Tuesday, September 30, 2014

Ada Kurma Rasa Penjajah, Jaga Jangan Terbeli!

Bulan haji merupakan waktu yang bertepatan dengan panennya pohon kurma di Khan Younis, selatan Gaza.
Seorang petani saat menuai kurma di ladang Khan Younis, selatan Gaza (29/9).

Selama Ramadhan, penjajah zionis 'Israel' mengimport bertan-tan kurma ke Eropah dan Amerika Utara. Penjajah mengaut keuntungan ratusan juta dolar dari penjualan kurma yang ditanam di tanah Palestin terjajah di Lembah Yordan.  

Tanah tersebut merupakan milik keluarga Palestin yang kini hidup dalam kemiskinan, sementara penjajah merompak hasil tanah tersebut. Sekitar 60 peratus kurma yang dijual penjajah ditanam di tanah Palestin yang mereka jajah.

Bagi ummat Islam, Ramadhan adalah masa untuk mengingati mereka yang kurang bernasib baik. Ini adalah masa untuk merenung dan memperbaiki iman. Dengan demikian, membeli kurma yang membantu meneruskan penindasan akan bertentangan dengan semangat yang dikandung bulan Ramadhan.

Setiap tahun, penjajah mengeksport kurma bernilai berjuta-juta pound ke seluruh dunia, yang tanpa sedar banyak dikonsumsikaum Muslim untuk berbuka puasa. Padahal dengan membeli kurma tersebut, Muslim telah membantu penjajah meneruskan penindasan terhadap rakyat Palestin.  


Oleh kerana itu, kempen "item Label" yang memberitahu kepada Muslim di seluruh dunia untuk tidak membeli "kurma rasa penjajahan" ini mendapat sokongan dari banyak pihakInfo lebih lengkap mengenai kempen ini boleh dilihat di: www.checkthelabel.org.uk * / IMEMC | Sahabat Al-Aqsa
(IH)

2 comments:

Anonymous said...

kempen boikot barangan zionis memang banyak. tapi bila jihad, jadi barua zionis pergi Syria, Iraq bunuh sesama Islam. tak terdengar pula ura2 nak jihad diIsrael.

Anonymous said...

Tak jadi begitu kerana orang bodoh macam kamu ramai.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails