Tuesday, September 30, 2014

Mayat Siapa Yang NGO 'R' Kuburkan Ini?


  
NGO kuburkan jawatankuasa royalti Putrajaya
Tidak puas hati dengan kenyataan jawatankuasa mengkaji royalti petroleum Kelantan, NGO proroyalti minyak negeri dikenali 'R' hari ini mengadakan acara menanam 'mayat' badan itu di Kota Bharu.

Mereka malah mentalkinnya terlebih dahulu sebelum ditanam dalam dalam lubang menyerupai liang lahad yang dikorek menggunakan jengkaut.

Mayat berupa manusia itu turut dilekatkan dengan kertas bertulis "Jawantankuasa Khas Tuntutan Royalti Petroleum.”

Aktivis yang hadir berpakaian mereka tampil dalam acara itu. Mereka juga kelihatan membawa plakad menuntut bayaran tunai itu.

Sebelum pilihan raya kecil Pengkalan Kubor pada 25 September lalu, Jawatankuasa Khas Bagi Penentuan Tuntutan Bayaran Tunai Daripada Hasil Petroleum di Pantai Timur Semenanjung Malaysia mengumumkan tiada petroleum didapati di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Pengarah operasi NGO 'R'  Khairul Nizam Abdul Ghani berkata, mereka bertindak demikian sebagai tanda penolakan terhadap jawatankuasa itu.

Menurutnya lagi, mereka juga menolak tindakan jawatankuasa itu membuat pengumuman berkaitan menjelang pilihan raya kecil Pengkalan Kubor pada 25 September lalu.


"Idea (tanam mayat) ini terhasil apabila jawatankuasa khas itu ditubuhkan, kami akan membuat beberapa lagi simbolik penolakan ini kelak," katanya.
Jawatankuasa itu dipengerusikan oleh bekas ketua hakim negara Tan Sri Abdul Hamid Mohamad.

Ia dianggotai oleh pakar undang-undang serta wakil negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan sultan negeri-negeri berkenaan. (MK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails