Thursday, August 06, 2015

Ibadat 'Pencuri Wang Rakyat' Tidak Sah, Matinya Tidak Boleh Disembahyangkan..

PP Muhammadiyah mengesyorkan agar jenazah perasuah tidak sembahyangkan. (inet). (tribunnews.com)

Makassar Id: Dari arena Muktamar Muhammadiyah ke-47, muncul sebuah cadangan rasmi Pemuda Muhammadiyah agar muktamirin mengeluarkan fatwa jenazah koruptor (Perasuah) tidak perlu disalatkan.

Hal ini disampaikan Ketua Pengurus Pusat Pemuda Muhammadiyah Dahnil Anzar Wong dalam ucapannya di Sidang Pleno III Dinamik Wilayah dan Ortonom di Kampus Univ. Muhammadiyah Makassar, selasa malam (4/8/2015).

"Kami mengesyorkan muktamirin mengeluarkan secara rasmi fatwa muktamar, koruptor tidak perlu dishalati bila meninggal dan cadangan bahawa seluruh ibadah yang dikerjakan para pencuri wang rakyat tidak sah," ujar Dahnil dikutip dari detikcom.

Menurut Dahnil, dua cadangan yang dibacakannya harus disampaikan kepada orang ramai, sebagai bentuk ikrar action Muhammadiyah, bahwa Muhammadiyah harus tegas menyikapi persoalan rasuah yang menjadi masalah utama umat negeri lebih yang lebih keji dari pembunuhan beramai-ramai, kerana pelakunya jelas dan membunuh pelan-pelan umat.

"Muhammadiyah punya obligasi moral, punya kuasa moral untuk menyampaikan hal tersebut pada umat. Bahawa rasuah bukan sekadar masalah politik, tapi ada hak awam dirompak di situ, "tutur Dahnil.

Dahnil menambah bahawa bila pengasas Muhammadiyah Kiai Ahmad Dahlan melawan kebodohan, pembodohan ketandusan oleh penjajah dengan membina sekolah dan segala macamnya. Di era sekarang, banyak Dahnil, Muhammadiyah harus melakukan pembaharuan, dengan gerakan advokasi melalui Fiqih anti rasuah, bahawa jangan bertoleransi pada koruptor.

"Ini mesej penting Muhammadiyah, menjelang pilkada apalagi banyak koruptor yang kembali nyalon kepala daerah," tandas Dahnil.

Menanggapi wacana tersebut, Menteri Agama Lukman Hakim Saifuddin menilai hal tersebut merupakan bentuk penegasan awam mengenai perlu ada sekatan moral terhadap koruptor. Wacana seperti itu boleh dimaknai sebagai wujud komitmen memerangi tindak pidana korupsi.

"Mungkin kerana masyarakat sudah begitu geram, sudah begitu murkanya (terhadap perasuah, Red), sehingga lalu kemudian sampai ada wacana seperti itu," kata Menag usai memberikan pengarahan pada acara Pembekalan Petugas Media Center Haji 1436 H / 2015 M di pejabat Kementerian Agama, Jakarta, dikutip dari republika.co.id, Kamis (6/8/15).

Menurut Menag, wacana jenazah koruptor tak dishalati merupakan domain ulama-ulama dan para kiai guna membincangkannya dari perspektif fiqh atau hukum Islam.

Para ulama dan kiai yang dimiliki organisasi-organisasi masyarakat Islam, seperti Muhammadiyah dan Nahdlatul Ulama tentu mempunyai kapasiti dan kuasa yang mumpuni untuk menangani hal tersebut.

"Kalau saya kan umara, saya wakil dari kerajaan, tentu bukan domain saya, bukan wilayah dan pihak berkuasa saya untuk menghukum ini secara syar'i kerana ini adalah wilayahnya para ulama," ujar Menag.

Sementara itu, Mantan Ketua Umum Pimpinan Pusat Muhammadiyah Syafii Maarif tidak sependapat dengan cadangan Pemuda Muhammadiyah agar jenazah koruptor tidak dishalatkan jika meninggal.

"Tidak begitu jika mereka juga Muslim," kata Syafii di Makassar, Rabu seperti dikutip dari antaranews.com.


Menurut Syafii, disolatkan merupakan hak setiap Muslim yang meninggal, termasuk jika mempunyai dosa sebesar apapun. Kerana menurut dia, sejatinya dosa adalah urusan setiap individu dengan Tuhannya. (Sbb / dakwatuna)

Di Malaysia, adakah Mufti Negara berfatwa begitu?

3 comments:

obat pelangsing wsc biolo said...

memang betul koruptor termasuk pencurian besar

jamkho obat kolesterol herbal said...

bukan hanya sekedar pencuri tapi penindas rakyat secara halus

Anonymous said...



Umur baru setahun jagung

tup2 dpt duduk kerusi empuk kat wisma Peransang

Hanya jd tukang baca doa...gaji ribu2 ESOS ratus2 ribu, itu TAK curi khazanah rkyat ka?


Yg PONTENG

PONTENG parlimen berulang2 kali siap pi LONDON & Jepon lg..dan dpt belas2 ribu elaun tu TAK curi lg ka??


Klu bab curi individu trhdp individu pon dah wajib potong tangan...mcm mana pulak dgn hal mncuri khazanah/elaun NEGARA @ rkyat???

Walaq jgn tak walaq yea!?

Bai'ah jgn tak bai'ah wokeh!??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails