Monday, June 25, 2018

"Kau menteri k'jaan M'sia kah k'jaan China? LGE Dicabar..



Menteri Kewangan Lim Guan Eng malam ini mempertahankan tindakannya mengeluarkan kenyataan tiga bahasa, termasuk bahasa Melayu, Inggeris dan Cina ketika beliau membincangkan isu Tun Razak Exchange pada hari Khamis lalu.

Bagaimanapun, kenyataan Facebook yang dikeluarkannya malam ini untuk mempertahankan kenyataan dalam tiga bahasa pada hari Khamis itu dikeluarkan hanya dalam bahasa Cina.

Ini menimbulkan maklum balas negatif daripada orang-orang yang tidak dapat memahami dan terpaksa bergantung pada alat terjemahan platform media sosial.




Antara yang mengkritik Lim ialah bos hypermarket Mydin, Ameer Ali Mydin.

Maklum balas ramai

"Semua kenyataan apabila dikeluarkan di Malaysia hendaklah terlebih dahulu dalam Bahasa Melayu, kemudian Bahasa Inggeris, selepas itu mana-mana bahasa lain (jika) perlu.

"Sekiranya anda berada di London, maka saya anggap anda akan mengeluarkannya dalam Bahasa Inggeris terlebih dahulu setelah itu terjemahannya boleh dibuat dalam Bahasa/ Bahasa Mandarin/ Perancis dan sebagainya.

"Jika anda berada di China, maka pada sidang akhbar di China, saya fikir mungkin akan dikeluarkan dalam bahasa Mandarin dahulu, kemudian bahasa Inggeris dan lain-lain.

"Saya fikir ini lebih logik. Kami tidak pernah mempunyai masalah sebelum ini (dalam) 61 tahun yang lalu, kenapa buat sekarang?" katanya.

Komen Mydin mendapat maklum balas ramai di Facebook, meletakkannya di tangga teratas senarai komen.

"Kau menteri kerajaan Malaysia kah (atau) kerajaan China?

"Konon statement Menteri Kewangan Malaysia, tapi tak guna bahasa kebangsaan untuk semua faham," kata Muadz Abu Hanzalah.

Terdapat juga pengulas yang mempersoalkan kenyataan Lim sebelum ini bahawa beliau "rakyat Malaysia" ketika ditanya pendapatnya menjadi menteri kewangan Cina pertama semenjak Tan Sri Tan Siew Sin menjawat portfolio berkenaan.

"Saya bukan orang Cina, saya rakyat Malaysia.

"Bahasa kebangsaan? Apakah itu?" Soal Ahmad Zahiruddin Saruju.

Guan Eng pertahan kepelbagaian bahasa

Pengguna media sosial berkenaan tidak mengulas isu kenyataan tiga bahasa yang dipertahan Lim, tetapi sebaliknya komen hanya berkisar seputar kenyataan terbaru beliau dalam bahasa Cina.

Dalam kenyataan malam ini, Lim mempertahankan mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa, menekankan kepelbagaian bahasa di negara ini.

Beliau menjawab laman Facebook "Friends of BN" yang mempersoalkan kenyataannya mengenai TRX memasukkan versi Cina dengan tujuan untuk membantu media berbahasa Cina.

Lim menegaskan beliau akan terus mengeluarkan kenyataan dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, dan apabila perlu dalam bahasa Cina.

Pada masa berita ini ditulis, terjemahan bagi kenyataan dalam Cina tersebut tidak tersedia.

MR : Lepas ni India DAP bolehlah guna bahasa Tamil untuk kenyataan akhbar mereka.... 
MINDARAKYAT

16 comments:

Anonymous said...

Kan dah cakap LGE tu ulamak kafirun. Dia xkan hormat Bahasa Melayu sebagai Bahasa Utama. Bahasa lain adalah bahasa pendatang. Kalau bahasa pun ulamk ini x hormat, agama Islam apa lagi. Dia akan turunkan sedikit demi sedikit, status Islam spy sama level dgn kristian, budhha dan hindu. Puak PAN pulak pstinya akan sokong tindakan ustaz LGE.

ikan said...

menteri kerajaan PASola. tengok je cif jebon dapat tabik tentera. sianmnya 61 tahun jadi pembangkang je...

ted manoff said...

Aduhaiii tuan ibnu..masih lagii dgn sikap batuapii..guan eng buat kenyataan media didahului dgn bahasa malaysia dn diikuti pula dgn bahasa lain..takde isu pun tapii sengaja dibesar2kan oleh pihak yg berkepengtingan..

Anonymous said...

Bodoh pnya ulama pas mb kelantan..p ngadap kerajaan kafirun buatpe..ko dh tahap dewa2 kepala lubang jubo..btpe ko g ngadap dia.bangang..sepatutnya biar madey ngadap ko..pembantu statengik pas pusat

Anonymous said...

4 Komen di attaas..

Jilat juboq LGE. ha ha ha

Anonymous said...

Jgn kata jilat juboq lge..juboq mak ko pn dh kna jilat..hasyim butoh..kita nk bahasa arab!bahasa sorga !

Anonymous said...

Ada seekor anak iblis disini.. ibnu hasyim bapa iblis

Anonymous said...

Pengumuman..nik amar kutu berahak tu pn ikot jumpa madey??dh sewel 2 0rg ni..siap cium tangan tu

Anonymous said...

Ha ha ha meroyan lagi.
carut lah banyak-bannyak,
kerana itulah yang boleh menenang kepala otak busuk kamu.

Anonymous said...

Bodo betul penyokong PH..Tak Tau laa x serik2

Anonymous said...

ibunu!
rezeki berkat jauh beza dgn rejeki `istidraj` woi!
faham ke.......

Anonymous said...

Puak ph sebenarnya kecewa dikencing tapi pas jadi sasaran lagi banyak fitnah celaan pada pas itu menunjukkan tahap kekecewaan puak ph kerana di kencing.

Anonymous said...

Oh, rupanya lu dah dapat ' rejeki istidraj` jadi barua anti Isam..
Patut le.. tak habis habis!

Anonymous said...

baru jadi mk dah tunjuk lagak
baru dapat mp ramai cina dalam kerajaan dah tunjuk sombong
lupoa asal tm bila nak medeka penjajah suruh bagi kerakyatan pada penditang
ada melayu setuju
inilah jadinya bial depa dah ada kuasa
ini mamat selalu cakap pasai cara pemerintahan umar abd aziz konon
kes maseh dibicara tak patut dia terima jawatan mk
nak malaysoa malaysia
nak tenggelaml asal usul tm konon
apa guna jadi rakyat negara ni kalau tak paham bm
bahasa resmi negara ni????
sial punay puak ni
awas bahaya banyak lagi

Anonymous said...


Wah parti bunga, parti mata iluminati dan parti PANdir telah menjadi pasu bunga membiarkan abang besar biaDAP menchinakan negara ini. Kasihan meliaht pemimpin Melayu menjadi boneka parti kafir harbi.

Anonymous said...

Di waktu abang besar biaDAP bermaharajalela, barua-barua otak mati ternakan biaDAP menyebarkan fitnah terhadap parti Islam PAS sambil barua-barua ini memaki hamun orang ramai dalam blog ini! Itulah sikap barua yang makan dedak yang menjadi kegemaran babi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails