Friday, January 26, 2018

Melayu Hilang Kuasa Politik Di Perak, Jika PH Menang.. -Dr. Kamarul Zaman


KUALA LUMPUR – Orang Melayu tetap berisiko hilang penguasaan politik di Perak jika Pakatan Harapan yang kini disertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memenangi negeri itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14)
Ia berdasarkan bilangan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang Pakatan Harapan sasarkan untuk dimenangi bagi membentuk Kerajaan Perak dalam PRU14.
Penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, pemimpin Pakatan Harapan Perak baru-baru ini mengumumkan pembangkang menyasarkan untuk menang 32 kerusi DUN.
Jelas beliau, sebanyak 24 kerusi DUN Perak yang mahu dimenangi itu sememangnya dikuasai pembangkang dalam PRU13, namun 22 daripadanya adalah milik wakil rakyat bukan Melayu.
Menurut beliau, lapan lagi kerusi yang disasarkan tetapi sukar dimenangi pula diserahkan kepada calon Melayu beragama Islam daripada PPBM dan Parti Amanah Negara (PAN) untuk ditandingi.
“Tidak jelaskah lagi pihak mana yang akan berkuasa dalam kerajaan Pakatan Harapan Perak jika Pakatan Harapan menguasai DUN Perak pada PRU14?
“Bila begini sasarannya, apakah ada lagi makna kerusi yang diberi kepada PPBM 14 kerusi dan kerusi yang diberi kepada PAN (13) lebih tinggi daripada kerusi diberi kepada DAP?,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.
Beliau berkata demikian bagi mengulas kecaman Naib Pengerusi PAN Perak, Dr Muhaimin Sulam terhadap kajian beliau baru-baru ini bahawa Perak bakal dikuasai DAP jika Pakatan Harapan menang di negeri itu.
Muhaimin malah mendakwa kajian Kamarul itu suatu gerakan ‘mendodoi’ orang Melayu agar terus tidur nyenyak serta tidak membina dan membangkitkan martabat akal malah diperhamba dengan kebodohan diri sendiri.
“Saya hairan dengan Muhaimin ini yang mengkritik saya cuma daripada sudut emosi kosong (tanpa fakta)
“Tiada pun sebarang penafian diberikan oleh Muhaimin ke atas maklumat yang saya berikan di dalam komentar saya itu,” katanya. -MYNEWSHUB.CC


8 comments:

Anonymous said...

Pi MAMPOS lah dgn mangkok ni,teori entahhapahapa ntah, dap boleh ke perintah dgn 50kerusi? Itupun kalau mng lah,kenapa mangkok kamarulzaman tk ckp bahwa hadi bewang bakal pm malaysia? Dia xyakin dgn hadi bewang ke?


_peminat hadi bewang_

Puaka Rimba said...

Kuli kata ,semakin banyak parti yg bertanding pada PRU 14 nanti. Akan memberi kelebihan pada BN. Ini bermakna Parti Suci akan kehilangan Kelantan. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

aku tengok macam tak cerdik dan setiap kali buat analisa makin nampak ketidakceedikannya. Bakal calon rasanya kot. Molek kalau kadi calon senang sikit nak lawan

Anonymous said...

Sekarang ni yang perintah negara kan melayu. Tapi skandal felds mara 1mdb etc bangsa apa dan agama apa yang duk jadi pemimpin dan pengurusannya. Kat singapore duk cina yang.perintah tapi takda pun skandal2 besar macam ni. Apa komen ibnu salah didikan agama atau salah bangsa tu memang kuat aeleweng.

mahligaiseni said...

Kalau begitulah namanya "analisis", malang sungguh dunia kesarjanaan.

Anonymous said...

JAWAPAN UNTUK BARUA DEDAK TERNAKAN PARTI ROKET:

(1) Barua 7:16 PM memaki hamun kerana barua ini takut menghadapi fakta Pakatan Liberal-Kafir Harbi pimpinan sifu kafir harbi roket akan kalah PRU. Dia dan barua roket lain akan mohon jawatan penjaga parking haram selepas PRU.

(2) Barua Puaka 7:17 PM mendedahkan kebodohan bertingkat barua-barua roket sepertinya. Fakta menunjukkan parti lawan telah menggunakan pelbagai sumber untuk mengalahkan parti Islam pimpinan ulama Islam tetapi malangnya parti lawan mengalami kekalahan yang berterusan.

Inikan pula parti kuali pimpinan Mike Hempas Mikrofon yang menjadi khadam parti kafir harbi roket. Kalau kail panjang sejengkal, janganlah berangan-beranganlah nak memancing di lautan. Dahlah kerusi kuali sendiri pun disamun oleh geng sendiri, masih mahu cakap besar.

(3) Barua 8:36 PM tidak pernah belajar di universiti maka dia menolak kajian saintifik. Dia hanya mempercayai propaganda sifu banglo sahaja. Jika sifu kata terdapat istana maharaja China di bulan, dia akan terus percaya. 66 skandal rasuah dll yang melibatkan rejim biadapig pun dia nak salahkan Melayu juga. Tolol !

Pelbagai rasuah juga berlaku di Singapork seperti kes SLA (2011), SCDF and CNB (2012), NParks (2012), CPIB (2013), MFA (2014), Ang Mo Kio Town Council (2016), Keppel Corporation (2017) dll yang melibatkan kaum China pun dia nak salahkan Melayu jugakah ?

KESEMUA BARUA DI ATAS MENCERMINKAN SIKAP PAKATAN LIBERAL-KAFIR HARBI PIMPINAN SIFU KAFIR HARBI YANG TIDAK BERTANGGUNG-JAWAB DAN TIDAK BERMORAL ! PAKATAN INI LAYAK DINAMAKAN PAKATAN PENJAJA FITNAH !


MARILAH KITA SEMUA MENYOKONG DAN MENGUNDI PARTI ISLAM PIMPINAN ULAMA ISLAM SELEPAS KITA MENYAKSIKAN BARUA-BARUA TERNAKAN ROKET BERSIKAP PERKAUMAN TERHADAP KAUM MELAYU.

Anonymous said...

MAHLIGAI BODOH BERLAPIS-LAPIS TETAP MENOLAK KAJIAN SAINTIFIK SEBAB DIA HANYA MENERIMA PENDAPAT TOWKAY DEDAK CAP ROKET SAHAJA YANG MEMPUNYAI KEPAKARAN MEMBELA BABI 2 KAKI DAN BABI 4 KAKI !

Anonymous said...

PEMBETULAN KOMEN 9:35 PM :


(3) Barua 8:36 PM tidak pernah belajar di universiti maka dia menolak kajian saintifik. Dia hanya mempercayai propaganda sifu banglo sahaja. Jika sifu kata terdapat istana maharaja China di bulan, dia akan terus percaya.

(4) Barua ternakan roket 8:42 PM menunjukkan sikap perkauman terhadap kaum Melayu dengan menulis dakwaan karut untuk menghina dan mengaitkan kaum Melayu dengan rasuah. Seolah-olah kaum bukan Melayu semuanya 'suci' dan 'bersih' dari rasuan. Bagaimana pula kes kaum-kaum lain yang didakwa di mahkamah kerana kes rasuah? Masih nak salahkan kaum Melayu?

Barua dedak ini tetap akan menyalahkan kaum Melayu dalam kes 66 skandal yang melibatkan rejim roket. Tolol ! Sejak bila kaum Melayu menjadi pemimpin dan tuan puanhsihat parti roket?

Pelbagai rasuah juga berlaku di Singapork seperti kes SLA (2011), SCDF and CNB (2012), NParks (2012), CPIB (2013), MFA (2014), Ang Mo Kio Town Council (2016), Keppel Corporation (2017) dll yang melibatkan kaum China pun dia nak salahkan Melayu jugakah ? Sejak bila kaum Melayu berkuasa di Singapork?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails