Saturday, March 05, 2016

'Miss Trans Israel', Pengikut LGBT, Sampai Dalam Parti Politik M'sia?


Kontes kecantikan transgender digelar di Israel










 Pertandingan'Miss Trans Israel'.

Sebuah kelab di Ibu Kota Tel Aviv, Israel, kelmarin (3/3) malam lebih ramai daripada biasanya. Perhatian ratusan pengunjung tertuju pada 30 transgender yang asyik berlenggak-lenggok di catwalk. Mereka sedang berjuang menjadi bapok, maknyah atau pondan pertama di Negeri Zionis itu yang dapat memperoleh mahkota pertandingan 'Miss Trans Israel'.

The Jerusalem Post melaporkan, acara ini merupakan pertandingan kecantikan transgender pertama diumumkan di Israel. Selama dua dekad terakhir, Tel Aviv sebetulnya sudah menjadi salah satu bandar paling ramah terhadap Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender (LGBT). Situasi Tel Aviv terhadap penyuka sesama jenis mahupun waria atau bapok, yang sangat berbeza dengan negara Timur Tengah di sekitarnya, sangat anti-LGBT. 

Ketua Penganjur 'Miss Trans Israel', Stephanie Lev, menyatakan tujuannya mengumumkan acara ini, adalah untuk menggalakkan warga transjender lebih berani tampil di ruang awam. Berbeza dengan kalangan gay atau lesbian, kaum waria pernah mengalami diskriminasi di Israel.

"Kita ingin merayakan fakta bahawa masyarakat Israel sekarang lebih boleh menerima kehadiran kalangan transjender dan transeksual," kata Leon.

Salah satu peserta pilihan dalam pertandingan kecantikan ini adalah Tallen Abu Hanna (21). Waria berparas ayu itu datang dari Bandar Nazareth. Dia optimis dapat meraih mahkota Miss Trans Israel, dengan bakat menyanyi serta menari.

"Saya ingin menghibur sebanyak mungkin orang," kata Abu Hanna.

Keyakinan yang sama juga dimiliki Elian Nesiel, transgender 20 tahun asli Tel Aviv. "Kami tidak minta segera diterima masyarakat. Tentu semua ini memerlukan proses," ujarnya.

Di Israel, sejak satu dekad terakhir, transjender boleh masuk tentera. Walaupun majoriti orang mula bertolak ansur, komuniti Yahudi ortodoks masih sangat membenci LGBT. Tahun lalu, seorang perempuan lesbian ditikam hingga mati oleh seorang Yahudi radikal di tengah Parade Gay Jerusalem.

Pemenang Miss Trans Israel akan dihantar mengikuti pertandingan kecantikan waria antarabangsa. Persembahan Miss Trans International rencananya akan diumumkan pada Ogos 2016 di Sepanyol. 

Apakah pengaruh LGBT ini sudah mulai dimasukkan dalam beberapa parti politik pembangkang yang memperjuangkan liberal dan demokratik di Malaysia? 
(IH)

Lihat sebelum ini..

3 comments:

Anonymous said...

Ayat ulasan macam haramjadah. Biar ada fakta skit.

Anonymous said...

Walaun mana main fakta. Seme jenis suka hati mak bapak dorang fitnah. Semenjenis telan pil kuda pil beruk pil monyet

Anonymous said...

Biasala ini kan blog pro Pas. Fitnah dan melabel itu makanan mereka. Tahun ini aku dan keluarga tolak pas. Cara berpolitik spt menjual Islam !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails