Wednesday, September 12, 2018

Gadis Kuih Bulan Tokoh OKU Maal Hijrah Terengganu.

Gadis Kuih Bulan Tokoh OKU Maal Hijrah Terengganu

K/ TERENGGANU – Kegigihan gadis orang kelainan upaya (OKU) Haziqah Nurulhuda Harun dalam menyediakan kuih bakul dan kuih bulan halal, melayakkan beliau menerima Anugerah Tokoh Orang Kurang Upaya (Perempuan) pada majlis sambutan Maal Hijrah 1440 Hijrah/2018 peringkat negeri Terengganu di Stadium Negeri hari ini.

Gadis berusia 22 tahun itu menerima hadiah wang tunai RM3,000, plak dan sijil penghargaan yang disampaikan Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin.
Kisahnya pernah disiarkan Bernama pada awal 2017 dan menjadi tular di laman sosial serta inspirasi rakyat Malaysia yang kagum dengan kegigihannya yang cekal untuk berdikari dengan mengusahakan perniagaan kuih bakul serta kuih bulan.
Haziqah yang lebih mesra dikenali sebagai Yaya mula mengusahakan kuih bakul dan kuih bulan berseorangan dari rumahnya di Kemaman pada 2016 dan kini mempunyai 65 pekerja untuk melebarkan lagi empayar perniagaannya, Sedeh Sokmo MMDT Enterprise.
“Alhamdulillah, anugerah ini menguatkan lagi semangat Yaya untuk terus berjihad memartabatkan ekonomi orang Islam melalui perniagaan makanan.
“Yaya juga berharap kejayaan ini akan membuka mata lebih ramai golongan OKU agar tidak berasa rendah diri dengan kekurangan mereka kerana di sebalik kekurangan ini pasti ada keistimewaan yang telah Allah cipta untuk kita terus menyumbang sesuatu kepada agama, bangsa dan negara,” katanya yang terpaksa bergantung kepada kerusi roda untuk bergerak berikutan lumpuh dari pinggang ke bawah.
Ketika mula berniaga pada 2016, Yaya hanya mengeluarkan produk dengan dua perisa sahaja iaitu perisa asli serta durian namun beliau terus mencipta kelainan apabila menampilkan 32 resepi dan akan mengeluarkan enam resepi baharu khas untuk keluaran produk premium sebelum akhir bulan ini.
Enggan terus berada dalam zon selesa, Yaya juga konsisten menambah ilmu perniagaan dengan menyertai kelas strategi pemasaran menggunakan medium sosial Facebook sejak tahun lalu.
“Yaya mahu terus menyediakan kuih bakul dan kuih bulan halal untuk santapan rakyat Malaysia serta negara jiran terdekat seperti Singapura dan Indonesia pada masa akan datang.
“Semoga jihad kecil Yaya dalam perniagaan ini memberi impak positif kepada ekonomi setempat khususnya peluang pekerjaan kepada komuniti dan sektor makanan halal dalam negara,” katanya. – BERNAMA

5 comments:

Anonymous said...

semua manusia sama...tiada baka rajin atau baka malas. malas atau rajin keadaan yang mempengaruhinya.

siapa saja yang bermigrasi di sini baik lokal ke lokal atau dari seberang ke lokal atau dari kejauhan ke lokal akan meraih kejayaan besar dengan lebih cepat.

Anonymous said...

Ya ya ya

Anonymous said...

Kalo bukan oku blm tentu berjaya...tuhan maha adil...kurang disana diberi lebih disini jika bersyukur dan berusaha.....

Anonymous said...

Dlm PAS ramai yg sempurna tapi mcm OKU. Cth yg ckp ada siku dan lutut tapi x sebut ada akal. Lepas tu lari pergi tmpt lain konon nk dpt kerusi slmt. Di kejar oleh lwn , jatuh terduduk takdak kerusi. Skrg dh kurang bunyi bila bkn MP.

Anonymous said...

Kueh bulan aka kue bakul aka niangau aka kueh lekit etc ni adalah sebetulnya Alatan perang kaum sepet dlm kerja2 memerangkap tohan2 kepercayaan mereka yg mana bila tohan2 turun ke bumi termakan hidangan istimewa ini maka tertutuplah mulut tohan2 uth sekoyong2nya tigabulan?
Jadi takdapat lah tohan2 nih melapor segala kegiatan sepet dibumi pada tohan besar dilangit, dan bilamana gam dah hilang maka jadi lupa pula sbb dah lama, jad kesian tohan2 tu kena buli dgn kaum sepet.

Jadi dgn adanya kueh lekit halal ni bolehlah sesiapa yg menjadi pengikut ajaran sepet nih gunakan utk ritual penting kaum sepet nih ie sakat & tipu tohan.
☺☺��☺☺

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails