Monday, July 13, 2015

Tembak Suami Sendiri, Demi ‘Kehormatan'.

pistol
PEMERINTAH Turki dilaporkan telah menahan seorang wanita 28 tahun kerana membunuh suaminya dengan alasan “kehormatan.” Sebabnya suaminya ini berulang kali memukulnya dan berusaha memaksanya menjadi pelacur, laporan media setempat melaporkan pada Jumaat (10/7/2015).


Cilem Karabulut mengakui sebagai saksi kepada polis bahawa ia membunuh suaminya Hasan Karabulut, 33, di wilayah selatan Adana dengan pistol yang disimpan di rumah.

“Mengapa wanita selalu jadi korban pembunuhan? Lelaki juga boleh dibunuh. Saya membunuh demi kehormatan,” ungkap saksi Karabulut kepada polis, seperti yang dilapor Hurriyet.

Tindakan wanita ini langsung memicu perhatian media besar di Turki, khususnya kerana sikap menentang Karabulut saat ia dibawa ke pengadilan dengan diborgol oleh 2 petugas polis wanita.

Dengan mengangkat jempol, Karabulut mengenakan T-shirt bertuliskan: “Sayang, terima kasih untuk semua pelajaran yang berharga, saya siap sedia.”
Laporan mengatakan, pembunuhan itu terjadi pada Rabu (9/7/2015) sore dan Cilem Karabulut sengaja menelepon polis untuk menyerahkan diri.
“Saya membunuh suami saya kerana dia terus memukul saya dan terus mendesak saya untuk jadi pelacur, kejahatan dadah, dan ia boleh membunuh saya,” kata Karabulut. [islampos]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails