Tuesday, August 21, 2018

2 Juta Umat Islam Penuhi Arafah.. (&Video 2 Jam Ribut Pasir Di Arafah)


LEBIH dua juta umat Islam mula membanjiri Bukit Arafah di sini, iaitu kemuncak ibadat haji yang menyatukan umat Islam di seluruh dunia. - Foto EPA

ARAFAH: Lebih dua juta umat Islam mula membanjiri Bukit Arafah di sini, iaitu kemuncak ibadat haji yang menyatukan umat Islam di seluruh dunia.
Kelihatan lautan manusia memenuhi puncak bukit yang terletak di tenggara Kota Makkah bagi berdoa dan mengimbas kembali peristiwa ketika Nabi Muhammad s.a.w menyampaikan khutbah terakhirnya, sebelum wafat.

Pada hari kedua ibadat haji, terdapat sebahagian daripada jemaah, iaitu lelaki yang memakai ihram serba putih, manakala wanita berpakaian longgar, menolak kerusi roda yang dinaiki ahli keluarga yang uzur.
Ibadat haji yang juga rukun Islam kelima dianggap perhimpunan tahunan terbesar yang dihadiri di seluruh dunia.
Dalam pada itu, ramai jemaah dilihat meneguk air dari botol minuman ketika angin panas bertiup di Jabal Rahmah dan kawasan lapang di sini, walaupun ia dilimpahi hujan lebat, malam semalam.
Namun, sebaik sahaja, matahari terbenam, jutaan jemaah haji akan berangkat menuju ke Muzdalifah bagi mengumpul batu-batuan kecil menuju ke Mina, untuk meneruskan ibadat seterusnya, iaitu melontar Jamrah.
Esok, umat Islam di Makkah akan menyambut Hari Raya Korban, yang menandakan tamatnya ibadat haji dengan menyembelih binatang ternakan seperti lembu, unta dan kambing. - AFP

12 comments:

Enti PAS BODO said...

Itu baru didunia dah cemas...di mahsyar bagi penipu dan penonggang agama tak rasa ape2 ker?...

Ape agaknye komen mualaf prof Rheduan tee yg lari dari mca kerana kapir mca anti islam kpd lobai hadi bodoo yg suruh walaun bodoo pas sokong kapir penentang islam mca...

Anonymous said...

Ini, Berkenalan dengan dengan geng anti Islam dan PAS..

[ antilebaikulub said...
1. T.kasih. Kerana ramai yang kait PAS dengan kahwin 2,3,4,. Ada juga yang tuduh ahli PAS kahwin 5, itu tak perlu layan itu geng jahil agama. Nak fitnah pun biar menasabah.

2. Mengatakan ramai 'lebai PAS' kahwin poligami, menunjukkan lebai PAS itu mempunyai kesihatan seks yang baik, ramai anak dan tak takut, tak dapat rezeki seperti orang yang tak beriman.

3. Bukan seperti 'lebai kulub'. Lebai kulub ertinya mereka kuncu2 PH yang suka diperintah oleh orang kulub tak bersunat atau berkhatan, penuh tahi palat. Bukan perintah saja, bahkan dalam blog ini (ted manoff) ada yang mengaku sanggup beri 'puki bini'nya (maaf, itu yang dia sebut) kepada pakar rujuk mereka 'lebai kulup' Lim Guan Eng.

4. Lebai2 kulup ini, kebanyakannya beristeri 1, biasanya takut bini, nafsu ada tetapi tenaga tiada, bahkan ada yang rindu jadi pondan.(adanyang pilih nama kejora bapok dll). Atau isterinya jadi pkakas antik saja.

Insya Allah, kita sambung lagi kalau ada masa.]

Ha ha ha. Tembak lagi Pak Asim.

Anonymous said...

Terang-terang Perdana Menteri Malaysia dimalukan semasa sidang media bersama China Premier semalam. Sindiran yang sangat memalukan disertai dengan senyuman nakal buat seorang ketua negara di dalam sidang media sempena lawatan beliau.

Itulah Malaysia dalam pemerintahan Kerajaan Pakatan Harapan tidak belajar mengurus hubungan dua negara secara diplomasi sebagai mana yang dilakukan oleh DS Najib Tun Razak. Lain kali jangan terlalu sombong menghina negara orang. Li Keqiang berkata kepada TunTaek:

"Saya bukan bertanyakan anda satu soalan tetapi, jika anda ingat perbualan kita untuk mendapat Konsensus Perdagangan Bebas adalah konsisten, kita akan hentikan sidang media kita sekarang."

Anonymous said...

Tak usah temberang laah...ko paham ker bahasa cina?...

Anonymous said...

Kutip dari tong taik mana?...

Anonymous said...

Rheduan tee dah lama lari dari kapir mca kerana menentang islam.....sebagai peringatan kpd geng2 bodoh..

Anonymous said...

ini sebahagian dpd taik2 najib yg terpaksa ditanggung oleh ph. kau nk ckp najib pandai hubungan 2hala?

hhaaah memang negara luar suka cara najib sbb menjahanamkn negara.

kot china terkilan dgn tun pun adalah patut. sebb mereka tk seuntung seperti deal dgn najib yg bingai itu dulu.

Enti Pembela Prompak said...

https://youtu.be/UOCmmn5IpW0

Sidang media pm china dan tun..okey jer...cai putarbelit..

Anonymous said...

walaun cai dan menipu adalah bagai isi dengan kuku babi.. berpisah tidak sekali2

Anonymous said...

9:05, haha patut pun china sindir tuntaek, ada ke dia pergi cakap proton juara lagi baik dari protongeely..bhwahaha,
Tapi memang pun protonjuara tu kenderaan rasmi macai harapan punah, boss pakai bently.

Anonymous said...

Padan muka tuntaek hehehe

Anonymous said...

walaun. apa kau ingat jd pemimpin ni nak dipuji saja tapi bodoh. pemimpin makan puji.. rakyat akhirnya makan pasir bayar hutang.

lain lah wal'aun.. makan dedah sama talam dgn PM dulu huuh.

tun pemimpin yg patriotik berjiwa besar dan tak suka negara dihina. pemimpin yg membela dn bangga dgn negara sendiri walaupun sebuah negara kecil.

tun bukan pergi ke china utk sedapkan telinga china bahawa Malaysia PUAS HATIII semua projek dgn china. jauh sekali pergi utk menjadi pengkhianat negara menjual asset Negara demi berhutang mcm seorang penyamun dulu tu.

itu sebab walaun tk layak memerintah negara. tak tau apapun. punaaah.

eloklah walaun belajar kenal2 dgn mca tu. belajar cara pemikiran mereka dan menikmati sama hidangan mereka. barulah ngamm yam seng!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails