Friday, August 14, 2015

Gempa Bumi Landa Kepuluan Solomon. Jom Jengok Islam Di Sana (350 orang).

KL: Gempa bumi kuat berukuran 6.8 pada skala Richter melanda Kepulauan Solomon awal pagi ini. 

Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan di sini berkata, pusat gempa bumi itu terletak di 9.4 darjah Selatan dan 157.8 darjah Timur, 175 km Tenggara dari Gizo, Kepulauan Solomon dan 4,617 km Tenggara dari Semporna, Sabah. 

Menurut kenyataan itu, jabatan sedang memantau perkembangan semasa gempa bumi dan akan memaklumkan maklumat yang terkini. Tiada ancaman tsunami terhadap Malaysia, menurut kenyataan itu. – BERNAMA
Pemandangan di Ibukota Solomon Islands.
Pemandangan di Ibukota Solomon Islands.

Jom kita jengok keadaan umat Islam di sana..

Melanesia adalah sebuah wilayah. Dalam beberapa tahun, Melanesia telah menyaksikan fenomena yang diabaikan masyarakat antarabangsa, iaitu penyebaran Islam. Penyebaran Islam di pulau-pulau Pasifik telah memperoleh hasil yang sangat berjaya.

Di setiap negara di rantau ini telah dibentuk ummah, sebuah komuniti Islam. Wilayah Melanesia membentang dari sisi barat di Pasifik Barat hingga ke Laut Arafura yang menyentuh pesisir pantai utara dan utara-timur Australia.

Pulau-pulau yang berada di wilayah ini adalah kepulauan Bismark, Kepulauan Fiji, New Zealand, Papua New Guinea, Kepulauan Maluku, Kepulauan Solomon, Kepulauan Selat Torres, Vanuatu dan Kepulauan Palau. Nauru, Timor, Kepulauan Flores dan Sumba tidak sepenuhnya bahagian dari wilayah tersebut.

Islam adalah agama yang menyebar sendiri lebih cepat daripada agama lain. Kecenderungan ini juga terjadi di Pasifik. Organisasi Islam dari Arab Saudi dan Malaysia secara aktif mempromosikan Islam di wilayah tersebut dan secara aktif terlibat dalam mencipta pelbagai ummah di Australia, New Zealand, dan Fiji.

Tahap penyebaran ini tak tertandingi di seluruh dunia. Budaya di Melanesia bersifat dinamik. Dikenali juga konsep Kastom, iaitu model sosial tradisional yang berkaitan dengan sihir.

Di Papua New Guinea, Kepulauan Solomon, Vanuatu dan Fiji saja ribuan pribumi memilih untuk memeluk Islam. Di New Zealand terdapat kehadiran yang konsisten komuniti Islam yang muncul selepas arus penghijrahan dari dunia Francophile selama 100 tahun terakhir.

Laporan Jabatan Negara Kebebasan Beragama Antarabangsa Amerika Syarikat menyatakan ada sekitar 350 Muslim di Kepulauan Solomon. Kumpulan Muslim di sana, termasuk kumpulan Ahmadiyah dan kumpulan lain. Komuniti Muslim Ahmadiyah di kepulauan ini disenaraikan sebagai organisasi pada April 2003.

Majoriti penduduk Solomon adalah penganut Kristian. Jumlahnya sekitar 92 peratus. Lima peratus penduduknya menganut kepercayaan turun-temurun. Kepercayaan lain menduduki jumlah tiga peratus, termasuk di dalamnya agama Islam.

Sangat sukar memastikan jumlah umat Muslim di kepulauan ini kerana tidak ada bancian yang menghitungnya. Di laman Visitsolomons.com.sb bahkan tidak disebutkan adanya agama Islam di kepulauan ini.

Kepulauan Solomon terletak di timur Papua New Guinea dan terdiri daripada banyak pulau. Kepulauan Solomon telah didiami oleh orang Melanesia sejak sekitar 30,000 tahun lalu. Kini ia berdiri di bawah naungan Inggeris sejak 1890-an. Kepulauan Solomon diberi hak kedaulatannya sendiri pada 1976.

Orang Eropah pertama yang melawat pulau ini adalah seorang peneroka Sepanyol bernama Álvaro de Mendana de Neira. Lelaki asal Peru ini menjejakkan kakinya di Kepulauan Solomon pada 1568 M.

Sebelum datangnya orang Eropah, penduduk Kepulauan Solomon dikenali sebagai penduduk kanibal dan gemar memenggal kepala manusia. Kaum mubaligh mulai berdatangan ke negara miskin ini pada pertengahan abad ke-19.

Laporan Terbaru..

Menurut laporan terbaru dari laporan Kebebasan Beragama Antarabangsa oleh Kementerian Luar Negeri Amerika Syarikat menyatakan bahawa ada sekitar 350 orang Muslim di Kepulauan Solomon. [International Religious Freedom Report] Adherents.com menganggarkan bahawa ada sekitar 70 Muslim di negeri ini, menerima jumlah ini daripada anggaran 1996. [Adherents.com

Ketika tsunami Solomon menghancurkan wilayah Gizo dan Wilayah Barat yang membunuh sekitar 53 orang dan menggusur ribuan penduduk kampung, organisasi antarabangsa Muslim Aid cepat menghantar pasukan perubatan dan peralatan untuk daerah yang terkena bencana dan penduduk pulau ini memeluk bantuan sebanyak mungkin. 

Radio SIBC melaporkan pada bulan Julai 2005 tuntutan yang dibuat oleh negara-negara 'Menteri Kewangan Peter Boyers, bahawa militan Islam dari Indonesia telah berusaha merekrut pemuda Kepulauan Solomon untuk kem-kem latihan di Indonesia. Menteri Kepulauan Solomon mengatakan bahawa kumpulan muslim terhadap Islam radikal dan menolak permintaan itu, sesuatu yang disokong oleh Felix Narasia Masyarakat Islam Kepulauan Solomon. 

Narasia berkata bahawa Masyarakat Islam mencela setiap pengambilan pemuda Pulau Salomo untuk tujuan tersebut, berkata hubungan semacam itu "haram" dan di luar Islam Masyarakat Kepulauan Solomon. [Pacific Magazine: Green Moon Rising]
(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails