Tuesday, January 23, 2018

Kisah Pak Lebai Ditipu Syaitan. Lebai DAP?



Pada zaman dahulu kala, ada seorang pemimpin yang bermadah daripada bahasa asing yang menjadi kebanggaannya menyebut, “adalah lebih baik bersama syaitan yang dikenali daripada bersama malaikat yang tidak dikenali”.

Kenyataan yang mengejutkan seseorang yang beriman, kerana kita disuruh beriman kepada malaikat makhluk yang baik dan mulia walaupun kita tidak pernah melihatnya dengan mata. Adapun syaitan itu telah ditetapkan sifat wajibnya, jahat dan menipu walaupun dia berupa manusia yang segak dan menarik.

Allah yang wajib bersifat Maha Benar dan Rahmat menyuruh kita beriman kepada adanya makhluk malaikat yang berada di alam ghaib, yang sangat suci peribadinya. Allah berfirman:
  • “Para Malaikat itu tidak sekali-kali durhakakan Allah terhadap apa-apa sahaja yang diperintah kepada mereka supaya melakukannya dan mereka mesti melakukan apa sahaja yang diperintah (Allah) kepada mereka supaya dilaksanakan” (Surah At-Tahrim: 6)
Sebaliknya syaitan pula, Allah menyuruh hamba-Nya supaya memohon perlindungan Allah daripada kejahatannya dalam surah yang terakhir daripada Kitab Suci Al-Quran dan setiap kali memulakan bacaan Al-Quran.

Ia menunjukkan betapa bahayanya syaitan itu dalam kehidupan manusia, sehingga orang membaca al-Quran boleh ditipunya, termasuk yang bersembahyang, apatah lagi yang buta Al-Quran atau kurang sembahyangnya dan lebih lagi kalau tidak sembahyang, kerana terus boleh dikerah bila-bila masa dan di mana sahaja menjadi khadam atau ejennya.

Mungkin yang mengenali syaitan itu sudah bersahabat dengannya. Oleh kerana tidak pernah melihat malaikat, maka dirasakan syaitanlah yang lebih berjasa dan berbudi, atau dia juga berperangai menipu dan berputar belit seperti syaitan.

Adapun orang yang beriman sudah cukup percaya dengan pesanan Al-Quran dan nasihat Rasulullah S.A.W. Kalau dia pernah ditipu atau disesatkan oleh syaitan, maka dengan segera insaf dan kembali ke pangkal jalan.

Akibat percaya syaitan

Satu kisah menarik dalam kitab tasawuf menceritakan pada zaman dahulu bagaimana seorang lebai yang kuat beragama ditipu oleh syaitan walaupun sembahyangnya tidak ditinggalkan.

Apabila diketahuinya penduduk sebuah kampung memuja pokok yang disangka penunggu daripada syaitan yang berbudi kepada mereka sehingga menjadikan hasil pertaniannya subur, maka pokok itu menjadi tempat pemujaan. Maka si lebai yang kuat bersemangat agama itu mahu mencegah kemungkaran syirik memuja syaitan membawa kapak dengan niat ikhlas kerana Allah, bersemangat menebang pokok yang dipuja.

Apabila tiba di tempatnya muncullah syaitan yang disangka menjadi penunggu itu menghalangnya. Maka bergelutlah dia dengan syaitan itu, kerana tujuannya kerana Allah, syaitan dapat dikalahkannya. Tiba-tiba syaitan yang pandai menipu itu merayu supaya dia dibebaskan dengan tawaran yang menarik, menjanjikan kepada pak lebai bahawa dia akan meletakkan duit di bawah tikar sembahyangnya setiap pagi.

Dengan tawaran duit ini, maka pak lebai sedia membebaskan syaitan yang sudah dikenali dengan janjinya yang menarik itu. Arakian kisah cerita berikutnya, pak lebai mendapati memang ada duit yang dijanjikan di bawah tikar sembahyangnya, maka terikat kasih kepada syaitan yang dikenali kerana duit itu.

Alkisah setelah beberapa hari tiba-tiba duit tidak ada lagi. Maka marahlah pak lebai kerana syaitan sudah menipunya dan mungkir janji. Terus dipikul kapaknya dengan penuh semangat berhasrat untuk menebang pokok kerana marahnya kepada syaitan yang memungkiri janji tidak ada lagi duit yang diberikan, bukan lagi kerana mencegah kemungkaran yang akan dicatat oleh malaikat yang tidak dilihatnya akan amal pahala menentang syaitan itu.

Apabila dia sampai, syaitan terus menghalang dan berlaku pergelutan yang sengit, tiba-tiba kali ini syaitan yang menang dan pak lebai menyerah kalah.
Demikianlah akibat percaya kepada syaitan yang dapat dilihat dan tidak percaya kepada malaikat yang tidak dapat dilihat.
DATUK SERI ABDUL HADI AWANG 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lebai itu kalah dalam pertarungan dengan syaitan itu, apabila matlamat perjuangannya sudah bertukar kepada tujuan lain, selain kerana Allah SWT.

Itukah lebai DAP, sebuah parti yang anti Islam? Oleh itu, orang Islam wajib undi PAS dalam PRU14 ini. 


22 comments:

Anonymous said...

Macamana lah kau orang telan je apa yang Mereng cakap.

Memang semua tahu malaikat tu baik dan Syaitan tu jahat.

Bila kita tahu itu syaitan maka senang lah kita nak lawan dengan cari kelemahan syaitan.

Sedangkan Malaikat yang kita tak kenal adakah itu benar-benar malaikat atau syaitan yang menyamar sebagai malaikat.

Untuk mudah di faham kan dua orang yang mempunyai watak tersebut.

Syaitan di lakun oleh si Najib. Jadi walaupun susah nak kalahkan syaitan ini tapi kita tahu apa perlu di lakukan.

Malaikat, ya.. tak lain tak bukan.. siapa lagi.? Kalau tak dia.. Baik nya dengan berwatak kan serban dan jubah. Bila bercakap macam dia lah yang paling suci.

Kita nak lawan pun susah. Sesekali bayangan syaitan tu nampak jugak tapi kerana dia pandai berlagak orang alim kita pun jadi terkeliru nak lawan guna apa.

Ingat Malaikat ada tugas-tugas nya yang khusus.. Tak kan nak menang PRU Malaikat Malik yang tolong. Itu pun kalau dia mengaku belum tentu dia Malaikat.. rupa-rupanya syaitan..

Wallahuaklam

ted manoff said...

Pagi ibnu..apa chrita pagi nii..lebaii pas mmg selalu bernasib malang..mereka rela dikencing oleh bn..bak kata hadi awang mu bagi dedak kito sokong..insaflah wahaii lebaii2 yg malang..πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜ŠπŸ˜€πŸ˜πŸ˜‚

Anonymous said...

Puak PAN..laa makan dedak DAP..terang lagi bersuluh....bro..

Anonymous said...

Say no kpd DAP yg anti Islam dan sekutu2 dlm PH

http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/691126-10-bukti-dap-anti-islam-menurut-ridhuan-tee.html

10 Bukti DAP Anti-Islam Menurut Ridhuan Tee

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,



“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



“Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

Puaka Rimba said...

Wah abg Lobai. Cerita abg Lobai sama saje dengan cerita Syaitan bagi Lobai 90 juta je. Pasal duit tanggal sorban. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...


Siapa sebenarnya Haji Berwang Mereng ini ?

Malaikat bukan.. Syaitan pun bukan..

Dia manusia.. kalau jahat kalah kan syaitan dan kalau baik kalahkan malaikat.

Kata-kata itu bersesuaian dengan orang yang tinggi ilmu dan banyak cakap pasal Islam.. sekadar peringatan

mohd shahran said...

celaka hadi ni.. si tua bebal yg bercakap guna kepala lutut. Pesan Tuan Guru Nik Aziz kalau syaitan nak tolong kita dengan ikhlaspun kita terima.. Kami sokong Tuan Guru Nik Aziz selain tu semua ulamak jahanam

mohd shahran said...

Anonymous said...
Say no kpd DAP yg anti Islam dan sekutu2 dlm PH

http://malaysiandigest.com/bahasa-malaysia/691126-10-bukti-dap-anti-islam-menurut-ridhuan-tee

riduan tee dia percaya hahahaha

Anonymous said...

mohd shahran lidah biawak.

Anonymous said...

Pak Ibnu pilih mana? diantara:
Hujan emas dinegeri orang
Hujan batu dinegeri sendiri.
Saya rasa Pak Ibnu akan pilih yg pertama. Dangkalnya pemikiran apabila tidak dapat memahami bahasa kiasan yg digunakan dalam bidalan. ATAU sengaja buat-buat tak paham?

Anonymous said...

Ibnu anda telah pun kantoi seolah tidak paham dgn bahasa bidalan.

Anonymous said...

Kesian melihat barua dedak roket tela dikencing oleh sifu banglo 66 skandal. Walaupun hancing tetap dijilatnya sifu banglo 66 skandal.

Fakta: PAS tidak mempunyai sebarang hubungan dengan bn maka segala kencing dan dedak dicipta oleh barua kecewa ted man off (pondan kot?) .

Anonymous said...

Dedak cap roket adalah makanan kegemaran Mike Selfie Hempas Mikrofon, Mu Jahat, Kalit Greja, Musang kuasa 10 dll. Malangnya dedak cap roket hanya sesuai untuk babi ternakan sifu banglo 66 skandal sahaja

Anonymous said...

Puaka ternakan sifu banglo 66 skandal tidak sedar dirinya syaitan sibuk menjaja fitnah untuk memfitnah ulama Islam dan pejuang Islam. Padal dedak cap roket puaka rela masuk neraka. Bodoh bertingkat.

Anonymous said...

Nampaknya sifu banglo 66 skandal terlalu tetdesak mahu memfitnah ulama Islam sehinggakan sifu terpaksa mengupah orang gila 7:26 am untuk menjaja fitnah.

Anonymous said...

Shah sanggup meletakkan otaknya pada lutut semata-mata kerana dedak cap roket.

TGNA sebenarnya menyindir syaitan DA-Pig yang mempunyai lidah biawak dan suka menikam dari belakang. Masalahnya barua ternakan sifu banglo 66 skandal terlalu bodoh untuk memahami sindiran ini.

Anonymous said...

Shah ini adalah barua kafir yang cintakan neraka Jahannam maka tidak hairanlah dia amat bencikan ulama Islam dan menjilat sifu kafir harbi banglo terlajak diskaun.

Anonymous said...

Riduan Tee adalah pensyarah universiti yang mulia dan jujur dan tahu membezakan antara dosa dan pahala.

Shah adalah syaitan jalanan ternakan kit sial punahsihat parti kafir harbi 66 skandal. Kerjanya menjaja fitnah menghina ulama Islam dan pendakwah Islam. Maka Shah lebih hina dari najis jalanan.

Anonymous said...

Shah kepala bapak biawak lidah bercabang ternakan kepala bapak kafir harbi 66 skandal.

Anonymous said...

Barua 8:15 am ternakan parti kafir harbi biadapig pilih neraka supaya dia boleh menamani kit sial.

Anonymous said...

Barua 8:19 am ternakan kit sial tuang punahsihat parti DA-Pig 66 skandal meroyan kepanasan kerana bahasa bedalan Ibnu menikam hati penjilat dedak cap roket.

Anonymous said...

TUAN PUNAHSIHAT AGAMA PARTI KUALI, MUSANG MOSES KUASA 10 , MU JAHAT, MIKE SELFIE HEMPAS MIKROFON, KALIT GREJA, OSTAD WANg gaJI DLL ADALAH LEBAI MALANG TERNAKAN KIT SIAL DAN SIFU BANGLO 66 SKANDAL.

SELEPAS PRU 14, ZOMBIE-ZOMBIE DEDAK CAP ROKET BOLEH MOHON JAWATAN JAGA PARKING HARAM.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails