Wednesday, October 25, 2017

Ini Bukti Dr Kamarul, Salah Fakta Mat Sabu, Lebih DAP Dari DAP..


Dalam wawancara beliau dengan akhbar mingguan The Edge Malaysia keluaran 19-25 Jun bertajuk “Run-Up to GE 14” (“Menjelang PRU 14”), Pengarah Pendidikan Politik Kebangsaan merangkap Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong, menyebut bahawa sokongan pengundi bukan Melayu, khususnya pengundi Cina, terhadap PH sekarang menurun pada tahap 65% berbanding 85% di dalam Pilihan Raya Umum Ke-13.
Kenyataan penuh Liew Chin Tong tersebut adalah berbunyi: “You could say non-Malay support for the opposition has stagnated or softened. In 2008, non-Malay support for the opposition was probably about 65% to 70% across the board. In places like Penang, it was a bit higher. In 2013, the support of non-Malays for the opposition, especially in Chinese constituencies, went up to 85%, in places like Penang 90%. But we are not at that level now. We are probably at 65%.”
Alih-alih Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, menyebut di dalam ucapan penggulungan beliau pada Konvensyen Nasional AMANAH di Alor Setar, Kedah, pada 22 Oktober lalu bahawa “bagi kita orang Tionghua kajian mana-mana pihak pun insya Allah 80% akan mengundi Pakatan Harapan”.
Macam mana Mohamad Sabu boleh menyatakan dengan yakinnya bahawa 80% pengundi Cina menyokong Pakatan Harapan bila pemimpin tinggi DAP seperti Liew Chin Tong sendiri pun menyebut sokongan pengundi Cina terhadap Pakatan Harapan hanyalah berada pada tahap 65% sahaja?
Tidakkah kenyataan Mohamad Sabu ini menunjukkan bahawa beliau lebih DAP dari DAP sendiri? Dan tidakkah kenyataan seumpama yang dibuat oleh Mohamad Sabu ini meletakkan parti-parti Melayu di dalam Pakatan Harapan seperti AMANAH sendiri dalam keadaan sukar untuk berhadapan dengan DAP di samping akan menaikkan lagi lemak para pemimpin DAP?
Sudahlah begitu, disebut pula oleh Mohamad Sabu di dalam ucapan penggulungan beliau itu mengenai hasrat AMANAH untuk menghapuskan label Islam sedikit demi sedikit.
Petikan ucapan Mohamad Sabu yang berkenaan adalah berbunyi seperti berikut: “Label ini dia pergi sampai ke peringkat-peringkat yang kalau kita tidak sekat ianya merebak dan merbahaya. Misalnya, “ini perubatan Islam”… Kemudian disebut pula “ini hospital Islam”, maka hospital lain itu seolah-olah hospital bukan Islam. Semua label-label seperti ini mesti kita ubah sedikit demi sedikit supaya orang melihat bahawa Islam itu bukan dalam bentuk form tetapi dalam bentuk nilai yang dipersembahkan”.
Sudah tentu ucapan Mohamad Sabu yang mahu menghapuskan label Islam sedikit demi sedikit ini akan lebih memualkan lagi pengundi Islam terhadap AMANAH.
Memang betullah Mohamad Sabu ini lebih DAP dari DAP sendiri.
Dr Kamarul Zaman Yusoff,
Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN),
Universiti Utara Malaysia (UUM).




IKLAN: 

Informasi Baru Peluang Kerja Di Australia -Ibnu Hasyim.
Pihak kontraktur di Australia membuka peluang kerja-kerja baru bagi sektor pembinaan di bandar-bandar di Australia. Berminat, pihak kami sedia bekalkan maklumat.

2 comments:

Anonymous said...

OK la tu...
takda salah apa yg Mat Sabu sebut.
Dia ada perangkaan dia sendiri. Dia ada strategi dia sendiri.
Sebagai contoh...apa yg dibawa oleh parti lebai sekarang ni...banyak org dh tak suka. Pendekatan ala taliban org sekarang banyak tak blh terima. Tambah2 lagi org bukan Islam. Jadi, hilang arah dakwah di situ. Org jd takut bukan lagi suka.
Serupa jugak dgn apa yg ditulis oleh Dr Kamarul..
Dia ada petangkaan dia sendiri.

Anonymous said...

ELEHHHHHHHHHHHHHHHH MIKE SABU TU MANDUR KHADAM. ORANG BAWAH DIA KHADAM, ANON ATAS NI PULAK PENCACAI KHADAM

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails