Wednesday, August 12, 2015

Jokowi: Atlet 'Israel' Diberi Visa Indonesia. Apa Kata Adian Husaini.

Misha Zilberman atlet bulutangkis "Israel" yang diberi visa masuk Indonesia

JAKARTA : Indonesia melalui kerajaan Jokowi akhirnya memberikan visa kepada pemain bulu tangkis Israel untuk boleh datang dan bertanding dalam kejohanan dunia di Jakarta selepas hilang selama beberapa bulan. Demikian kata Jawatankuasa Olimpik Nasional Israel, Isnin (10/8/2015).

Mengutip kompas.com, Jawatankuasa Olimpik Israel atau OCI menyatakan, Misha Zilberman (26 tahun) telah diberi izin masuk ke Indonesia setelah berulang kali visanya ditolak hanya kerana dia orang Israel.

Setiausaha Agung OCI, Kuala Lustig, berkata, Zilberman telah menunggu di Singapura selama dua minggu selepas memohon visa enam bulan lalu. Dia berkata, Persekutuan Badminton Dunia kemudian campur tangan untuk memastikan Zilberman boleh mendapatkan visa.

Zilberman dijadualkan terbang dari Singapura ke Jakarta pada Isnin lalu bersama ibunya, yang juga pemain bulu tangkis, serta Ketua Pegawai Eksekutif Persekutuan Badminton Dunia. Demikian kata Lustig. Zilberman dijadualkan untuk bertanding pada hari Selasa ini.

Lustig berkata, penangguhan visa tersebut telah menghalang Zilberman untuk berlatih dengan benar untuk kejohanan itu. "Namun, bagi kami, merupakan kemenangan besar bahawa dia akan berada di sana," kata Lustig. "Sekarang dia menjadi duta sukan Israel."

Berkaitan hal itu berikut pernyataan Adian Husaini, aktivis Islam yang penyelidik INSIST, yang diterima redaksi via WhattsApp.

Adian Husaini:

Beginikah martabat umat Islam dan bangsa Indonesia yg beradab dan berdaulat? Tahun 1962, Bung Karno mengusir atlet Israel dari Asian Games. Kerana Israel merrpakan negara penjajah. Hingga kini, Israel tetap negara penjajah dan penindas HAM (Hak Asasi Manusia). 

Baru beberapa hari lalu, tentera Zionis Israel menyerbu Masjid AlAqsha. Belum lama pula, ketika Idul Fithri lalu, umat Islam yg sedang solat diserbu gerombolan Kristian ZIONIS, kumpulan Gídí di Papua. Luka di atas luka umat Islam dan bangsa Indonesia belum lagi sembuh, kini atlet Israel diberi visa untuk masuk Indonesia. 

Padahal belum lama kita peringati 50 tahun KAA Bandung, yg jiwa KAA 1955, itu adalah semangat Anti Zionisme. Zionisme ditetapkan sebagai the blackest imperialism di abad ke20. Mohon, kita tidak lupa, bahawa Pembukaan UUD 1945 kita dengan tegas menyatakan, Kemerdekaan adalah hak segala bangsa, dan oleh sebab itu, maka segala penjajahan di atas dunia harus dihapuskan. Mohon tokoh-tokoh umat dan DPR bertanya kpd kerajaan, mengapa atlet Israel diberi visa?

(Azmuttaqin/arrahmah.com/IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails