Wednesday, June 27, 2018

Guan Eng Pemutar Belit -Prof. Emeritus Datuk Dr. Zainal Kling

ZAINAL KLING

KUALA LUMPUR 26 Jun - Menteri Kewangan, Lim Guan Eng disifatkan sebagai pemutar belit kerana enggan mengakui kesalahannya mengeluarkan kenyataan kementerian dalam bahasa Mandarin dan pada masa sama, menuduh pihak yang mengkritik perbuatannya itu sebagai rasis.


Pengerusi Biro Sosio Budaya Majlis Perundingan Melayu (MPM), Prof. Emeritus Datuk Dr. Zainal Kling berkata, masyarakat mungkin tidak hairan dengan sikap Guan Eng yang degil dan kurang cerdik itu kerana pemimpin kerajaan Pakatan Harapan (PH) turut menyifatkannya sebagai kesalahan remeh. 

“Sehingga kini, para pemimpin PH gemar mengadakan mengadakan sidang akhbar dalam bahasa Inggeris dan jarang menggunakan bahasa Kebangsaan. Seolah-olah mereka terketar-ketar apakala bertutur dalam bahasa kebangsaan.
“Inilah gambaran sikap kepimpinan Malaysia Baharu, membina pengasingan terhadap kerangka hidup yang berlandaskan Perlembagaan Persekutuan, padahal mereka telah berikrar di hadapan Yang di-Pertuan Agong untuk memelihara, mempertahan dan mengamalkan Perlembagaan Persekutuan selain taat setia kepada negara,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Semalam, Guan Eng menyifatkan mereka yang membuat kritikan terhadap kenyataan Kementerian Kewangan dalam bahasa Mandarin dan Inggeris itu sebagai rasis dan menegaskan, beliau tidak akan tunduk kepada desakan tersebut. - UTUSAN ONLINE

8 comments:

Anonymous said...

otak prof tak kan setakat ni? Ini bukan official statement yg ada letterhead, itu hanya personal statement...ala macam kentut la, buat apa nak bising2, personal dia nak guna bahasa apa lantak la....

Anonymous said...

hi hi ramai yg spin berita ni.Tukang spin sila semak...kenyataan LGE ni bersifaf BUKAN KENYATAAN RASMI kementeriannya..apa nak hebih...kalau LGE nak cakap cina dengan bini dia pun, apa nak huru=hara...UMNO dan PAS sekarang asyik komen PH, hal yg macam ni pun spin berita..berita Nik Amar dan hadi yg cai maki Mahathir dulu tapi sekarang sembah Mahathir tak tunjuk atau spin berita tu, kenapa? Sebab kamu ada kepentingan....

Anonymous said...

Hoi bodoh lah ko nie...dia guna letterhead mof bkn rasmi apa

Anonymous said...

Kamu pun anti bahasa melayu cuba paham sapa lge dan buka minda dari sudut hati jng ikut org aja. Dah lge menteri negara mlysia buat sidang media itu rasmi lah tak semestinya keluar surat klu tak faham jng komen nampak sangat tak berapa cerdik.

Anonymous said...

Dah dasar pencacai ph buat lah apa pun tetap spin dasar kerajaan ditubuh dengan fitnah. Kamu tahu tah berjuta rakyat dngar jng nak spinlah. Sebenarnya lge yg rasis dari dulu smpay bila2 tun m pun kata dap rasis tindakan dap pun radis sikap rasis skrg semakin menyerlag dng setiap tindakan pemimpin ph yg dikuasai dap.

Anonymous said...


Barua-barua ternakan pakatan sekular liberal-kafir buta hati, buta mata, buta dan dungu kerana menulis komen bodoh berganda-ganda untuk membela abang besar biaDAP ynaang telah menghina Bahasa Kebangsaan yang bererti abang besar biaDAP telah menghina Perlembagaan Negara dan undang-undang kerajaan dll.

Di waktu abang besar biaDAP menghina Bahasa Kebangsaan (dan kaum Melayu) , semua pemimpin Melayu menjadi pasu bunga dalam pakatan kerana mereka terketar lutut takut pada abang besar biaDAP !

Lu lihat sendirilah siapa boss pakatan ..... abang besar biaDAP atau Mat Dir?

Anonymous said...


Wah barua biaDAP 4:31 AM bodoh mengalahkan babi sebab sama-sama makan dedak.

Kenyataan rasmi abang besar biaDAP dalam bahasa China pun dikatakan cakap china dengan bini dia. Barua biaDAP bodoh berganda ini fikir urusan kementerian sama level dengan cakap china dengan bini dia !

Maka kita ketawa tergolek-golek melihat barua-barua bodoh ternakan biaDAP membodohkan diri mereka sendiri untuk membela abang besar biaDAP yang sedang menghina Bahasa Kebangsaan (dan kaum Melayu) dan Perlembagaan Persekutuan.

Inilah akibat barua biaDAP makan dedak babi cap roket !

Anonymous said...


Woi barua biaDAP 4:31 AM , kalau kamu nak menipu orang ramai pun agak-agaklah. Kenyataan rasmi bahasa China tersebut mempunyai letter head MOF. Itu pun kamu mahu tipu juga.

Mengapalah kamu ini terlalu bangang dan tolol? Mungkin kepala kamu terhempas ke lantai di waktu kamu dilahirkan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails