Saturday, October 04, 2014

Lacur Di Arab 1: Lahirnya Mafia Pembantu Rumah..

Indonesia Bantu Lahirkan Mafia di Negeri Arab Pekerja Sektor Informal Di Timur Tengah

PENERBITAN peraturan kontrak baru pembantu rumah tangga (PRT) yang semula bertujuan untuk melindungi hak-hak majikan dan PRT di Indonesia, justru melahirkan 'mafia PRT'. Kos mendatangkan tenaga kerja tidak formal telah menjadi ladang lahirnya mafia tersebut.

Dalam peraturan terbarunya, para pengguna jasa PRT perlu mengeluarkan kos dari semula 11,000 dirham atau RP 35,98 juta (Indonesia) pada tahun 2013 menjadi 20,000 dirham (Rp 65,4 juta).

Osama, pengurus sebuah agen PRT besar di Dubai berkata, proses mendatangkan PRT dari negara-negara pembekal seperti Filipina dan Indonesia menjadi rumit selepas pelaksanaan peraturan kontrak PRT baru pada Jun.

Rantai perjalanan seorang PRT ke negara destinasi kini harus melewati banyak agen tak rasmi yang masing-masing memungut bayaran sebagai ganjaran dari peranannya membekalkan PRT ke UAE dan negara-negara Teluk lain.

"Indonesia masih menghantar PRT meski melalui proses yang rumit. Sekarang, perubahan undang-undang dan komplikasi yang ditimbulkan oleh pemerintah Indonesia telah mencipta banyak agen di Indonesia," ujar Osama seperti dikutip laman Emirate247, Sabtu, 27 September 2014.

Diakuinya, agen PRT Dubai perlu membayar yuran berasingan untuk lelaki yang membawa PRT dari desa ke agen di bandar, kos lain ke agen, dan juga membayar para petugas di Lapangan Terbang. "Semua kerumitan ini boleh meningkat sehingga kerajaan Indonesia benar-benar melarang penghantaran PRT. Kecuali perjanjian kerjasama baru tercapai, "katanya

Osama berharap perubahan senario politik di Indonesia dan presiden baru akan datang boleh membawa perubahan dan sekatan ini boleh dibuat lebih mudah


 Syarmuth geulis asli Cianjur
TKW Jeddah. ©2012
 
Pengurus dari syarikat agen PRT lain di Dubai, Zakaria, berkata jika hal-hal terus seperti ini, itu akan merumitkan keadaan untuk kedua instansi, baik di UAE dan sponsor dari Indonesia.

"Harga di pejabat kami sudah naik ke 16,000 dirham atau lebih dari 60 peratus daripada sembilan bulan lalu. Kami harus mengikuti harga dari penaja di Indonesia dalam usahanya mengendalikan PRT agar boleh keluar dari lapangan terbang Indonesia. Sementara para sponsor di sini tidak terlibat sama sekali," Zakareyia mengatakan.
  

Benarkah peraturan kontrak baru pembantu rumah tangga (PRT) yang semula bertujuan untuk melindungi hak-hak majikan dan PRT di Indonesia, justru melahirkan 'mafia PRT'?  Apa lagi bila kos mendatangkan tenaga kerja tidak formal telah menjadi ladang subur bagi lahirnya mafia tersebut. (IH)

Ikuti sambungannya..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails