Sunday, June 24, 2018

Kisah Aisyah Menjual Sup Pho Di Vietnam. Suatu Gambaran Kebebasan Agama.

Ceritalah ASEAN: Kebebasan agama, suatu gambaran berbeza
Aisyah, ibu kepada tiga anak sedang duduk di sebuah gerai kecil tempat beliau menjual sup pho Vietnam yang terkenal. - Foto Karim Raslan/Ceritalah ASEAN

DI daerah 8, Bandaraya Ho Chi Minh, Aisyah, ibu kepada tiga anak duduk di gerai miliknya. Di sini, Aisyah menjual sup pho, hidangan di Vietnam yang paling terkenal.

"Saya dan suami saya bekerja. Dia jadi pemandu sepenuh masa," kata Aisyah.

Berasal dari Chau Doc -- sebuah bandar majoriti Islam terletak di Wilayah An Giang --- Aisyah adalah seorang wanita Islam Cham. Populasi Cham mewakili 0.2 peratus penduduk negara itu salah satu daripada 54 kumpulan etnik yang membentuk rangkaian masyarakat Vietnam.

Mereka menyusur galur keturunan mereka kepada rumpun Melayu-Polinesia.

"Kami memperoleh pendapatan yang kurang semasa Ramadan, sebab itu saya pastikan simpanan mencukupi. Selain berniaga di gerai saya, saya juga jual makanan dan kudapan buatan rumah.
"Pada masa ini, terdapat 100 keluarga Islam tinggal di kawasan ini," kata Aisyah yang menetap berhampiran Masjid Jamiul Anwar --- salah satu daripada 12 masjid di bandaraya Ho Chi Minh.

16 comments:

ted manoff said...

Rohingya..tolong mereka boleh tapii jgn bawa kesini..puak2 nii cpt membiak dn sukar dikawal..yg ada dlm negara sekarang pun dh tk terkira..mohon muhyidin tegas dlm hal nii..mereka slh guna kad unhcr utk menetap lama disini..

Anonymous said...

orang yang beragama Islam memang elok hidup macam itu. Baru lah saling membantu dan menyokong perniagaan antara mereka.

Mereka menjalankan perniagaan dengan menjaga hukum halal haram.

Dan jika mereka mampu bertahan dan mengembangkan perniagaan suatu hari nanti Islam akan berkembang di sana. Ini lah yang Nabi lakukan.

Islam kita telah tempuh keadaan itu dan berjaya menguasai kuasa politik. Untuk dapatkan atau kekal kan kuasa, perniagaan yang mereka jalan kan sudah tidak peduli halal haram.

Ada projek di bolot dan di tanggung dengan kos yang tinggi, Untung syarikat milik kerajaan di ambil sebahagian untuk kegunaan peribadi dan paling teruk perniagaan saudara lain kalau boleh di hapuskan.

Anonymous said...

Alhamdulillah....parti aku @ PAS memang dah KUAT!!

ted manoff said...

PETALING JAYA: Penulis blog, Papagomo dipilih sebagai salah seorang pemimpin dalam barisan Exco Pemuda Umno yang baharu bagi penggal 2018-2021.

Perkara tersebut diumumkan menerusi akaun Twitter pemantau Umno 2018 @PemilihanUmno2018, petang Ahad.

Berikut adalah senarai penuh barisan Exco Pemuda Umno yang baharu:

Barisan Exco Pemuda Umno Malaysia

1. Hasmuni Hassan

2. Azril Rizal Yusof Mohd Sarit

3. Lassim Burhan

4. Muhammad Faiz Hashim

5. Ikmal Hazlan Ikmal Hashim

6. Afriz Mohd Noor

7. Rizan Aziz

8. Mohamad Amin Othman

9. Muhamad Muqharabbin Mokhtarrudin

10. Mustafa Shah Abdul Hamid

11. Najmil Faiz Mohamed Aris

12. Rais Yasin

13. Mohd Adha Zainal Aznam

14. Syed Atif Syed Abu Bakar

15. Mohamad Faizal Sufar

16. Wan Muhammad Azri Wan Deris

17. Mohamad Fazly Zainudin

18. Syed Mohd Johan Rizal Syed Unan Mashri

19. Andi Muhammad Suryady Bandy

20. Fikhran Hamshi Mohamad Fatmi

Papagomo atau nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris, 35, turut memuatnaik keputusan tersebut di laman Twitternya.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada perwakilan yang memberi kepercayaan kepadanya untuk menerajui jawatan tersebut.

"Terima kasih kepada seluruh perwakilan yang mengundi saya. Kepercayaan dan mandat yang diberikan ini akan saya jayakan demi perjuangan kita semua," katanya menerusi Twitter.

Papagomo merupakan ahli jawatankuasa Umno Bahagian Wangsa Maju dari 2013 hingga 2018 dan Presiden NGO Malaysia Bumiputra Brotherhood dari 2014 sehingga kini.

Terdahulu, beliau memberi bayangan bahawa beliau memenangi jawatan tersebut apabila memuat naik gambar beserta ucapan terima kasih di laman Instagramnya sebelum keputusan rasmi diumumkan.


Baca lebih lanjut di http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/06/24/papagomo-exco-pemuda/#sMFSBidYhwf2VdBk.99

ted manoff said...

Alkisahnya kemarin anak-anak makcik ke pantai Kuala Ibai. Maka datanglah geng-geng kopiah kutip sampah siap dengan photographer. Tapi kutip sampah tak sampai 15 minit. Kutip pun tak habis, lampin pakai buang sekitar tu pun tak ambil.

Makcik dan anak-anak pun buat spekulasi, hanya untuk berita Harakah atau page kerajaan negeri mungkin, memandangkan ada photographer macam kerajaan dolu-dolu. Sempatlah ambik gambar deme ni.

Maka pagi ni, nah! Berita sampahnya.

Anonymous said...

KESATUAN Renang Amatur Malaysia (ASUM) memohon masyarakat tidak menuduh secara melulu dengan mengatakan semua atlet yang terbabit dalam video yang tular di media sosial baru-baru ini mengambil minuman keras.

Setiausaha Kehormat ASUM, Mae Chen menegaskan meskipun kelibat Nur Dhabitah Sabri dilihat dalam salah satu daripada video berkenaan, penerjun muda itu tidak turut sama meminum minuman keras.

“Saya harap masyarakat tidak salah anggap terhadap mereka dan ubah persepsi kerana atlet Melayu seperti Nur Dhabitah tidak minum minuman keras pada waktu itu,” kata Mae Chen.

“Begitu juga Hanis Nazirul Jaya Surya, dia berada di bilik lain sewaktu kejadian, dia juga tidak terbabit dengan pengambilan minuman keras.”

Anonymous said...

Salah satu bentuk kebebasan beragama adalah,terengganu darul hudud ,juga darul bikini

Anonymous said...


Wah barua-barua pakatan adalah puak rasis yang menjadi khadam parti biaDAP. Contohnya ialah tard manoffik yang telah menulis komen perkauman konon Rohingya..tolong mereka boleh tapii jgn bawa kesini..puak2 nii cpt membiak dn sukar dikawal..

Jika rejim pakatan import manusia dari China dan India dan memberi mereka kerakyatan negara ini, barua-barua ini pasti akan bertepuk tangan gembira seperti kanak-kanak mendapat aiskerim.

Dasar barua rasis makan dedak cap roket !

Anonymous said...


Assalamualaikum Tuan Ibnuhasyim,

Apakah bahasa kaum Islam Cham? Adakah mereka bertutur bahasa Melayu?

Saya difahamkan rejim komunis Vietnam juga menindas umat Islam Vietnam. Adakah berita ini benar?

Mohon jawapan dari tuan.

TQ

Anonymous said...

Parti Ajaran Sesat...Boleh fitnah orang, maki orang, baruakan orang, makan dedak, buat jahat pakai jubah lindung dengan ayat al-quran...inilah wajah sebenar pemimpin PAS. <asa akan tiba dan KEBENARAN TERPAPAR JUA.

Anonymous said...

Lihat ini contoh komen bebal
si barua sprsis jahat anti slam.
Buang ssaja En Ibnu..

Mohammad Azren said...

Dengar dengar cerita akaun Bank Nasarudin mat Isa dibekukan oleh Bank Negara untuk siasatan. Nampak nya akan terbaulah serban lobai yg hapak yg selama dilindungi dengan bau minyak Attar. Dasar Lobai Brengsek.....

Anonymous said...


Barua 8:09 PM ternakan pakatan adalah contoh barua yang berlagak suci sambil meroyan histeria menfitnah dan memburuk-burukkan parti Islam PAS kerana barua ini tidak dapat menerima gelaran barua @ penjaja fitnah walaupun barua ini sibuk fitnah orang, maki orang, baruakan orang, makan dedak, buat jahat terhadap parti Islam PAS dan ulama Islam dalam setiap komennya.

Maka tiada perbezaan antara barua dedak pakatan ini dan puak pencuri yang berlagak 'suci' menolak gelaran pencuri, penipu berlagak suci menolak gelaran penipu, rejim pakatan yang berlagak suci sambil memungkiri semua janji pakatan juga menolak gelaran munafik , kaki 'kencing' dll.

Ibnu Hasyim said...


Saya tertarik soalan ini..
June 24, 2018 at 8:07 PM

"Apakah bahasa kaum Islam Cham? Adakah mereka bertutur bahasa Melayu? Saya difahamkan rejim komunis Vietnam juga menindas umat Islam Vietnam. Adakah berita ini benar?"

Jawab ringkas:
Di Kemboja berhampiran dengan Vietnam ada negeri bernama Kampung Cham. Negeri yang ramai orang Islam di Kemboja. Bahasa mereka adalah Bahasa Melau Cham. Banyak perkataan Melayu Cham masih terpakai di Malaysia. Contohnya 'Melaka' 'ertinya 'perhentiaaan' hingga jadi bahan sejarah wujudnya negeri Melaka. Pengkalan Cnepa di Kelantan asalnya dari pengkalan Champa. (Loghat Kelantan jadi Chepa). Begitu perkataan 'kelantan' maknanya 'ular besar.

Anda boleh lihat catatan perjalanan saya dalam blog ini tajuk:

Orang Melayu Kemboja.
Kahwin Kemboja: ‘Astaghfirullah’ Atau ‘Alhamdulill...
Kemboja: Bunga Di Atas Pusara'
Dll

Mengenai "rejim komunis Vietnam juga menindas umat Islam Vietnam".
Ada 2 jens penindasan. Fizikal&mental. 'Penjajahan Mental amat bahaya dan terkesan sehingga sekarang, dari dalam negara komunis keluar, termasuk samapi ke Malaysia. Contohnya pernah diharamkan di Malaysia, Komunis. Dan yang se spesis dengannya. Sosialis??

As-salamu alaikum.

Anonymous said...

W/salam tuan Ibnuhasyim.

Terima kasih tuan Ibnuhasyim kerana sudi berkongsi maklumat yang berguna untuk menambahkan ilmu pengetahuan.

Semoga Allah membantu tuan dan kita semua berjuang menegakkan agama Islam dan membela hak umat Islam yang sedang diancam oleh musuh-musuh yang menggunakan strategi 'pecah dan perintah' dan sekularisme dan liberalisme untuk melemahkan dan menyesatkan umat Islam di Malaysia.

Anonymous said...

Hoi org pas tak makan dedak la.
Tak main le setakat dedak-dedak ni.
Apa baaarang? Tengok kaki le bro.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails