Friday, October 03, 2014

Demi Solidariti 'Cinta', Gadis Kristian Ini Pakai Tudung Seminggu.

Demi solidaritas, gadis Kristen Australia pakai jilbab sepekan
Kate Laeny. ©Daily Mail

Gadis Kristian asal Adelaide, Australia, bernama Kate Leaney, 27 tahun, memakai tudung selama tujuh hari buat menyatakan solidariti terhadap rakan-rakan muslimnya.

Saat ini para muslimah memakai tudung di Australia tengah berada dalam kebimbangan akan mengalami tindak kekerasan dari mereka yang anti-Islam, seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Daily Mail, Jumaat (26/9).

Leaney memakai tudung selepas seorang rakannya, pencari suaka, mengatakan mereka takut memakai tudung di ruang awam kerana munculnya ketegangan selepas ada kes keganasan baru-baru ini.

"Selepas menonton berita di TV, saya tidak mahu memberitahu orang lain saya seorang muslim," kata seorang teman Leaney. "Menurut saya, orang Australia tidak suka orang muslim."

Di hari ke-7 memakai tudung, Leaney mengatakan kepada Daily Mail, dia mendapat pengalaman menarik selama memakai tudung.

"Saya mendapat mesej dari teman-teman. Mereka takut mendapat serangan perkauman. Kerana itu saya ingin melakukan sesuatu," ujar Leaney.

Semangat yang ingin disampaikan Leaney nampaknya diilhamkan dari kalimat tokoh persamaan derajat Amerika Syarikat, Martin Luther King Jr,  


"kegelapan tidak boleh menghapuskan kegelapan. Hanya cahaya boleh melakukannya. Kebencian tidak boleh menghapuskan kebencian. Hanya cinta boleh melakukannya." (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails