Wednesday, August 22, 2018

Lawatan Dr M Ke China Gagal... T/Presiden MCA. Kebodohan Sendiri?



MCA: Lawatan Dr M ke China gagal, mungkin Beijing terganggu -MALAYSIAKINI


MCA percaya lawatan rasmi Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ke China telah gagal, menurut Timbalan Presiden parti itu, Datuk Seri Wee Ka Siong.

Wee mendakwa Dr Mahathir gagal mencapai matlamat kunjungan itu, termasuklah merundingkan untuk menurunkan kos projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas (TSGP) di Sabah.

Menurut Wee berdasarkan laporan media, China kelihatan tegas mengenai kos tiga projek berkenaan.

"Saya terkejut dan kecewa dengan keputusan Mahathir membatalkan ECRL dan dua projek saluran paip gas serta mengumumkannya ketika masih berada di Beijing.

"Ia tidak bagi untuk hubungan kita di China, memandangkan projek ini melibatkan inisiatif Satu Jalur Satu Jalan (OBOR) yang menjadi keutamaan China," katanya dalam hantaran di media sosial hari ini.

Pada sidang akhbar perdana menteri sebelum kembali ke Malaysia, beliau memberitahu pemberita di Beijing Malaysia akan mencari jalan untuk menarik diri daripada projek tersebut dengan kos paling rendah yang mungkin tetapi mengeluh kerana masih terpaksa membayar pampasan.

"Tapi ini kebodohan orang kita sendiri. Kami tidak boleh menyalahkan China atas hal ini," katanya.


14 comments:

Anonymous said...

Adakah pakatan mahu berperang dengan China Komunis yang menjadi superpower tentera dan gergasi ekonomi? Hanya 4 jet pejuang Msia boleh terbang ! Kita bimbang tentera China akan menyerang dan menawan pulau Spratly dengan mudah jika pakatan cuba provoke China Komunis!

Sumbangan pakatan kepada Msia:

Ekonomi merundum

Niai ringgit merundum

Pelabruan asing merundum

merundum ... merundum .... merundum .... merundum .... merundum

Tak ada berita baikkah?

Cik Minah said...

Ustaz Ibnu Hasyim, datuk nenek moyang kita berpesan,'BIAR BERPUTIH TULANG,
JANGAN BERPUTIH MATA'.Inilah yang Tun Dr.Mahadir buat. Tapi nampaknya ustaz setuju
dengan Timbalan Presiden MCA yg mengatakan memperjuangkan hak bangsa dan negara,
sebagai bodoh!!!
Maknanya, Ustz sanggup berputih mata, tak sanggup berputih tulang.
Macam manalah nak kata, PAS & UMNO berjuang kerana ISLAM DAN MELAYU sedanghakan
anda menghina Tun Mahadir memperjuangkan kepentingan negara. Anda kata, dia bodoh!
Lebih sanggup dibuli daripada berjuang mempertahankan diri.
Kalau macam nilah, maaf PAS dan Umno takan berjaya memenangi hati pengundi.
Kami sedih melihat Tun dihina bukan bertepuk tangan macam kamu semua.

Mokhtar senik said...

“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 1980].

Cik Minah said...

INI PANDANGAN ORANG LAIN PULAK:

PETALING JAYA: Two former diplomats have dismissed the claim that the prime minister’s trip to China was a “diplomatic disaster”, saying the circumstances of the visit meant it was never going to be easy.

Dennis Ignatius.

Dennis Ignatius and Redzuan Kushairi told FMT this was because Dr Mahathir Mohamad had gone to Beijing to personally raise the issue of having to cancel or postpone Chinese-led infrastructure projects involving billions as Malaysia could not afford them.

They were responding to an opinion piece carried in Malaysiakini that the trip was a “disaster” as no major deals had been signed. The article also noted a press conference in which Mahathir had said that richer nations shouldn’t colonise others.

In addition, it cited Mahathir’s remark that Chinese companies were forced to give 30% of shares to Barisan Nasional for projects in Malaysia, and his statement that controversial businessman Low Taek Jho was believed to be in China although he provided no proof for either claim.

Ignatius, a former high commissioner to Canada, said Mahathir’s visit sent the message that he valued good relations with China and wished to assure Beijing of his commitment to improving ties.

“It’s part of what’s going to be a long and arduous diplomatic, political and legal process of extricating ourselves from the disastrous agreements that the former regime signed.

“Nobody is expecting quick fixes,” he said, adding that it was unrealistic for anyone to expect major deals to be worked out with China given the new government’s short time in office.

He also said it was unlikely that Mahathir had been referring to China when talking about rich nations colonising others, given that trade between the two countries was heavily in Malaysia’s favour.

On diplomatic relations, Ignatius acknowledged popular opinion that ties with China had been good under the Najib Razak administration. However, he said this came at the cost of lopsided contracts using borrowed money for infrastructure that Malaysia couldn’t afford.

“That’s not the kind of good relations we want.”

Redzuan Kushairi.

Redzuan, a former ambassador to Uzbekistan, praised Mahathir for going to Beijing himself to explain Malaysia’s situation to the Chinese leadership.

He said Malaysia’s present circumstances called for honesty, sincerity and openness as the best approach.

“It is better than continuing with the projects and having to live with a debt burden to China that we can’t bear,” he said. “Beijing ought to respect and appreciate such an approach.”

“Mahathir’s decisions on the Chinese projects give them a good reason to assess how they should now drive the Obor, which clearly requires good governance, transparency, and accountability.”

Anonymous said...

dr pembangkang tkkn ada brita baik..semua brita bodoh dn tolol.. ikut kt hj hadi la

Ibnu Hasyim said...

T.kasih cik Minah.

Al-hamdulillah, bertemu lagi.
Cik Minah kata' Ustaz Ibnu Hasyim, datuk nenek moyang kita berpesan,'BIAR BERPUTIH TULANG, JANGAN BERPUTIH MATA.Inilah yang Tun Dr.Mahadir buat.'

Saya sanggup mati kerana negara. Saya mahu mati syahid. Bukan mati katak. Nak mati syahid bukan sembarangan, perjuangan mesti ikhlas kerana Allah.

Nak kerana Allah macam man? Tun M sendiri pengkhianat agama. Tangan masih berlumuran darah rakyat Memali. Rakyat K'tan undi PAS mahukan perundangan Islam termasuk hudud, tapi Tun M menghalang semasa dia jadi PM dulu.. Kesalahannya masih belum di hukum dan dihakimi.

Pada saya, kita tersalah melantik pembunuh jadi PM. Awal-awal lagi sudah beri projek pada kroni. Keluarganya milik kilang arak, berekonomi tak kira halal-haram. Anak kesaayangannya sendiri tidak diselamatkan dari api neraka, bagaimana nak selamatkan rakyat pula?

Tak mungkin saya nak membantu perjuangan sesat-bangat ini. Sesat dari jalan agama. Tidak mahu mati sesat.

Terlalu banyak kalau saya nak paparkan. Insya Allah akan bersambung.

Anonymous said...

Cik minah ooooiiii....!!!
Siapa yg mempertahankan hak bangsa ..? Ada ker kerajaan ph mempertahankan hak bangsa..?

Setahu saya kerajaan ph ni yg dok jual dan musnahkan hak bangsa melayu. Contahnya bahasa melayu adalah bhs kenangsaan. Tapi ph lantik peguan negara yg tk tahu bhs melayu. Surat resmi kerajaan ditulis dan dikeluarkan secara resmi dlm bhs cina dn india...@padah jadi ...???
Ini telah melanggar perlembagaan. Islam agama persekutuan ttpi aktiviti jakim dihancurkan dgn pecah2kn unit2 pentadbirannya yg akan diletakkan dlm bbrapa kementerian... apa punya bodohnya pemimpin melayu dlm kerajaan ph yg membiarkan hak2 bgsa melayu dirobek2 oleh bgsa lain di negara sendiri...
Cik minah no bukan melayu agaknya dn tiada jiwa kemelayuan... sifat patriotik mempertahankan hak bgsa hilang dimakan bersama dedak2 limguaneng....

Anonymous said...

Kita bersetuju dengan pendapat tuan Ibnu Hasyim.

Yang paling penting bagi kita ialah semua perjuangan dan sistem pentadbiran dll wajib berlandaskan Islam bukan ajaran sesat seperti hedonisme, kelengtongnisme, kronisme, sekularisme, liberalisme, pluralisme dll yang berlandaskan 'matlamat menghalalkan cara'.

Pemimpin yang mati dalam keadaan menipu rakyat akan masuk neraka ! Menipu rakyat termasuklan menyesatkan rakyat dengan ajaran sesat liberalisme dll dan menghasut rakyat menentang dan menghina ajaran Islam dan menerima kemungkaran dan kesesatan.

Cik Minah said...

Dalam suatu shalat Jum'at, Imam Masjidil Haram almakki dalam khutbahnya mengatakan:

إحذروا الكيس المثقوب

Hati-hati dengan kantong yang bocor

" تتوضأ أحسن وضوء " لكــن. .. تسرف في الماء' كيس مثقْوب

Engkau telah berwudhu dengan sebaik-baik wudhu, akan tetapi engkau boros dalam menggunakan air, (itu sama dengan) kantong bocor.

" تتصدق عَلى الفقراء بمبلغ ثم .. تذلهم وتضايقهم *كيس مثقْوب.

Engkau bersedekah kepada fakir miskin, kemudian engkau menghina dan menyulitkan mereka, (itu seperti) kantong bocor.

تقوم الليل وتصوم النهار وتطيع ربك" لكــن. .. قاطع الرحم كيس مثقْوب

Engkau sholat malam hari, puasa di siang hari, dan mentaati tuhanmu, tapi engkau memutuskan (tali) silaturrahmi, (jelas itu adalah) kantong bocor.

تصوم وتصبر عَلى الجوع و العطش" لكـن .. تسب وتشتم وتلعن كيس مثقْوب

Engkau sabar dengan haus dan lapar, tapi engkau menghina dan mencaci sesama, (itu sama dengan) kantong bocor.

" تلبسين الطرحه والعباية فوق الملابس "لكـن .. العطر فواح كيس مثقْوب

Engkau memakai baju dan kerudung, mengenakan jilbab dan kebaya, tapi minyak wangi mu sangat menyengat, (itu bagai) kantong bocor.

تكرم ضيفك وتحسن إليه لكـن .. بعد خروجه تغتابه وتخرج مساوئه كيس مثقْوب

Engkau memuliakan tamumu dan berbuat baik kepadanya, tapi setelah dia pergi engkau menggunjingnya, (sungguh itu sama dengan) kantong bocor.

أخيرا ً لا تجمعوا حسناتكم في كيس مثقْوب . تجمعوها بصعوبة من جهة .. ثم تسقط بسهولة من جهه أخرى..
يا رب اسألك لي ولأحبتي الهداية والغفران .

Dari itu semua, pada akhirnya, engkau hanya sekedar mengumpulkan kebaikanmu dengan susah payah saja. Karena engkau menghimpun dan mengumpulkan nya di dalam satu wadah yang tidak dapat menahannya. Karena wadah kantong yang bocor, maka engkau kemudian menjatuhkannya, membuangnya dengan begitu saja.

Ya Rabb, kami mohon hidayah dan ampunan atas kami dan orang-orang yang kami cintai.

Anonymous said...

Salah Nik Aziz lah kerana anak nya jadi tali barut CIA dan terbukti mengaku di beri wang oleh UMNO.

PAS tersilap langkah. Bila tersilap langkah kerana sanggup bersongkol dengan penyamun dan menipu rakyat PAS tersesat. Nak mati syahid apa kalau terang-terang dah melencong dan tak tentu arah. Hadi sanggup menyelamatkan aqidah MCA dari menyelamatkan saudaranya dari parti lain. Boleh dapat ke syahid ?

Satu petanyaan, mengapa Hadi dan PAS sanggup berjumpa dengan pembunuh Memali dan memilih ekonomi halal haram tetapi menyingkir pemerintahan yang tidak mengikut halal haram ..

Anonymous said...

wee ka siong nk jawab tau atau tidak apabila ditnya guan eng pun xfhm2 dn kelam kabut nk jwb. lg mau sembang bodoh ka apek.

nnti lu kawan dgn lobai lu jd lg dungu ooo. tp lu sudah blh join lah himpunan melayu islam dan mualaf terancam.

Anonymous said...

engkau ngaku perjuang islam tp mulut mu celupar melabel mnghina org yg tk sealiran mu..

hati mu bolak balik dulu benvi kafir sekarang sokong kafir hnya kerana dendam kalah pru wahai puak ngaku2 pejuang islam Mozambique.. kantong mu bocor lg.

kantong mu bocor dn koyak rabak wahai walaun parti islam Mozambique.

kantong mu bocor lagi sejak imam najibur tiada disisi dn kehilangan baju pink sedondon nya itu.

asyik bocor saja kantong mu semenjak imam mu terlalu sibuk tahnik kanak2.

Anonymous said...

Wah barua 9:02 PM ternakan pandap kekenyangan makan dedak cap roket yang menjadi kegemaran babi sambil menfitnah dan menghina pejuang Islam dan perjuangan Islam. Maka perangai barua ini pun seperti babi ternakan abang besar roket !

Anonymous said...

Haha...ni spesis sakit otak aka munafik....mahathir punya masalah apasal hj hadi yg kene? Ko tak baca berita? Tak tengok youtube?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails