Wednesday, August 22, 2018

Ini, Tun Dimalukan PM China.


Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad mengadakan  pertemuan dengan rakan sejawatannya, Perdana Menteri Li Keqiang di bangunan Great Hall of the People hari ini.

Ketibaan Dr Mahathir disambut oleh Li untuk perbincangan bersama pada pukul 10 pagi. Perdana Menteri, yang dalam lawatan itu kemudian diberi acara sambutan rasmi oleh tuan rumah China.


Sebahagian mengatakan sambutan yang diterima oleh Tun Mahathir adalah satu bentuk penghinaan kepada Pengerusi PPBM itu.

"Tidak sama sambutan yang diterima oleh Tun Mahathir berbanding yang diberikan kepada Datuk Seri Najib," kata sumber.

Upacara menyambut Tun Mahathir hanya dilakukan secara tertutup di dalam dewan, termasuk upacara perbarisan hormat.


upacara tersebut juga dilakukan dengan ringkas dan cepat. Tidak ada kecerian di wajah di antara kedua belah pemimpin dua negara tersebut. Berbeza sekali upacara sambutan yang diberikan kepada Datuk Seri Najib Razak yang dilakukan hadapan bangunan utama negara China. Upacara juga dilakukan secara terbuka dan dihadiri dengan lapisan kepimpinan dua negara yang ramai.

Pemimpin dua negara ketika itu juga amat ceria, mesra dan tidak kekok beramah mesra. Menurut seorang netizen, Tun Carlos, Tun Mahathir juga tidak disambut dengan menggunakan kenderaan rasmi kerajaan China berbeza dengan Datuk Seri Najib Razak yang sebelum ini disambut dengan kenderaan rasmi negara itu.

Ada perbezaan cara sambutan yang diterima oleh Tun Mahathir dan Najib Razak yang mana jelas tampak ketegangan hubungan antara China dan Malaysia pada hari ini.


Di satu rakaman video, Perdana Menteri China dikatakan terkilan dengan cara Tun Mahathir yang kurang menunjukkan rasa hormat terhadap kepimpinan negara itu meminta sidang media yang ketika itu sedang berlangsung dihentikan.

"Tun Mahathir patut turunkan egonya. China adalah kuasa ekonomi besar nombor satu dunia dan sokongan dari negara tersebut akan meningkatkan ekonomi negara kita," tambah sumber lagi.

Menurut sumber juga, China kurang senang dengan cara Tun Mahathir yang memfitnah negara itu mengamalkan rasuah dan pelbagai tuduhan buruk lain ketika hubungan urus niaga di antara kedua negara sedang berlangsung pada penggal yang lepas.

Beza sambutan yang diberikan kerajaan China terhadap Tun Mahathir dan Datuk Seri Najib Razak

Perdana Menteri China Li Keqiang hentikan sidang media bersama Tun Mahathir
Please subscribe Abu Leman Youtube channel ]
© Tun Mahathir dimalukan PM China - Abu Leman
Sumber: http://abuleman.blogspot.com/2018/08/tun-mahathir-dimalukan-pm-china.html


Buktikan kebencian anda kepada PH di bawah Tun M dengan mengundi PAS dalam PRK ini..

18 comments:

Anonymous said...

Ko ibnu selalu lambat siarkan artikel...blog lain dah siarkan 2 hari lepas tentang isu karut dan fitnah ni..

Anonymous said...

ECRL batal sehingga mampu tanggung, kata Dr M

FMT Reporters

PETALING JAYA: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini berkata projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan Saluran Paip Gas Trans Sabah (TSGP) akan dibatalkan sehingga Malaysia mampu menanggungnya.

Bercakap kepada pemberita di penghujung lawatan rasmi 5 hari ke China, beliau berkata tumpuan sekarang ialah menangani defisit kewangan negara.


Beliau menambah projek-projek yang menjejaskan kepentingan Malaysia tidak lagi akan dibenarkan, dan para pelabur China memahami pendirian mesra-perniagaan pentadbirannya.

Pejabat Perdana Menteri mengesahkan komen Dr Mahathir kepada pemberita di Beijing.

Dr Mahathir berkata Presiden China Xi Jinping dan Perdana Menteri Li Keqiang memahami sebab sebalik pembatalan 2 projek yang disokong kerajaan China.

“Saya sudah menjelaskan kepada mereka. Mereka faham keadaan kita dan menerimanya,” katanya, dan menambah keutamaan kerajaan sekarang ialah mengurangkan hutang dan pinjaman.

Enti PAS BODO said...

Rundingan kontrak Najib dengan China 'paling bodoh' - Tun M
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir tanpa berselindung mengkritik pentadbiran terdahulu pimpinan Datuk Seri Najib Razak mengenai rundingan projek mega dengan syarikat China.

Menurut Dr Mahathir, negara ini tidak pernah menyaksikan kebodohan sebegini dalam merundingkan hal kontrak.

"Kebodohan sebegini tak pernah dilihat dlaam sejarah Malaysia," katanya.

Mahathir bercakap pada sidang akhbar di Beijing. Beliau dalam rangka lawatan rasmi ke China bagi merundingkan projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas oleh Suria Strategic Energy Resources (SSER).

abu bakar said...

Keceriaan menipu tidak sama dengan keceriaan mengatasi penipuan, semoga melayu tak mudah ditipu pihak asing Dan bersekongkol dengan taghut umno, usah menjadi setan bisu

Anonymous said...

inilah jasa besar dn harga yg dibayar oleh tun sebagai pemimpin kerajaan islam ph demi mnyelamatkn negara dn rakyat.

lobai blh burukkn tun dn ph tp rakyat melihat akn susah pyh dn pengorbanan mereka utk negara.

tk perlu canang berjuang ikut quran hadis tp bodoh tktau menyelamatkn negara. jgn byk khayal dgn retorik kosong mmperjuangkn islam tp tk buat apapun.

dlm kita mmbasmi pengaruh dadah dn pil khayal dikalangan rakyat..tiba2 lobai byk berkhayal dgn retorik perjuangan agama..

pakulah diri kamu dikerusi pembangkang utk selamanya.

Anonymous said...

Wah barua 8:49 PM ternakan pakatun harporn berlagak bongkak bodoh sombong menulis komen bodoh berlapis-lapis untuk menipu umat Islam sedangkan kita semua mengetahui pakatun harporn yang terdiri dari puak munafik liberal dan puak kafir harbi biaDAP yang telah menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Dan puak pakatun harporn inilah yang telah mengambil semua elaun mereka dari kerajaan UMNO BN yang mereka kutuk semasa mereka menjadi pembangkang maka mereka adalah kepala bapak munafik @ hipokrit.

Barua 8:49 PM ternakan pakatun harporn pula menulis kononnya pemimpin dia lah yang telah 'menyelamatkan' negara sedangkan pelbagai skandal dan bailout yang amat merugikan rakyat dan negara berlaku semasa pemimpin dia berkuasa ! Dan barua ini juga telah lupa bahawa pakatun harporn pun pernah menjadi pembangkang !

Sejak bila pakatun harporn membentuk kerajaan 'Islam' sedangkan puak munafik liberal dan puak kafir harbi biaDAP telah menghina Islam dan menafikan hak umat Islam dan menyokong kemungkaran dan kesesata? Barua ini memang pesakit mental !

Barua-barua bodoh pakatun kepala bapak hipokrit !

Anonymous said...

Pembetulan komen 9:19 PM

Wah barua 8:22 PM ternakan pakatun harporn berlagak bongkak bodoh sombong menulis komen bodoh berlapis-lapis untuk menipu umat Islam sedangkan kita semua mengetahui pakatun harporn yang terdiri dari puak munafik liberal dan puak taghut biaDAP yang telah menghina ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam.

Dan puak pakatun harporn inilah yang telah mengambil semua elaun mereka dari kerajaan UMNO BN yang mereka kutuk semasa mereka menjadi pembangkang maka mereka adalah kepala bapak munafik @ hipokrit yang cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Ada betulnya komen sesetengah ttg pakcik blogger ni....sudah berumur tapi masih suka memaparkan berita sebegini.

"Pejuang Islam".......

Anonymous said...

Barua ternakan pandap 9:34 PM ,

Adalah menjadi kewajipan bagi umat Islam muda dan tua untuk menegakkan kebenaran dan mencegah kemungkaran maka tuan ibnuhasyim telah melaksanakan tugas sebagai Muslim yang baik. Di zaman Rasulullah S.A.W. , orang-orang tua pun turut berjuang menentang kemungkaran dan kesesatan.

Mengapa barua-barua ternakan pandap seperti kamu suka mencipta dan menyebarkan pelbagai fitnah terhadap perjuangan Islam? Adakah kamu munafik atau kafir harbi?

Anonymous said...

ada apa2 idea utk perbaiki kewangan negara? .. dh tentu tkde..elok pi maki hamun sorang2 dlm jamban

puak khawarij syiahlah yg menipu umat mnggunakan jubah serban dn laungan takbir yg penuh kemunafikan.

lg byk ngaku2 pejuang islam lg besar kemunafikan.

Anonymous said...

haha ibnu bodek diri sendiri.

Anonymous said...

slogan khawarij.. baqiah..kekal sebagai pembangkang selamanya. ph dh steady dn bergaya walaupun letih jd kerajaan yg byk najis najib ditinggalkn.

Anonymous said...

anon 8.22 komen umno...walaun sgt marah.

tklama lagi sapa2 komen mca pun walaun akn kafir dn munafikkn. mentang2lah mca tu mualaf setuju utk akikah dn khatan.. bkn main walaun bela.

tulah jelas ug telah berlaku. tp sebb umno pas pembangkang maka ug hanya berlaku di naratiwat..tk bersanding dlm negara. kahwin di siam.

Anonymous said...

apa guna jd barua hadi yg kalah pru tu. sedondon kalah dgn kawan dia. dua2 jatuh terduduk atas najis.

jd barua ph lbh besar jasa pd negara dn umat. kerajaan islam ph mesti dipertahankn habis2an dpd puak takfir khawarij yg sgt bahaya kpd keselamatan dn akidah umat.

puak khawarij tkde apa selain mncipta huruhara dn kemusnahan dn pertumpahan darah sesama islam.

merekalah agen dajjal cia yg berjubah serban tk lekang siang mlm tp tanduk mereka semakin mmbesar mereka tk perasan.. tp umat sedar dn nampak tanduk tu... mcm tanduk kerbau balau lgbt.

Husaini Ayu said...

Ibnu ni jenis spesis sukakan perhatian,tahniah ibnu krn berjaya menarik perhatian ramai dgn berita picisan yg dh tak kira betui atau salah,janji ramai yg lawat blog anda,setelah posting lucah sblm ni gagal menarik perhatian...

Anonymous said...

Pakar beri amaran pengintipan siber ke atas Malaysia
.....

Susulan serangan siber ke atas pangkalan data kesihatan Singapura, pakar kini memberi amaran kepada negara Asia Tenggara lain kemungkinan perkara serupa berulang di masa akan datang.

Pakar keselamatan siber yang percaya serangan ke atas Singapura berasal dari China berkata negara seperti Malaysia yang mempunyai kepentingan berkaitan dengan Beijing mungkin akan perlu menangani percubaan pengintipan siber dalam masa terdekat.

"Kami menjangkakan aktiviti pengintipan terhadap organisasi Malaysia akan meningkat dalam cubaan mendapat maklumat berhubung situasi semasa," kata pengarah syarikat keselamatan siber FireEye Sandra Joyce seperti dilapor Nikkei Asian Review hari ini.

Sandra turut mengaitkan perkara itu dengan tindakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba merundingkan semula syarat kontrak pembangunan China di bawah One Belt, One Road (OBOR).

FireEye percaya OBOR akan menjadi "pemacu" ancaman atas talian kerana pelbagai pihak berkepentingan seperti kumpulan penggodam China yang cuba untuk mendapatkan maklumat dan risikan perniagaan berhubung projek dan perjanjian itu.

Tinjauan FireEye berhubung tempoh yang diperlukan syarikat dan kerajaan untuk mengesan penggodaman juga menunjukkan negara-negara Asia Pasifik tidak bersedia untuk berdepan dengan serangan seumpamanya.

Menurut penarafan Institut Dasar Strategik Australia bagi keupayaan siber Asia Pasifik untuk tahun 2017, Malaysia berada di tempat ketujuh di belakang negara seperti Jepun Singapura dan Korea Selatan.
.....

walaun ada idea atau kepakaran nk mnghadapi ancaman sebegini? atau tau jerit nk islam nk islam nk islam...pastu tidor gentel telur yg dh lama berbulu dgn tuannya.

Anonymous said...

Semoga IB terus istiqamah dgn cara penyampaian mcm ni . Supaya PAS dan BN terus ditolak majority rakyat Malaysia .

Anonymous said...

Mana kes 90 juta....mana bukti...mana.....???.jawab adminnn...mana......ini kes yg paling betul dari ph...tolong paparkan...lge x leh jawab...src dah diselongkar, mana 90 juta tuuu....mulut puaka dah berzikir dari tahun 2014 hingga sekarang...mana kesnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails