyataan yang tersimpang jauh dari taraf seorang bergelar Menteri Kewangan.
“Menteri Kewangan seharusnya menerima teguran dan memikirkan bagaimana nilai ringgit mampu diperkukuh. Namun melihatkan beberapa keputusan u-turn serta flip-flop kerajaan PH disamping sikap angkuh menteri, saya khuatir Ringgit Malaysia akan terus berada dalam keadaan menyusut seperti mana jangkaan yang dibuat oleh pakar ekonomi dunia,” katanya. – MYNEWSHUB.TV

Mengapa jadi begini? 
G/Eng Perbodoh Rakyat, Kit Siang Perbodoh Madey? 
Kerana nak jadi PM walaupun terpaksa menjual perjuangan UMNO, sanggup bertuankan DAP, menolak sistem Islam? Hinanya manusia spesis ini..

Hasil carian imej untuk muka mahathir macam kondom?

17 comments:

Anonymous said...

Guan rng perbofohkan bani hasim dan mereka yh bodoh...

Zaman najib nilai ringgit cecah 4.40 sedolar hingga harga barang melamnong....sekarang nilai ringgit masih jauh dari4.40...

Mata wang negara lain pon susu jugak..

Anonymous said...

Kenape pas sanggup sembah MCA?..

Anonymous said...

UTUSAN ONLINE

Semua negara alami susut nilai mata wang - Dr. Mahathir

Farhana Joni dan Badrul Hafizan Mat Isa
14 September 2018 9:13 PM

KUALA LUMPUR 14 Sept. - Penyusutan nilai mata wang bukan hanya melibatkan Malaysia, tetapi semua negara berdepan situasi defisit yang sama.

Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Argentina antara negara yang turut mengalami situasi tersebut apabila mata wang negara itu menyusut sehingga 50 peratus.


"Semua mata wang defisit, Argentina 50 peratus.

"Penyusutan nilai mata wang ini berlaku kerana perang perdagangan antara Amerika dan China, selain prestasi ekonomi masing-masing," katanya dalam sidang akhbar di Ibu pejabat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), di Menara Yayasan Selangor, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Ringgit dibuka tinggi berbanding dolar AS hari ini ketika para pelabur mengharapkan pengumuman Indeks Harga Pengguna (IHP) yang lebih positif bagi Ogos.

"Pada pukul 9 pagi hari ini, ringgit mengukuh kepada 4.1380/1420 berbanding dolar AS daripada 4.1430/1460 sewaktu ditutup semalam. - UTUSAN ONLINE.

Anonymous said...

Ringgit susut nilai tapi harga barang stabil..

Anonymous said...

Parti Orang islam yang tak ada perangai/akhlak Islam adalah Parti PAS....Pukimak betul....jubah sekadar pakaian, penyamun berjubah! sial....

Anonymous said...

PAS itu UMNO dan UMNO itu PAS, kedua parti ini selalu berlomba2 dalam acara songlap duit rakyat.Walaupun UMNO sudah terkubur namun pasanganya iaitu PAS masih bersemangat untuk makan duit rakyat dan menipu rakyat.

Anonymous said...

Ibnu Hasyim tak ada cerita ngentot dan foto bogel kah , konek aku dah sejuk ni. kah...kah..kah.......

Anonymous said...

PAS masa TGNA dan sekarang AMAT BERBEZA, aku kena keluar PAS.....

Anonymous said...

Meroyan..
Ha ha ha

tembak lagi Pak Asim..

Ha ha ha depa dah 3/4..

Anonymous said...


Sememangnya dari dulu apabila dekat PRU, bukan sahaja macam-macam yang rakyat dapat malah harga minyak akan di turun kan sedangkan harga minyak dunia mahal. Begitu lah juga nilai mata wang akan tinggi selama 4 bulan lebih awal.

Tidak patut guna angka se belum PRU dengan selepas PH ambil alih.

Sekiranya BN terus berkuasa selepas PRU semua yang di belanja kan akan di hitung semula dan berbagai helah di gunakan untuk menstabilkan kewangan negara.

Atau dengan menambah hutang lagi.

Anonymous said...

sbb pas bukan nk menang...nk berkat.. mca

Anonymous said...

Pee.eh bodoh tahap bawah paras babbon yg bodoh mana boleh fikir pasal ekonomi, penyangak & penyamun semua tuh....
Macai2 pee.eh mana boleh fikir pun, yelah kan pemabuk kencing pee.eh masih khayal dgn kelentong dewa2 suci pee.eh yg katanya turun Dari langit.

Anonymous said...

jgn kira nilai matwang semata sebb faktor dunia ada peranan juga.

yg penting kena nilai beban hutang.. sebb hutang bukan atas faktor dunia..tp kejahatan kebodohan ketamakan kebanggangan ketakutan pd bini dn pengkhianatan sekongkol dgn cina harbi gemuk yg mnjadi penyebabnya.

biarkn najib berckp semahunya sebelum berhijrah ke alam penjara.

sebb lg byk najib ckp lg rakyat meluat dn benci. rasa mcm nk jadikn mulut dia sebagai toilet bowl.

lg byk najib ckp lg byk yg kantoi. betul kak ros kata.. awak jgn ckp byk nnti kena panggil lagi!!

bila kak ros minta kemewahan anjib akur.

bila kak ros nasihat yg betul najib melawan pulak.

punyalah tkdpt hidayah org tua tu.

kenapa ye? sebb dpt tuan penasihat busuk misai serban kontot. nasihat bawa jahanam. dulu najib handsome...sekarang muka najib harga 5 pound saja.

Anonymous said...

12.15.. WTH u writing shit!

Anonymous said...

zaman najib dia pernah beli ringgit utk kuatkn matawang.. satu tektik penipu utk sementara bg mengabui rakyat.

Anonymous said...

Tektik menipu konon. .. ki..ki..ki.. Menteri kewangan bangang pon korang backup jugak. Kebangangan ini akan menyusahkan ramai nelayan dan petani serta orang yg tiada gaji tetap bulanan pada masa hadapan. Korang backup la Nobita tu. Tora datang lagi dgn penemuan billion2...Satu projek rangsangan ekonomi pun belum nampak. Rangsangan seks adalah...ki..ki.. ki..

Anonymous said...

Anon 12:19. Bodo mcm taek,

Good stuff anon 12:15, mmg macai2 pee.haramjadah pemabuk kencing kutty93&aljubb&limpigs&baboon&gangs.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails