Sunday, July 12, 2015

Hudud Dalam Matlamat Parti Islam Baharu, kata Dr Mujahid

Bekas Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Islam Mengajar umatnya Mengekalkan keamanan, dan Bukannya memaksa Pelaksanaan undang-undang. - Gambar The Malaysian Insider Oleh Hasnoor Hussain, 11 Julai, 2015.

Parti Politik baharu Yang Sedang dipertimbangkan for ditubuhkan sekumpulan Pemimpin Progresif PAS yang "disingkirkan" Membuat Akan pendirian Islam Bupati besar Carian daripada Sekadar Kanun keseksaan Islam ATAU hudud.
Bekas Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, Islam Mengajar umatnya Mengekalkan keamanan, dan Bukannya memaksa Pelaksanaan undang-undang.


"Inilah sebabnya Bekas Muryidul Am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hudud menangguhkan. Beliau faham Sangat. Beliau Tauhu isunya Belum selesai.
"Apakah hudud Segala-galanya? Ia Hanya undang-undang Jenayah," katanya Carian kepada The Malaysian Insider Dalam Satu Temu Bual di pejabatnya di Parit Buntar.

Ketika ditanya Mengenai pendirian Parti baharu ITU Mengenai hudud, beliau berkata, Terdapat kemalangan perkara Bupati Dalam Besar Islam hudud selain, seperti mewujudkan Kehidupan Lebih Baik dan Selesa Untuk Rakyat.


"Untuk melakukannya Bukan Dengan memperkenalkan undang-undang Jenayah Islam Jenayah membendung for. Anda Berjuang umpamanya for Gaji minimum dan mengurangkan Kadar Jenayah.
"Semua ITU Perlu dijadikan Sebahagian Carian daripada agenda. Itu pendirian Kami apabila berbicara Mengenai hudud ... Sebab ITU Bye anggap saya sebagai anti-hudud," katanya.

Mujahid, Yang JUGA solat Seorang Pemimpin PAS Paling dikenali dan Terlibat Dalam Usaha Antara Agama Yang menggalakkan Perpaduan Serta keharmonian Antara orang Islam dan Bukan Islam berkata, Isu hudud Perlu Dilihat Dalam Rangka Negara undang-undang.

"Anda Perlu mengimbangi Antara rangka kerja Perundangan dan hudud Sebagai keperluan Dalam Kanun Jenayah syariah. Untuk Menunaikan hudud, Anda Mesti lihat rangka kerja undang-undang. Untuk berbuat Demikian Anda Perlu Melalui Proses demokratik.
"Bercakap Mengenai Proses, Anda Perlu Tahu APA Kuasa dan Bidang Kuasa Yang ada. Negeri mempunyai Kuasa tetapi IA Terhad Carian kepada Akta Mahkamah Syariah, Yang menyatakan hukuman maksimum Yang Boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah negeri ialah Penjara 3 tahun, denda RM5,000 dan 6 kali sebatan , "katanya.
"View this Carian kepada kemalangan perkara Jogja, Kita Perlu berlembutlah Sangat enarik Dalam mengendalikannya. Kita Perlu Melalui Proses Demokrasi dan Menerima keputusannya, Sama ada IA ​​(hudud) Boleh dilaksanakan ATAU are.
"'Gerakan Harapan Baharu' Bagi, Kami view this hudud: Dalam konteks ITU. Retorik Bukan Hanya, kemalangan perkara Yang Emosi ATAU Sensasi," kata Ahli Parlimen Parit Buntar ITU.

Dalam rang undang-undang hudud for meminda Enakmen Jenayah Syariah Kelantan II, Antara hukuman Yang Didakwa udah pemotongan Anggota badan dan merejam sampai Mati.

Bagaimanapun, baru-baru Ini dilaporkan Rang undang-undang Persendirian YANG DIBAWA Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang ke Dewan Rakyat meminda Akta for Mahkamah Syariah are all Sertakan hukuman ITU.

Isu hudud Adalah Punca Yang membawa keruntuhan Carian kepada Pakatan Rakyat (PR) Yang sakit terdiri daripada Carian daripada PAS, PKR dan DAP. Pada Mac, Kerajaan PAS di Kelantan membentang dan meluluskan rang undang-undang hudud di Dewan Undangan Negeri dan menimbulkan kemarahan DAP Yang Sentiasa menentang Pelaksanaan hudud.

Selepas saling mengkritik, PAS Ketika muktamar tahunannya "menyingkirkan" Pemimpin Progresif Yang mesra PR, menggantikannya Dengan Kumpulan konservatif, SEBELUM memutuskan Perhubungan Dengan DAP, Yang Seterusnya mengisytiharkan Gabungan PR terkubur.

Ketika Kumpulan Progresif menuju ke arah cita-cita Parti baharu Mereka, Mujahid berkata Perlembagaan Parti baharu Jogja Dengan Jelas Akan Menentukan Asas dan Dasar Islamnya.

Bye JUGA Akan menghormati Perlembagaan Persekutuan, identiti kaum dan Pelbagai Budaya Serta KEPENTINGAN Bersama Rakyat. Beliau berkata, Perasaan Parti ITU Akan Menggunakan Islam Sebagai Panduan ke arah Pembangunan Negara, Ia Akan Menjadi Bupati inklusif, seperti Tetap Islam.

"Kami mahu Menunjukkan Islam Yang berbeza Carian daripada PAS. Isunya Sekarang ialah orang view this PAS dan Parti berasa ITU Tidak lagi mempromosikan Aspirasi Islam," katanya. - 11 Julai, 2015. (TMI)

1 comment:

Anonymous said...

Nak hidup tp tknak laksana undang2.. lebih baik ko mati je mujahid lg senang.. dlm kubur nnti ko jwb la camtu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails