Saturday, August 25, 2018

Awas Untuk Pengembara Wanita, Jangan Begini.. Mati Dirogol.


Siapa saja yang tidak ingin menjelajah ke negara luar seorang diri? Trend ini lebih dikenali sebagai backpackers.
Namun tidak semua kisah backpackers berakhir dengan kegembiraan. Baru-baru ini, seorang wanita Mexico, Maria Mathus Tenorio,25, mati dirogol ketika ingin menjelajah dunia untuk menyebarkan musiknya.
Mengembara demi menyebarkan muzik
Pemuzik dan produser lagu ini menjadikan Costa Rica sebagai tempat pertama untuk dijelajahinya. Namun di sini jugalah kisah hidupnya berakhir apabila mayatnya ditemui di pantai selepas satu minggu memulakan pengembaraan itu.
Menteri Kementerian Keselamatan Awam Costa Rica berkata mayat Maria di jumpai di pantai El Carmen, tempat terkenal di kawasan resort Santa Teresa Del Cabano.
Diserang di tepi pantai
Menurut laporan rasmi, Maria bersama seorang wanita British diserang oleh sorang lelaki yang ingin merompak mereka. Wanita British itu berjaya melepaskan diri dan memanggil pegawai keselamatan.
Bagaimanapun Maria diserang, dirogol dan kemudiannya dibunuh secara kejam oleh perogol itu yang melemaskannya. Dua orang suspek telah ditangkap, Esquivel Cerdas dan Benavides Mendoza.
Cerdas disyaki menyerang Maria manakala Mendoza pula disyaki merogolnya.
Kepada wanita lain yang ingin melancong seorang diri ke luar negara, seeloknya pergilah bersama orang yang anda kenal. Di tempat orang kita tidak tahu apa yang akan terjadi. Lebih baik selamat daripada menyesal. Sumber: Dailystar
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Bolehkah serang Muslimah mengembara bersendirian? Boleh mengembara, selagi keperluan keselamatan, dapat menjaga agama mereka dan memenuhi kehormatan. 
Perjalanan sahaja bukan Muslimah? Ia kadang-kadang sangat menyenangkan. Tambahan pula, bagi mereka yang mempunyai hobi perjalanan, melawat satu kawasan ke tempat lain. Tetapi bagaimana pula dengan Muslimah? Bolehkah dia pergi bersendirian tanpa diiringi oleh mahramnya?
Isu ini masih ada kaitan perbualan seksi. Termasuk, di kalangan institusi fatwa di sejumlah negara Timur Tengah. Sesetengah wanita membenarkan perjalanan tanpa diiringi oleh mahram dengan syarat-syarat tertentu, sementara yang lain melihatnya sebagai tidak dibenarkan berdasarkan beberapa hujah.
Lembaga Fatwa (Dar al-Ifta) Mesir menyatakan, seorang perempuan boleh mengembara tanpa didampingi mahramnya dengan syarat-syarat tertentu, iaitu yang bersangkutan tetap terjaga baik agama, jiwa, kehormatan selama dalam perjalanan. Apa sahaja kategori perjalanan yang dia perjalankan, sama ada perjalanan wajib, seperti haji, sunnah seperti Umrah, atau pun perjalanan biasa.
Dar al-Ifta menyebut sebilangan proposisi, antara lain, hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Adi bin Hatim. Hadith menyatakan bahawa Rasulullah Allāh menyebutkan bahawa akan datang suatu masa ketika Muslimah mengembara sendirian ke Mekah dan kemudian melakukan haji dan dia tidak takut apa-apa, kecuali Allah.
Hadis ini, menurut agensi-agensi yang kini diketuai Syekh Syauqi Ibrahim Abd el-Karim Allam tersebut, menghadkan generalisasi dalil yang melarang seorang perempuan keluar tanpa didampingi mahram.
Oleh itu, beberapa mujtahid bergantung kepada hadith untuk undang-undang bahawa wanita boleh meninggalkan diri mereka tanpa mahram, dengan syarat-syarat di atas dipenuhi.
Ia mungkin penunjuk larangan yang terkandung dalam Hadis yang tidak membenarkan disebabkan oleh keadaan dan keadaan yang tidak mungkin. Seperti jarak jauh, kekurangan pengangkutan dan telekomunikasi, dan keselamatan yang membimbangkan.
Di sisi lain, urai lembaga yang pernah digawangi Mufti Agung Syekh Ali Jumah tersebut, majoriti ulama juga memandang boleh hukumnya Muslimah pergi haji tanpa mahram bila ia bersama dengan rombongan Muslimah yang boleh dipercayai. Ini terjadi pada masa Umar bin Khatab, ketika isteri-isteri para Rasul pergi ke Hajj setelah kematian suami mereka.
Sesetengah nama cendekiawan Islam juga bersetuju dengan pilihan ini. Antaranya, Sheikh Yusuf al-Qaradhawi, Shaykh Ibn Jarin, dan Shaykh Abd ar-Razzaq Afifi. Mengikut mereka, selagi keadaan selamat, wanita boleh melakukan perjalanan sendiri tanpa disertai dengan mahram. Tambahan pula, pengangkutan hari ini telah memudahkan mobiliti ini.
Sedangkan, pendapat kedua menegaskan, apa pun sebab dan tujuannya, wanita Islam yang tidak sah mengembara tanpa mahram. Walaupun tujuan perjalanan adalah melaksanakan Haji. Fatwa ini, antara lain, ditegaskan oleh Jawatankuasa Tetap Kajian dan Fatwa Kerajaan Arab Saudi, bersama-sama dengan Majlis Tertinggi Ulama mereka.
Fatwa merujuk kepada hadith Bukhari dan Muslim dari Ibn Abbas. Hadis menekankan bahawa wanita Islam dilarang meninggalkan tanpa kehadiran mahram oleh pihak mereka. Dalam riwayat lain, Ibnu Abbas bersabda, seorang sahabat berkata, isterinya akan pergi ke ziarah sementara pada masa yang sama dia tidak dapat menemaninya kerana tugas jihad. Rasul itu menegur sahabat tadi. 

"Pergi dan berdoalah dengan isterimu," kata Rasul.
Sekali lagi Muslimah, papar lembaga yang pernah dipimpin Syekh Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baz tersebut, haram keluar tanpa didampingi mahram yang menjaga dan membantu keperluannya. Sementara itu, kategori mahram, antara lain, sesiapa yang tidak sah berkahwin secara mutlak, sama ada disebabkan oleh hubungan darah, duel, atau perkahwinan. Ada, misalnya bapa, anak, abang, bapa saudara, keponakan, dan lain-lain.
Peruntukan yang sama juga berlaku kepada semua wanita Islam tanpa mengira had umur. Begitu juga, orang yang terlibat dengan rakan wanita atau kumpulan dalam kumpulan. Sekumpulan wanita tidak boleh menggantikan kedudukan mahram. Ini adalah berdasarkan peruntukan hadith Ibn Abbas di atas yang umum. Oleh itu, Muslimah harus tetap takut kepada Allah dan tidak melanggar larangan-Nya.
Itulah hebatnya Islam. Sekian, secara ringkas.

28 comments:

Anonymous said...

diceritakan juga bahawa keselamatan wanita yg ke mekah utk haji dan umrah juga tidak selamat sepenuhnya. sering dilarikan drebar teksi dirogol dipadang pasir dan dibunuh. wallahualam.

merujuk kes artikel ibnu tu, wanita tu dirogol bunuh dipantai. sudah tentu dlm keadaan seperti foto seksi bikini yg menyebabkan berdebar jantung ibnu (dan hamba juga) itulah ketika kejadian berlaku. pakaian dia sudah mengundang bala pun. salah sendiri.

utk wanita muslimah, selain bijak merancang perjalanan, juga hendaklah berilmu zahir batin. pertama aspek pakaian mesti sesuai utk tindakan2 agresif yg perlu dilakukan. disebalik jubah atau baju kurung harus ada seluar panjang yg selesa.

ilmu2 pertahanan diri dan doa2 pendinding perlu diamalkan selama tidak menyalahi syarak.

tapi sebaiknya biarlah berjln bersama muhrim yg blh diharapkan, bukan muhrim yg bila diserang musuh dia lari dulu mcm lgbt dating bulan. mungkin sedikit sebanyak hamba dan tuan ibnu boleh membantu dlm perkara ini bg wanita2 yg memerlukan. hik.

keselamatan diri adalah tanggungjawab anda, bukan semata2 kerajaan.

Anonymous said...

PAS Terengganu yg membenarkan pakaian Bikini bukan pakaian Sopan Islamik seolah mengalakkan gejala serangan seksual pengembara/pelancong wanita solo ini dipusat2 pelancongan Negeri Terengganu spt diPulau Perhentian dan Tasik Kenyir.

Apa pendapat Tuan Ibnu?

Anonymous said...

Tak perlu layan Pak Ibnu, buktikan selegkapnya. Pembohong!

Anonymous said...

Jho Low dan ayah Larry Low dihadapkan Siri pertama tuduhan2 jenayah mencuri duit 1MDB secara gubahan bagi guna beli aset2 spt Equanimity dll perbelanjaan guna duit haram itu. Tuduhan2 ini dibuat berdasarkan hasil MLA dgn Singapura, Switzerland dan USA dimana bukti2 jenayah yang berjaya menghukumkan penjenayah2 dan instititusi kewangan yg bersubahat dgn Jho Low di Singapura dan Switzerland.

Bukti2 jenayah mencuri duit 1MDB ini di dapat I sama disiasatan2 ditiga2 negara ini melalui siasatan forensik money trail dan dokumentasi kewangan antara bank2 dan pengakuan penjenayah2 dimahkamah semasa perbicaraan.

Tuduhan2 jenayah ini akan dibicara dimshkamah tinggi Malaysia dan akan membuka langkah setetusnya proses ekstradiksi dan penyitaan aset2 yang kena tuduh yg boleh dituntut diMalaysia dan dimana2.

Langkah yang ditunggu2 rakyat Malaysia yang mengundi Pakatan Harapan yalah bermulanya l tirai baru utk menghukum dan mengembalikan wang khazanah negara yang dicuri olih Jho Low dan yg bersubahat termasuk Najib Klepto.

Runtuhlah Satu lagi modal kempen PAS dan rakan2 yg dikafirinya dulu UMNO dan MCA yang1MDB hanyalah rhetorik PH, tiada kes mahkamah.

Barang diingat, tuduhan2 ini adalah siri pertama yang akan disusuli dengan tuduhan2 lain kerana kecurian 1MDB ada byk fasa. Satu per Satu akan datang selepas lengkap bukti2 dari bank2 luar negara.

Bagi Klepto Najib selepas 1MDB, kes-kes penyelewengan wang melibatkan ECRL, Gas Pipeline, Felda, PFI, LTH, LTAT semua tunggu queue.

Hebat negara dibangsatkan oleh Penyamun Bugis sorang.

Anonymous said...

yg penting jgn menentang pas then semua ok bikini pung.

Anonymous said...

najib akn keras gitu je turun naik mahkamah.

Anonymous said...

Buktikan sedetailnya bodoh! Sama dengan kepala bapakmu. Pembohong!

Mokhtar senik said...

Gambar tu mirip nursyafikah saari!! Ana suka!

Anonymous said...

Ada 4 isu, Bro.

1. Sokong dakwah Ibnu Hashim mengenai keindahan hukum Islam yakni, bermahram, berpakaian tutup aurat termasuk tidak berbikini tunjuk aurat, sopan semua utk menghindar gejala2 burok selain dari yg utama tuntutan fardhu
2. Soal PAS Terengganu memilih mudharat ringan berbikini adalah keputusan politik berdasarkan pertimbangan sekular dan kewangan
3. Soal Ibnu Hashim tidak menwar2kan bikini Terengganu tetapi menwar2kan LGBT, pakaian MAS bawah PH adalah fokus blogger2 PAS utk tujuan politik berdasarkan sentimen sekular mengapi2kan pengundi2 supaya sokong PAS menang politik sekular
4. PAS juga spt parti2 politik lain politik sekular yakni politik Machiavelli menghalalkan cara utk dapat kuasa sekular. Cuma, PAS guna nama Islam.

Ostard Cagu a.k.a O.C said...

Ana pun suka.

Anonymous said...

August 24, 2018 at 6:40 PM . Itulah politik sekular ikut kepala otak kamu.
Tapi bukti PAS galakkan pelancong berbikini di pantai, seperti yang geng anti Islam dan lebai kulup canangkan belum dibuktikan. Sila buktikan sedetailnya.

Memang dasar kepala bapak pembohong, hingga ke babi tunggangnya semua pembohong.

Ha ha ha.

Mohammad Azren said...

Apa yg mahu dihairankan Ibnu. Zaman la ni silap antar dekat tahfiz pun boleh kena liwat. Paling tidak Oral seks ataupun cium mulut. Institusi Agama pun telah diresapi sindrom LGBT ni. Mengaji siang ,malam main bontot. Apa komen Ibnu. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

T.kasih ibnu hasyim.gambar pertama tu telah jadi modal saya melancap tadi.cuba ibnu zoom gambar pertama tu nmpk bulunya yg sdh di trim.

Mohammad Azren said...

Yang hairan kan Ibnu, statistik menunjukkan Negeri pemerintahan Lobai yg mendominasi jenayah sumbang mahram, penagihan dan pengidap hiv dinegara ini. Tang mana yg boleh kita kaitkan yg pemerintah ala Lobai PAS ni bagus. Tolong habaq mai!. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Untuk anon ini.

[Anonymous said...
T.kasih ibnu hasyim.gambar pertama tu telah jadi modal saya melancap tadi.cuba ibnu zoom gambar pertama tu nmpk bulunya yg sdh di trim.
August 24, 2018 at 7:10 PM ]

Itu menunjukkan seks kamu sihat. Tapi kamu kurang ajar biadap. Tak selayaknya orang Islam cakap begitu. Kahwinlah, kalau tak mampu, puasa. Itu cara Islam.

Kamu Islam ke kafir?

Anonymous said...

Tapi mokthar senik ckp melancap lebih baik dari zina.saya dah cuba puasa tapi tetap gagal. ������πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜

Anonymous said...

Kempen PAS diSeri Setia diterajui oleh kombinasi kaki fitnah longkang Walaumno Papagomo dan Walauntit PAS exPutri Umno Wan Hasshima.

Papagomo yg tidak pernah lekang dgn cara fitnah sex dan porno terpaksa membayar ratusan ribu dekat RM1 juta kpd DSAI bila terbukti salah kes saman malu DSAI.

Wan Hashimma yg baru viral tuduhan mempromosi LGBT bakal hadapi saman malu oleh Khalid Samad dan Dr. Mujahid situasi sama spt kes Hasan Ali terpaksa bayar saman dan tutup kedai kerana mrnfitnah Khalid Samad kes murtad.

Begini desperado PAS yg terpaksa menjual maruah perjuangan Islam bila terpaksa bergantung kpd pakar2 fitnah longkang impot dari UMNO kedua2 hidung kepet dan senget tanda kaki fitnah disamping perumpamaan makan gulai daging Mokhtar Senik PAS yg dimasukkan ketul2 daging babi MCA dan UMNO yang pernah dikafirkan.

Ini belum encore double-act Klepto Najib-Hadi berceramah pakai sedondon walaupun Najib diharamkan kerana berada dlm senarai hitam UMNO "top 10 most unwanted" kerana jenayah mencuri dengan meninggal bebanan hutang negara sampai RM1 trillion terus membsngsatkan Melsyu, Islam dan Raja.

Tak dapat Den nak tolong lol.

Anonymous said...


HANYA KAKI KELENTONG MACAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN/DAP YNG PAKAR FITNAH: DASAR KAKI KELENTONG
OK SAMAN RAMAI JE KELING LAWYER PAKATAN/DAP DAN AG TMY TOMAS YG AKAN TERJEMAHKAN DLM ENGLISH MEN ENGLISH ...

Anonymous said...


HANYA KAKI KELENTONG MACAM KERAJAAN PAKATAN HARAPAN/DAP YNG PAKAR FITNAH: DASAR KAKI KELENTONG
OK SAMAN RAMAI JE KELING LAWYER PAKATAN/DAP DAN AG TMY TOMAS YG AKAN TERJEMAHKAN DLM ENGLISH MEN ENGLISH ...

Anonymous said...

Semua lapisan rakyat suka dan hormati Tun kewibawaan yg tiada tolok bandingnya di m'sia, oleh kerana beliau telah berusia memilih pengganti Tun adalah amat penting bagi kesinambungan kecemerlangan m'sia,
Oleh itu sekarang rakyat memilih DsMukriz & DsAmin utk tujuan tersebut.
Azmin for Tpm now, jijah kipas sila berundur sebelum Tun pecat.

Ps.. Sejarah Tun oleh rakyat yg kenali beliau.
https://youtu.be/3l5PvhgeVHI

Anonymous said...

Letih juga blogger PAS spt Ibnu sudah ketsndusan isu nak tolong kempen diPRK2 ni.

Last2, harap jangan Ibnu tayang cebisan filem porno German dan kaitkan dgn pemerintahan PH.

Tapi mungkin ada yang terkasima.

Anonymous said...

Ini baru syok tuan ibnu......siar berita yang ada kaitan sex ...baru syok....

Anonymous said...

Pas sudah jadi parti liberal untuk meraih sokongan....islam hanye iklan pengenalan...

Anonymous said...

Pas simpati dengan najib dan jho lo...lgbt dan uarat lebih besar dari rompakan 1 mdb...

Anonymous said...

Taliban sekor ni selalu tertinggal bas..kurang membaca...

Anonymous said...

Kamu masih blm abis berangan..

Enti PAS BODO said...

Tak ade modal untuk pas dan ibnu nak kempen di prk sri setia...orang selangor cedik bukan mcm orng kelantan dan trengganu bodoo mudah ditipu oleh lobai pas dgn islam tipunye..

Anonymous said...

Aku jgk peminat tun,
Anwar boleh berangan la selagi belum kojol.
Dan aku pun setuju mukriz & azmin terajui negara.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails