Saturday, January 27, 2018

Saudi Renovasi Bukit Bersejarah Di Makkah, Jom Ziarah..



SURUHANJAYA Pelancongan dan Warisan Saudi (SCTH) mula merenovasi gunung-gunung bersejarah Makkah. Tindakan ini dilakukan untuk merayu jemaah dari pelbagai bahagian dunia Islam melawat lokasi-lokasi ini.


Bukit Jabal Al-Nuurr, di mana ayat-ayat pertama Al-Quran diturunkan, termasuk di antara sedikit laman web di Makkah yang masih dipertahankan sejak zaman Nabi walaupun tidak mempunyai kepentingan dalam upacara keagamaan ziarah wajib.

Selain gunung yang dihormati ini, pihak berkuasa pelancongan Kerajaan telah berjanji untuk membangunkan tiga tapak bersejarah di kota suci, termasuk Jabal Ghar Thawr, tempat Nabi dan rakannya Abu Bakr bersembunyi dari musuh selama hijrah mereka ke Madinah.
Hasil carian imej untuk Bukit Jabal Al-Nuurr,
Hasil carian imej untuk Bukit Jabal Al-Nuurr,
Hasil carian imej untuk Bukit Jabal Al-Nuurr,
Dua lagi tapak adalah Hudaybiyyah. Tempat ini adalah di mana Muhammad (SAW) menandatangani gencatan senjata 10 tahun dengan orang-orang kafir Mekah, dan jalan yang ditempuh Nabi dan rakannya untuk perjalanan bersejarah mereka dari Makkah ke Madinah, yang kemudian dikenali sebagai Hijrah Nabi (saw).

Seperti itu diketahui, jamaah haji membentuk sebahagian besar pengunjung asing tahunan Arab Saudi yang itu mencapai 20 juta orang yang terpisah dari pekerja dan pelancong perniagaan. Hampir 2.4 juta orang datang untuk haji terakhir, naik daripada 1.9 juta tahun sebelumnya, dan 7.5 juta orang melakukan ziarah umrah di tahun 2016.

Arab Saudi merancang untuk meningkatkan jumlah jamaah haji dan haji menjadi 15 juta dan 5 juta masing-masing pada tahun 2020. Selain itu berharap dapat menggandakan jumlah Umrah menjadi 30 juta orang pada tahun 2030. (IH)



32 comments:

abdul ghuyup bin spoknik said...

Makin dekat tarikh pilihanraya, wajah sebenar Pas kian terserlah dengan nyata.

Daripada mahu menubuhkan kerajaan sendiri bersama Gagasan Sejahtera, menjadi kuasa penentu atau "king maker", Pas kini dengan nyata memperlihatkan wajah dirinya yang sebenar.

Tanpa berselindung lagi mereka menyatakan pilihan selepas PRU 14 akan datang hanya ada dua - bekerjasama dengan BN atau kekal sebagai pembangkang.

Tetapi, beberapa hari sebelum ini, Presiden Pas, Hadi Awang sendiri menyatakan Pas tidak mahu lagi menjadi pembangkang yang lemah selepas pilihanraya akan datang.

Maknanya, menjadi sebahagian daripada kerajaan memang  pilihan Pas dan untuk tujuan itu, Najib, UMNO dan BN adalah idaman kalbu parti Islam tersebut.

Sebaliknya, kekal sebagai pembangkang bukan lagi pilihan bagi Pas. Lagi pula, Pas sejak kebelakangan ini semakin merasai nikmat berdekat-dekat dengan kerajaan atau parti pemerintah.

Jika berdekat dengan kerajaan saja pun macam-macam nikmat dan syurga dunia dapat mereka nikmati, tentunya dalam hati pimpinan Pas ketika ini menggelegak perasaan tidak sabar-sabar untuk menjadi sebahagian daripada kerajaan.

Barangkali wajar diucapkan tahniah kepada Pas kerana awal-awal lagi telah menunjukkan kecenderungan kepada BN yang didalamnya ada MCA serta Gerakan yang bukan saja menentang hukum hudud, malah paling lantang menolak pindaan Akta 355 yang bertujuan memperkasa kedudukan mahkamah syariah.

Akhirnya, Pas sendiri menyerlahkan sandiwara mereka berkaitan Akta 355 itu.

Dengan pengakuan Pas mahu bekerjasama dengan BN ini juga memberi maksud mengundi Pas adalah sama seperti mengundi BN.

Meskipun ketika pilihanraya,  Pas dan BN berlainan parti, berbeza logo dan mungkin saling mengata antara satu sama lain, tetapi selepas pilihanraya berakhir, mereka akan saling bersama serta berdakapan untuk tujuan yang satu - mengekalkan lagi kerajaan kleptokrasi menghakis kekayaan dan memiskinkan negara ini. 

Syabas kepada kepada Pas!! (ShahbudinHusin 27/01/2018)

Anonymous said...

Dah apa masalahnya kalau PAS mahu menjadi ketajaan. Muslim paling ramai di malaysia ini. Nak harap parti lain membela kepentingan muslim jangan harap lah.. apa kalau PH bertanding bukan untuk jadi kerasjaan ke..
Nak buat ulasan biar la cerdik.

Anonymous said...

Lanun Bugis + Zahid Bangla + Bomoh Mah + Hadi maka terkenalah Malaysia sebagai negara rasuah di dunia.

Anonymous said...

PAS bela? Hmmm...

Anonymous said...

UMNO parti yang 100% orang Islam... Kepala Presiden nya masuk Kaabah.. tapi menyusahkan rakyat.

PAS memang tak ada masalah jadi kerajaan tapi rakyat yang nanti menanggung masalah..

Masalah Ahli Parlimen ponteng.. Masalah Ahli Parlimen berkecuali. Masalah Ahli Parlimen 'pasu bunga'..

Yang masuk Kaabah pun patut di humban... ini kan pulak yang tak masuk yang setakat berserban.. pohraah

Anonymous said...


Banyak lah Arab pungut duit..

Jika Kerajaan itu AMANAH dan pembangkang di situ parti suci... berpuluh ayat di baca.

Arab dapat duit.. Wow.! Lagi banyak untung dari jual unta laa...

Anonymous said...

Wahai puak anti islam dan puak macai makan dedak dap tunggu lepas pilihanraya kamu akan tahu sapa yang akan bersama bn. Msu dah beri kata putus tiada kerjasama dengan umno bn selagi umno tidak terima islam dan kalau umno terima semua pemimpin yang rasuah dan tidak bersih akan disiasat dan akan dibuang sekiranya terbukti bersalah agak2 umno terima tak pas tegas dng keputusan sebab tu masih tiada jawapan dari pm. Tapi pas tetap tidak mahu dng ph yg hari2 fitnah serang pejuangan islam dan terpalik dengan bermacam2 sekendel belum jadi kerajaan lagi. Agak2 ph nak ke ikut islam sekiranya nak bekerjasama dengan pas. Tanya lge dulu

Anonymous said...

PERKATAAN TERBAIK UNTUK PAKATAN HAPRAK PIMPINAN PARTI KAFIR HARBI DA-PIG YANG TEIBAT DALAM PELBAGAI SKANDAL RASUAH DAN MENGHINA AJARAN ISLAM DAN MENINDAS UMAT ISLAM IALAH:

PORRRAHHHH !

Anonymous said...

Pembetulan: TERLIBAT ( bukan TEIBAT)

Anonymous said...

Parti DA-Pig adalah parti perkauman ultra kisau kafir harbi tulen kerana pemimpin-pemimpin ultra kiasu akan menentukan calon-calon yang terdiri dari kaum Melayu dll tidak akan terpilih dalam jawatankuasa tertinggi DA-Pig.

Pemimpin Melayu liberal dalam DA-Pig hanya layak menjadi barua dan pencacai DA-Pig sahaja. Malangnya otak mereka dipenuhi dedak cap roket maka mereka gagal berfikir seperti manusia. Maka mereka hanya layak menjadi khadam DA-Pig.

Kalau tak percaya , tanya Mike Hempas Mikrofon, Ostad Wang gaJi, Mu jahat, Ha-Selipar Mydoom, Ostad punahsihat parti kuali, major cap jari yang sibuk membela sifu rasuah dan kemungkaran dan menentang ajaran Islam.

Anonymous said...

Namakan sebarang skandal rasuah seperti lombong pasir haram, skandal terowong, skandal banglo terlajak diskaun, skandal tanah, skandal merobohkan berpuluh kampung Melayu, skandal kertas kerja RM300 juta (sedangkan nilai sebenat ialah RM80 juta) , banjir kilat, tanah runtuh, kematian manusia kerana projek tidak mendapat kelulusan jabatan alam sekitar dll .... SEMUANYA MELIBATKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PAKATAN HAPRAK PIMPINAN PARTI KAFIR HARBI DA-PIG.

OLEH SEBAB ITU, MARILAH KITA SEMUA MENYOKONG DAN MENGUNDI PARTI ISLAM PIMPINAN ULAMA DALAM PRU 14.

Anonymous said...

Sy sebagai pemimpin pas..menganggap penyokong sy sbagai babi..sy pengembala babi..minta maaf la sikap ternakan sy

Anonymous said...

Komen 2:04pm ditulis okeh babi kaki dua ternakan sifu banglo terlajak diskaun yang sedang terketar lutut kerana sedang dibicarkan di mahkamah kerana kes rasuah.

Anonymous said...

Wah kepala bapak barua dedak cap roket 2:06pm meroyan gila babi ! Sakit mental !

Anonymous said...

Ko bukan kapir jg ke?dh ckp mcm kafir mabok je..ada sifat kapir dlm diri ko ni..sebab ko pnya pasal..Pas+Ikatan+ Gagasan Sejahtera=PIGS @PAS=BABI

Anonymous said...

Sy pakai serban..jgn hina ulama eh!!

Anonymous said...

Wah barua ternakan sifu banglo terlajak diskaun 2:13pm sedang high dan meroyan sakan kerana minum air daun ketum campur dedak cap roket.

Dahulu barua-barua roket mencipta fitnah konon parti Islam mengkafirkan orang.

Nah sekarang Allah menunjukkan barua roket mengkafirkan umat Islam. Konon hanya agama evangelis sahaja yang benar.

Anonymous said...

Pembetulan komen 2:26 pm:

2:12pm bukan 2:13 pm.

Anonymous said...

Wah betapa buruknya bahasa sastera macai 2:15 pm seperti 'puk*mak' dan 'lahanat' mengalahkan setan yang bernama Salman Rusdie.

Anonymous said...

Barua 2:15 pm perasan 'suci'. Sedih melihat makhluk perasan seperti ini. Dahlah tulis komen memaki hamun , perasan suci pula tu !

Anonymous said...

Salam..nk tnya.daging babi ltak cop halal,halal tak? Klu pas letak perkataa n islam,islam tak?

Anonymous said...

Ko yang kapir ko ckp org lain pl

Anonymous said...

Daging babi yang menjadi kegemaran barua-barua ternakan parti kafir harbi roket tetap haram walaupun dicop halal oleh sifu banglo terlajak diskaun atau ostad ternakan sifu.

Fatwa babi halal oleh tuang guru MahaFiraun telah ditolak oleh semua ulama Islam. Babi sembelih tetap haram walaupun dibaca nama tuhan.

PAS telah menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan PAS dan pemimpin-pemimpin PAS sentiasa menyeru manusia ke jalan yang benar (Islam). Maka PAS adalah parti Islam.

Adakah parti roket parti Islam? Jawapan : Parti roket parti evangelis walaupun pemimpin roket main wayang mendakwa konon parti roket parti sekular !

Maka kita tidak merasa hairan parti roket dan khadam-khadamnya menentang dan menghina ajaran Islam, ulama, mufti, fatwa, parti Islam, jabatan Islam, mahkamah syariah dll.

Anonymous said...

Wah barua ternakan DA-Pig 3:18pm mengkafirkan umat Islam. Inilah 'fatwa' yang dibuat oleh sifu banglo terlajak diskaun.

Anonymous said...

Dah 2 ekor barua roket mengkafirkan umat Islam.

Anonymous said...

Ya musang berbulu ayam 2:18 pakai serban cap roket. Jangan hina ular-mak roket yang mentaati fatwa sifu roket terlajak diskaun.

Anonymous said...

Mantera sihir 4:30pm ini menjadi amalan barua-barua ternakan DA-Pig untuk menyihir orang ramai.

Malangnya sihir ini tidak berkesan kerana jin ternakan sifu banglo telah memeluk Islam dan meninggalkan parti kafir harbi roket.

Anonymous said...

Ibenu kafir laknat


_peminat hadi bewang_

Anonymous said...

Wah dah 3 ekor barua roket mengkafirkan umat Islam. Parti kafir harbi roket tidak sedar dirinya kafir harbi.

abdul ghuyup bin spoknik said...

Tok Guru, Amanah Kelantan Lapor Polis.

9:42:00 PTG Posted by Ameno World
Patuhi arahan mahkamah dan jangan cuba buat provokasi. 

Itulah peringatan Amanah Kelantan kepada PAS yang dilaporkan menganjurkan sebuah konsert hiburan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan dan Majlis Tindakan Dun Pas Salor yang akan diadakan bertempat di Wisma Tok Guru, Salor pada 28 Januari 2018, malam ini.



Pas diminta untuk mematuhi Perintah Injunksi Erinford yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Kota Bharu, berhubung kemelut pertikaian antara Dato Husam Musa dan Mohd Yasin Yusoff dalam isu hartanah di Wisma Tok Guru, Salor.

Pengerusi Parti Amanah Negara Kawasan Kubang Kerian, Haji Fauzi Muhammad berkata, tindakan Pas yang melanggar perintah Injunksi Erinford oleh Mahkamah Tinggi Kota Bharu ini amat dikesali dan ia disifatkan sebagai suatu lagi cubaan provokasi melampau oleh Pas, setelah sebelum ini pihak Pas telah memasang papan tanda yang melarang sebarang aktiviti dijalankan di atas hartanah yang masih dalam pertikaian di mahkamah.

Anonymous said...

Puak liberal kuasa 10 yang tidak bermoral telah menduduki tanah milik parti Islam secara haram dan mendakwa kononnya dia berhak menduduki tanah sedangkan nama puak liberal kuasa 10 tersebut tidak wujud dalam geran tanah tersebut. Bahkan puak liberal kuasa 10 ini berani menghina, memfitnah dsn menghalau pemilik tanah. Biadap sungguh !

Apakah istilah untuk puak liberal kuasa 10 tersebut? Prnduduk haram? Peneroka haram? Setinggan? Penjajah? Penyamun?

Apakah perasaan kita jika tanah kita diduduki oleh puak liberal kuasa 10 dan puak liberal kuasa 10 memfitnah dan memburuk-burukkan dan menghalau kita sedangkan kita tuan tanah yang sah?

Anonymous said...

Padan Muka.

Bangunan di beli sebelum pertikaian hak yang masih di tuntut oleh waris si mati. Bila tentang harta Kitab-kitab entah mana pergi nya...

Bagunan di beri hak sah oleh mahkamah. Apa jaminan bangunan tidak di rosakkan dan di biarkan kotor begitu sahaja?

Parti suci tidak berminat buat solat hajat sebab parti suci menolak pelawaan ikhlas Husam untuk sama-sama buat solat hajat di atas tanah tersebut.

Maka di ketepikan solat hajat satu ibadat yang di galakkan dan di tukar dengan hiburan. Masya Allah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails