Friday, August 24, 2018

Dr M Dah Meroyan? Mahu Roboh 'Tembok Besar China Kuantan'. Mengapa?




WAWANCARA | Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu melihat tembok yang mengelilingi Taman Perindustrian Malaysia-China Kuantan (MCKIP) dirobohkan.

Malaysiakini dalam laporan khas tahun lalu menyorot pembinaan tembok sepanjang kira-kira sembilan kilometer mengelilingi kompleks industri berkenaan yang digambarkan oleh penduduk tempatan sebagai "Tembok Besar China Kuantan".

Dr Mahathir dalam wawancara pertamanya selepas pulang dari China berkata beliau sedang cuba meletakkan semula pihak berkuasa Malaysia di kawasan itu dan telah membangkitkannya kepada Beijing.

"Saya jelaskan kepada kerajaan China bahawa kita akan patuhi peraturan, undang-undang dan amalan mereka di China, jadi kita juga mahu mereka mematuhi undang-undang dan amalan di Malaysia. Mereka tidak pernah menyatakan keengganan kepada hal ini.
"Kami perlu memastikan bahawa pembangunan ini mengikut undang-undang dan peraturan," katanya kepada Malaysiakini dalam wawancara di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

Pekerja dari China memberitahu Malaysiakini bahawa mereka dilarang keluar dari kawasan tembok berkenaan dan pekerja dibahagi-bahagi mengikut wilayah tempat tinggal mereka di China. Wakil tempatan yang dipilih juga mengadu bahawa mereka tidak dibenarkan masuk.
"Taman industri bukan negara asing, ia masih lagi tertakluk kepada undang-undang Malaysia, menghalang pegawai tempatan masuk bukan perkara yang seharusnya dilakukan.
"Tiada sesiapa yang pernah melakukan perkara itu. Anda bina taman industri dan anda tidak benarkan rakyat Malaysia masuk.
"Ini bukan amalan yang kita gunakan. Kita mempunyai ratusan taman industri dan semuanya tertakluk di bawah undang-undang Malaysia.
"Jadi kita perlu robohkan tembok dan semua (amalan) ini kerana ia salah di sisi undang-undang negara," kata Dr Mahathir.

MCKIP sebelum ini menjelaskan bahawa tembok berkenaan tidak meliputi keseluruhan kawasan taman industri berkenaan dan hanya terhad untuk kawasan kompleks Alliance Steel (M) Sdn Bhd. Perlu beri manfaat kepada Malaysia

Dalam wawancara yang berlangsung dalam bahasa Inggeris itu, Malaysiakini bertanya maksud sebenar Dr Mahathir apabila mengatakan "taking down walls". Dr Mahathir mengesahkan bahawa ia memberi maksud secara harfiah dan figuratif.

"Taman industri ini dibuat di bawah undang-undang Malaysia dan kita perlu menguatkuasakan undang-undang kita di dalam taman industri berkenaan.
"Katakan ada jenayah berlaku di dalam sana, ia tanggungjawab kita. Ia bukan tanggungjawab pihak yang memiliki taman itu," katanya.

Dr Mahathir pulang dari China pada Selasa lalu selepas berbincang dengan Beijing berhubung pengkajian semula beberapa projek mega di Malaysia yang dibiayai oleh negara itu.

Dr Mahathir berulang kali menuduh bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menjual tanah kepada China sewenang-wenangnya atas nama pelaburan luar. 

Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu menekankan bahawa pelaburan luar langsung perlu memanfaatkan Malaysia dari segi pengetahuan teknologi selain peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia dan bukannya sekadar memberi syarikat China tanah untuk dibangunkan.
Dilancarkan secara rasmi pada 5 Feb, MCKIP dimiliki 49 peratus oleh Guangxi Beibu Guld International Port Group Co Ltd, sebuah syarikat China yang dimiliki oleh kerajaan Wilayah Autonomi Zhuang Guangxi dan 51 peratus pemilikan selebihnya adalah konsortium tempatan, Kuantan Pahang Holding Sdn Bhd.

Kuantan Pahang Holding Sdn Bhd merupakan perkongsian awam-swasta yang terdiri daripada IJM Land Bhd (40 peratus), Sime Darby Property Bhd (30 peratus) dan kerajaan Pahang melalui Perbadanan Setiausaha Kerajaan Pahang dan Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang (30 peratus).

Upacara pembukaan disempurnakan oleh Najib dan Jia Qinglin yang ketika itu merupakan pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Persidangan Perundingan Politik Republik Rakyat China. Dibahagikan kepada tiga fasa, pembangunan 1,219 ekar ketika ini akan disusuli dengan 1,000 ekar dan 800 ekar masing-masing bagi fasa dua dan fasa tiga.

Sebahagian besar fasa pertama, atau 710 ekar, telah dijual kepada Alliance Steel (M) Sdn Bhd, yang merupakan usaha sama antara dua syartikat China - Guangxi Beibu Gulf Port International Group Co Ltd dan Guangxi ShengLong Metallurgical Co Ltd - menurut jawapan bertulis sidang DUN Pahang bertarikh 14 Sept.

Jawapan bertulis itu menyatakan Alliance Steel, syarikat CHina pertama yang melabur dalam MCKIP, sedang membina loji keluli bersepadu moden yang sudah 50 peratus disiapkan dan dijangka mula beroperasi hujung tahun.

Kerajaan Pahang juga mendedahkan syarikat China yang mengkhususkan kepada bateri kereta berjanji untuk melabur dalam fasa ketiga MCKIP. Laporan media juga menyatakan sebuah lagi syarikat China akan melabur dalam taman industri itu bagi membina kilang aluminium.

MCKIP merupakan projek pertama yang akan dianugerahkan status "Taman Industri Kebangsaan" dan dikatakan akan melonjakkan perkembangan ekonomi tempatan yang akan membuka ribuan peluang pekerjaan kepada warga Kuantan.


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Apa PM Malaysia dah meroyan? Mahu roboh 'Tembok Besar China Kuantan'.. Tapi sebenarnya cuba menutupi kegiatan perobohan cara hidup Islam dan budaya Melayu oleh beliau sendiri di negara ini..

41 comments:

Anonymous said...

Kami bukan GILA BABI nak undi calon PAS.

Anonymous said...

Tidak gila babi, cuma jadi babi tunggang lebai kulup lge.

Ha ha ha

Anonymous said...

Bagus TunM, bagus tu, robohkan semuanya..
Dan..siNuat aljubb yg kalah berjudi forex berbillion ringgit tu tendang jauh2, mana tak rugi sbb dia berjudi
dgn kawan zionis gay dia.
Hidup Tun Dr. Mahadhir. Kepakaran mu dalam strategi sgt2 diperlukan.
Sekarang masanya dah tiba untuk tendang jijah kipas tpm yg langsung tak berfunsi tunggul mati tiada faedah.
Azmim for TPM now.
Yes Azmin, muda dan berwibawa.
Azmin for the 8th PM.
Save Malaysia from aljubb and gangs.
☺☺☺☺☺☺☺☺
You are the guy Tun, lakukan segera Tun, kalau bukan Tun siapa lagi.

Anonymous said...

Yes bila Azmin jadi PM ke8, Mukhriz jadi Tpm, baru majujaya kayaraya Malaysia tercinta.

Anonymous said...

Assalamu'alaikum Tuan Ibnu Hasyim, dulu PRU14 saya dan kekawan pangkah PH. Sejak PH bertukar menjadi Pakatan Haprak, Insya Allah di PRK Seri Setia kali ini, saya dan kekawan akan undi PAS. Takbiir.............

Anonymous said...

T.kasih. Biar PM perang sama TPM pula.

Anonymous said...

Pengundi seri setia akan mengundi pas pada prk ini sebagai protes team anuar aljubb & pijijelly yg sedang membuat konspirasi & fitnah terhadap perdana menteri tercinta Tun Dr Mahadhir Mohammad.
Hidup TunM, Hidup PBBM.
Pergi mampos pkr ��kuda.

Anonymous said...

Betul le Tun M hati busuk, Dengan timbalannya pun berdengki..

Anonymous said...

antara tembok dengan ercl... awat lah hang pilih tembok..

apa hang dengan pemimpin pas memang muka tembok... kemudian tampal dengan iklan obat kuat hadi awang...

Mat Ozil said...

Ala.. Biar jela dia robohkn smua yg BN buat.. PH letak taik byk2. Nanti lepas pru15, pas & BN pulak tlng cuci.. Tu pn kalau menang la kan..

lol

bankami.blogspot.com

Anonymous said...

hahaha pas nak mempertahankan legasi china kominis..idup isle..idup kominis..

Anonymous said...

PRK Seri Setia. Walaupun digugat oleh bermcm bentuk kempen dan spin kotor dari time Najib, Zin Badak, Noh Udang lagi Selangor istiqamah memilih 2 penggal Pakatan Rakyat dan sekarang penggal baru Pakatan Harapan.

Tuanku Sultan juga telah memberi tanda bagus Kerajaan Negeri yg memberi perkhidmatan terbaik kpd rakyat Selangor, Negeri terus maju dan tiada berulang keborokan Umno Selangor dulu.

Malah kejayaan PR memacu Negeri Selangor boleh ditanya dari testimoni2 ahli exco dari PAS dulu termasuk Dr. Halimah yang:

1. Bila PAS keluar dari PR pertengahan penggal dulu, PAS berkerja tidak mahu meletak jawatan exco dan jawatan2 politik lain kerana imbuhan Haji dan elaun yg baik

2. PRU14 PAS bersendirian dalam PIGS tapi taawun dgn UMNO dengan Manifesto tanpa Amanat Hadi, Hudud dan RUU355. Hasilnya PAS kalah berat kpd Pakatan Harapan dgn menang 1 kerusi shj.

Pengundi2 Selangor spt Pulau Pinang telah menolak UMNO pada PRU12, 13 dan telah memberi pukulan KO kpd taawun UMNO/PAS diPRU14.

Pengundi2 PRK Sg. Kandis juga kata tidak kpd percubaan UMNO-PAS bukan atas nama taawun tapi ABAH, oops Asal Bukan Abdul Hadi.

DiSeri Setia dan Balakong, PAS/UMNO/MCA menjelma nama baru Unity Opposition dan AntiKlengtongkrasi. Gaya2 nama baru ni hanyalah retorik baru PAS menghalalkan MCA dan UMNO yg dikafirkan lepas2 dan melunakkan lagi klentong2 Presideng PAS dalam Amanat Hadi.

Sejarah membukti bukan nama dan slogan yg menang PRU tapi kepercayaan dan persepksi pengundi pengundi 2 apakah pencuri khazanah negara yg membebankan rakyat hendak ditangkap atau di lepas?

Anonymous said...

apa kata kerajaan pusat buat satu wall di taman perindustrian pengkalan pengkalan chepa Kelatan. Dan semua orang kelantan temasuk kerajaan kelantan, majlis agama islam mpkb dan pejabat tanah tak boleh masuk nak tangkap org berzina lgbt buat dangdut dan sebagainya dalam tu. agak2 pas akan sokong tak kalau Di tanah Negeri Kelantan dan kerajaan pas kelantan tak ada kuasa. DO

Anonymous said...

Orang Asli buat blockade nak pertahankan tanah warisan mereka pun diroboh dgn kejam alaZionis oleh Kerajaan PAS Kelantan pakai alasan2 perundangan sekular dan komersil.

Tak nak komen ke Ibnu?

Anonymous said...

Mcm mana PAS nk menang di S Setia? IQ penyokongnya tahap jamban . Bak kata ,menang sorak kg tergadai .

Anonymous said...

Nah Tu dia macai2 pakatan haprak lgbt dah meroyan kesetanan pusing putar dia yg lgbt menuduh pehak lain lgbt, sama mcm perompak menuduh lain orang perompak, sat lagi pkr aljubb bakal tuduh pbbm yg kaki juboq,
Dah la cai, Tun dah cakap kaki juboq tak boleh jadi pm, siapa kaki juboq Tu kena Tanya Tun, dia cukup tahu.
Soal dia najib Tu Bab lain tapi yg penting bukan aljubb jadi pm.
Jadi piji pondan toksah meracau la, dah jelas Tun Akan kekal pm sampai habis penggal, pengganti Tun adalah antara Azmin, Mohyidin atau Mukriz.
Umno & pas pun boleh blah,
Sekarang semua rakyat yg matang & majoriti berdiri teguh bersama Tun. Dan kalau pbbm bertanding solo pun pbbm bakal menang semua kerusi yg ditandingi.
Hidup Tun wira sebenar rakyat semua lapisan.
Aljubb lepas Ni boleh je buka rumah urut dikawasan yg Akan disediakan Tun dgn benteng mcm Taman Pkr sungai buluh.
Hahahaha.

Anonymous said...

Bukan Tun yg dengki tapi jijah tpm memang tak berfungsi pun, jadi elok benar kalau betul yg Tun nak tukar Azmin jadi Tpm, malah sebelum pru14 pun Tun dah cakap yg Azmin layak jadi Pm cuma pkr saja yg tak cadang nama dia, jadi elok jgk kalau Tun yg lantik.
Aljubb & piji boleh je buka saloon kecantikan jantan.
Hihihi.

Anonymous said...

Aku pun setuju Azmin jadi tpm.

Enti PAS BODO said...

Ibnu hasyim tak tau kawasan perindustrian gebeng telah dikuasai oleh cina kominis dgn kilang besi dan kilang aluminiam dibina dan di miliki oleh cina kominis ..

Beribu pekerja dari cina di bawa masuk..orang malaysia tidak dibenarkan masuk...

Cina memindahkan kilang besi di cina kerana masalah pencemaran udara ke gebeng...berapa orang pekerja tempatan?...

Cina membesarkan pelabohan kuantan untuk memudahkan pengangkutan bahan mentah dan bahan siap proses....tak ade keuntungan kpd malaysia...

Jeretapi laju ectl yg dibina oleh cina kominis memudahkan pengangkutan besi dan alumniam milik cina ke pasaran dlm malaysia...ecrl dibina oleh cina dengan hutang dibayar oleh malaysia...

Angkara najib yg disokong kuat oleh pas dan ibnu hasyim bodooh.

Anonymous said...

Desasdesus sekarang bertiup kencang yg seorang mangsa liwat bakal bertanding calon bebas dlm prk yg dimana pun aljubb bertanding.
Nama mangsa liwat tersebut masih menjadi misteri.

Anonymous said...

Makin lama cai sekor ni makin kuat meroyan kerana tak tahan nak tunggu 5 tahun..

Najib Ketua prompak dah disahkan oleh siasatan FBI dan dah terkenal seluruh dunia...lobai hadi menyokong penuh ketua prompak....

Cai ni dah dijuborkan acapkali oleh anuar tu pasal kuat meroyan kat blog pendakwah songsang ibnu hasyim..

Anonymous said...

Dah berapa lama ko tak merasa batang nuar?...kalo lama tak kena mudah meroyan sakan ..hihihi..

Anonymous said...

Ko dulu yg akan mampos nampaknye...

Enti PAS BODO said...

Babi mca dah tunggang pas di belakong...mca tak cakap mintak sokongan pas tapi pas yg terhegeh2 nak bagi kerjasama kpd babi mca....muka lobai muka tak ade kemaluan..

Anonymous said...

Ko ni memang dah gila babi..kalo azmin jadi tpm muhyidin nak letak kat mana?...boddoooo

Anonymous said...

Dulu pangjah umno tapi malu nak mengaku bila umno tumbang...masih terkejut beruk umno kojol....hihihi..

Anonymous said...

Masa tun madey dlm umno pon tak mampu tewaskan PKR di selangor...tu pasal tun kena melutut mintak maaf dgn nuar nak kalahkan najib dan umno...

Enti PAS BODO said...

Bila tun join anuar dan pas cabut makin parah umno dan pas..

Anonymous said...

Saper yg mintak maaf dgn siapa kerana nak tumbangkan najib umno dan pas?..

Anonymous said...

Poorah...ko lah mangsa liwat tu secara suka sama suka...hihihi..

Anonymous said...

Ko dah syok kena liwat dgn nuar...hihi..siap bawak ky jelly lagi ikut stail sefool....berak pon tak basuh..

Sekarang nuar dah bebas tapi tak nak liwat jubo ko lagi...tu pasal ko meroyan sakan marahkan anuar... Hihihihi...betul tak?...

Anonymous said...

Muhyidin nak bersara dah, sementara tu biar dia kekal kat kdn

Anonymous said...

Ahli pbbm tak main la lgbt, lgbt tu dah trademark pkr, sinonim dah, semua macai pkr yg anti Tun Lagenda Malasia Baru agaknya dah merasa aljubb punya, tu agaknya yg meroyan bila ahli pbbm berdiri teguh bersama Tun.
Boleh jalan la pkrjubb,

Anonymous said...

Kitorang pbbm tak main la mcm cai2 pkrjubb, pbbm adalah pbbm.
Jantan yg suka cakap pasal kena main dgn aljubb tu mesti macai2 pkr sbb pkr tu parti aljubb, dan itulah sifat ahli pkrjubb, semua muka piji jely moly.
Macai pkr = macai aljubb.

Anonymous said...

pkrjubb, pbbm adalah pbbm.
Jantan yg suka cakap pasal kena main dgn aljubb tu mesti macai2 pkr sbb pkr tu parti aljubb, dan itulah sifat ahli pkrjubb, semua muka piji jely moly.
Macai pkr = macai aljubb.

Anonymous said...

Kitorang pbbm tak main la mcm cai2 pkrjubb, pbbm adalah pbbm.
Jantan yg suka cakap pasal kena main dgn aljubb tu mesti macai2 pkr sbb pkr tu parti aljubb, dan itulah sifat ahli pkrjubb, semua muka piji jely moly.
Macai pkr = macai aljubb.
Ahli pkr = ahli aljubb.

Anonymous said...

PAS/UMNO/MCA kehabisan modal utk PRK SeriSetia dan Balakong.

Melayu, Islam dan Raja, tengok YDPA tak stress langsung dgn PH malah puji pulak polisi PH. Boleh joke PAS/UMNO duduk, jgn lari

Manifesto tak tunai, tengok Manifesto BN dari PRU13 pun byk tak setel, Manifesto PAS Kelantan PRU11, 12, 13 seme tak setel, Hadi mintak tangguh Manifesto PAS Terengganu, Mustafa Ali kata PH work-in-progress dgn potensi baik

Dasar Islam tengok siang2 PAS dah buang Amanat Hadi, Hudud dan RU355 dari Manifesto PIGS PRU14 sebab taawun dgn UMNO, awal2 benarkan bikini diTerengganu, orang Asli Kelantan ditindas mcm regim Zionis

Isu Kafir tengok awal2 PAS dah halalkan UMNO, MCA dan MIC yang dikafirkan Amanat Hadi

Mungkin PAS kena ikut bontot UMNO yg telah menyenaraihitam Najib dlm "top 10 unwanted list" kerana jenayah mencuri wang 1MDB dengan cara membebankan rakyat dan negara dgn hutang2 termasuk menggadaikan negara kpd Cina Komunis.

Tapi Hadi yg telah bertaawun dgn Najib tetap istiqamah utk bela Sipenyamun.

Tak dapet nak tolong lah.

Anonymous said...

bodoh betul org pas.. elok dok dlm gua jauh dr dunia ni. dgn dap musuh ketat.. dgn china eeh nk bela pulak. celakalah org yg mngadai maruah kedaulatan negara

Anonymous said...

umno bersama pas ada kebaikan atas dasar islam. Tp bila dap jadi big boss dlm ph, atas dasar kafirun, lgbt, liberal dan sekular,lebih banyak mudharat. Cari makan jd cyber trooper ph, jadi makhluq perosak islam yg dgn pendapatan haram. Bawak2 lah jadi waras.

Anonymous said...

pas dn ibnu sgt2 bodoh mcm najib jg. islam bg mereka bab sex aje. minta dijauhkn lah negara ni dr diperintah org2 bodoh yg fhm dgn beriman solat dll sudah cukup Allah akn bg magik utk selamatkn negara. jumud sebb asyik berjunub je ingatnya.

klu najib bodoh merugikn negara...pas lbh bodoh tu sebb ikut bontot najib. patutnya najib yg ditarbiyah tp pas pulak yg didedakyah.

sekarang giliran mca pula kudakn pas. esok2 mic pulak. mana maruah parti islam kununnya.

Anonymous said...

Gadai negara kpd dap memang sangat jahat. Pan kaki jilat guan eng.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails