Friday, August 24, 2018

Mahathir Berbohong Lagi : Geely Penyelamat Proton?


Imej yang berkaitan
















Kisah 'Menyayat Hati' Antara Mahathir, Najib, Proton Dan Geely..
Mahathir Berbohong Lagi : Geely Penyelamat Proton Malah Akan Melabur Untuk Projek Proton 3
Dulu masa kerajaan Malaysia setuju dengan keputusan DRB-Hicom untuk PROTON berkerja sama dengan Geely ramai yang mencemuh DS Najib Razak, perdana menteri masa tu...

Masa tu Tun Mahathir kata Najib dah jual Proton pada China...
Sindir Mahathir, apa lagi yang Najib nak jual pada China...
Tapi Najib bertegas pada waktu itu dengan menyatakan bahawa Geely mampu selamatkan Proton dan membawa Proton kehadapan dengan lebih baik lagi...

Akhirnya hari ini pekara itu terbukti benar...
Proton yang dulunya sering mengalami masalah keewangan dan pasaran yang mengucup akibat persaingan hari ini dah mampu buka kilang keretanya di negara China bersama Geely bagi pasaran antarabangsa...
Bukan itu sahaja Geely jugak di katakan bakal melabur RM41 Bilion bagi projek Proton 3 yang mana berkemungkinan besar di negara Indonesia...
Apa yg di persetujui antara Proton - Geely masa lawatan Mahathir sebenarnya adalah ulangan perjanjian antara Proton - Geely era Najib...
Mahathir di lihat tak konsisten dengan keputusan kerjasama antara Proton - Geely...

Kerjasama yg 'haram' di zaman Najib sekarang dah jadi 'halal' lepas 'di sucikan' lepas Mahathir berkuasa...
Jelas sekali Mahathir tanpa segan silu menjilat balik 'kahak hijau' yang dia ludahkan...
Usaha Najib menjalinkan kerjasama dengan Geely dulu adalah untuk menyelamatkan perindustrian otomobil nasional dan bukan menjual industri otomobil nasional kepada China...

Hasil dari perkembagan ini tulahan dan cemuhan pelbagai pihak termasuk daripada Tun Mahathir sendiri sebelum ini jelas satu tulahan dan cemuhan yang bersifat satu pembohongan kepada rakyat Malaysia...
Sekali lagi Mahathir berjaya buktikan bahawa beliau memang hebat menukarkan fitnah yang telah dia lemparkan kepada Najib menjadi satu kisah kejayaan untuk dirinya sendiri...
Rujukan :
FB Abdul Muzammir
utusan.com


Buktikan kebencian anda kepada PH di bawah Tun M dengan mengundi PAS dalam PRK ini..

8 comments:

Mokhtar senik said...

Eeeebenu jgn nk fitna tun plk ye👅


Sabda Nabi s.a.w.; “Bukanlah dianggap pendusta/pembohong seorang yang berniat untuk memperbaiki di antara manusia dengan ia menyampaikan berita yang baik sahaja (di antara dua orang yang bergaduh/bersengketa) atau melaporkan yang baik-baik sahaja (dengan menyembunyikan yang tidak baik di antara mereka berdua)” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Ummu Kalsum r.a.). Dalam riwayat Imam Muslim, terdapat tambahan; Ummu Kalsum berkata; “Aku tidak mendengar Nabi s.a.w. memberi sebarang kelonggaran (untuk berbohong/berdusta) dalam percakapan manusia kecuali dalam tiga keadaan;
1) Ketika peperangan
2) Untuk mendamaikan di antara manusia
3) Percakapan seorang lelaki dengan isterinya dan percakapan seorang perempuan dengan suaminya
(HR Imam Muslim)

Berkata Imam an-Nawawi –mengulas hadis ini-; “Hadis ini dengan jelas telah mengharuskan beberapa bentuk pendustaan jika ada maslahah/kepentingan. Para ulamak telah membuat batasan bagi pendustaan/pembohongan yang diharuskan. Batasan yang terbaik ialah yang dikemukakan oleh Imam al-Ghazali yang menjelaskan; percakapan ialah jalan untuk mencapai maksud-maksud tertentu. Jika suatu maksud yang baik dapat dicapai dengan berkata benar, tidak harus lagi berdusta kerana pendustaan tidak diperlukan ketika itu. Namun jika maksud yang baik itu tidak ada cara untuk mencapainya melainkan dengan berbohong/berdusta, maka ketika itu berbohong/berdusta adalah harus jika maksud yang ingin dicapai itu hukumnya adalah harus. Jika maksud itu wajib, maka berdusta ketika itu juga wajib (kerana tidak ada cara lain lagi untuk mencapainya). Contohnya; ada seorang muslim bersembunyi dari seorang lelaki zalim dan kita mengetahui tempat persembunyiannya. Kemudian si zalim itu bertanya kita tempat lelaki muslim itu bersembunyi. Ketika itu wajib kita berdusta/berbohong (yakni tidak harus kita bercakap benar dengan memberitahunya). Contoh lain; kita ada menyimpan barang milik seseorang muslim, lalu ditanya tentangnya oleh seorang zalim yang ingin merampasnya, maka wajib kita berdusta untuk menyembunyikannya (bagi mengelak ia dirampas). Malah kata Imam al-Ghazali; jika kita memberitahu si zalim itu dan barang itu dirampasnya, wajib kita menggantikannya.

Namun langkah yang lebih berhati-hati ialah dengan kita melakukan at-Tauriyah iaitu berselindung, yakni tidak secara direct berdusta/berbohong. Maksud at-Tauriyah ialah kita bercakap dengan bahasa yang zahirnya nampak macam berdusta, tetapi secara terselindung (yakni biat di hati) kita tidak berdusta. (Lihat; al-Azkar, Imam an-Nawawi, kitab Hifzul-Lisan. *Terjemahan dilakukan secara bebas).

Bagi kes hubungan suami-isteri, maksud keharusan berdusta/berbohong ialah dalam menzahirkan kasih-sayang, berjanji sesuatu yang tidak lazim/mesti (ditunaikan) atau sebagainya. Sebagai contohnya; apabila isteri bertanya suami; sedap atau tidak masakannya? Suami pun menjawab; “sedap”, walhal sebenarnya tidak sedap. Jawapan itu bertujuan menjaga perasaan isteri walaupun sumai sebenarnya berbohong. Berbohong sebegitu tidaklah dicela kerana tujuannya untuk mengekalkan kasih-sayang. Adapun melakukan penipuan/pembohongan untuk mengelak dari tanggungjawab/kewajipan terhadap pasangan masing-masing atau untuk merampas haknya secara batil, maka ia adalah haram dengan ijmak para ulamak. (Lihat; Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi)

Wallahu a’lam.

Anonymous said...

Melihat babi tunggang lebai kulup anti Islam kaki pembohong dan tiada fakta, maka tidak hairan bos atau kepala bapaknya pun begitu..

Ha ha ha.

Paul Baggio said...

Cuba hang jawab topik yg Ibnu bincang! Kau ingat MahaKUTTY Al-Munafiq tu boleh kau cuci kan dengan Al-Quran dan Hadith? Hadith pun MahaKUTTY tak percaya, tau tak?

Paul Baggio said...

Puak kaki kongkek LGBT’s macam kau mmg selalu hina golongan Agamawan. Haram Jadah punya Munafiq!

Anonymous said...

hadi lbh wajar digelar munafik putar belit ayat quran. tun tk salahguna quran..tun hanya menimbang pelaburan2 tolak campur supaya rambut tk putus tepung tk bertabur kt muka najib dn hj hadi.

urusan pelaburan bkn ayat quran klu berubah pun. tp hadi ubah 180% kejap haram sekongkol dgn kafir ..kejap halal. itu oermain hukum agama...selayaknya munafiklah dia.

Anonymous said...

10.43... hadis mana yg tun tkpercaya sila senaraikn.. jgn main agak2. sebb nnti aku nk bawa hadis tu jumpa tun nk sahkn dia tolak atau tidak. dn kena semak dulu status hadis tu.

inilah klu perasan pejuang islam tp maki org sembrono. klu pun tun tkcaya itu dia punya pasal bukan kau yg jd kafir pun.

yg mca tk caya islam blh pulak kau suruh undi. yg jholow penyamun kafir kau bela sayang sgt sebb khalifah jau najib dh tundukkn seorg haji tua yg kaciwa kalah pru.

Anonymous said...

lobai kulop tu aku kenal..skrang tgh tahnik dn khatankn mca kan? ha ha ha ha

Anonymous said...

Alhamdulillah dan tahniah Tun Mahathir kerana sedang berusaha menyelamatkan negara.

dalam semua deal Malaysia dgn china yg dibuat najib, tun telah bersusah payah berstrategi utk memilih dan menilai risikonya. kalau ikutkan tun takkan jual proton pd geely mcm najib. tapi nasi sudah jadi bubur maka tun manafaatkan bubur tu dlm terpaksa.

dgn membatalkan beberapa projek besar yg hutang besar dn berisiko tinggi kpd negara, tun terpaksa juga jalin hubungan dagang dgn china.. asalkan ada nilai win win. tk win besar pun win kecil jadilah asal jgn berhutang besar yg hanya china akan win.

proton dll deal diteruskan tun kerana tidak berisiko kepada asset negara dan dapat mengelak penguasaan china dalam negara ini. semata2 hubungan dagang barangan. proton adalah projek yg besar yg masih tidak mengadai asset negara seperti ecrl dll. dan ia sebagai mengambil hati china yg sgt terguris dgn pembatalan projek2 mega tadi.

begitu juga hubungan dagang yg lain.. pertanian, jack ma, drone dll. semua mesti ada win win. malah china ditawar minyak sawit kita dlm keadaan barat sabotaj sawit. hubungan dagang mesti dua hala. tun juga sampai merayu china memahami keadaan kita dan simpati dgn kita. terpaksa merendah diri demi negara.

dan tun melakukan semua ini dengan terbuka dan rasmi. membawa rombongan menteri2 termasuk gabenor bnm utk menjelaskan keadaan negara kpd china. bukan mcm seorang penyamun tu yg disokong oleh seorang haji misai kontot dari Sri Lanka yg buat deal dgn kafir jholow atas kapal bersama anak beranak dia. seorg pakar ekonomi atau menteri pun tidak tau dan tidak menyertai. dia buat secara sulit senyap2 tp cagar aset negara dan dijamin oleh rakyat yg bodoh mcm org2 dari Sri Lanka Timur tu.

logik ke buat deal strategik atas kapal sorok2 tp dijamin oleh negara? inilah penyamunan siang hari yg sgt dipuashati oleh puak zuhudungu Sri Lanka. tanpa memahami keadaan semua ini penyokong haji Sri Lanka yg ramai bebal tu membesarkan pulak isu kunun tun menipu lagi dlm kes proton ini.

Semuga Allah selamatkan tun dan negara dpd musuh luar negara dan musuh2 bebal dlm negara. Kepulangan tun dr china adalah sebagai pahlawan yg berusaha menyelamatkan umat dan negara pimpinan kerajaan islam PH yang agung ini.

Adapun puak2 low mentality dan IQ serba selekah dan murung daripada Sri Lanka haruslah dibiarkan mereka menyalak bukit sepuas2nya. skil menyalak ini sgt diperlukan dlm usaha mereka untuk berbaik2 dgn puak tionghua dari MaCAu (macau scam)yang budaya mereka suka membela anjing utk jaga rumah.

Allah Selamatkan Tun Mahathir dan Negara Islam Malaysia. Aamiin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails