Wednesday, August 20, 2014

Dulu Memakai Jilboobs.. Akhirnya Berjilbab -Artis Eddies Adelia

Edies-adelia



HALAMAN HIBURAN

Artis Eddies Adelia (35) (gambar) mengaku pernah memakai tudung tetapi tetap berpakaian ketat, yang sekarang popular disebut jilboobs. Hal itu terjadi ketika ia baru mula mengenakan hijab, pada 2010.

"Saya dulu begitu (memakai tudung dengan fesyen ketat), di awal-awal, kerana enggak tahu kan. Ya, cuma dua-tiga bulan. Mujurlah ngaji, taklim, jadi tahu kalau itu tidak boleh," kata Eddies.

Eddies kemudian meninggalkan cara berpakaiannya itu setelah tahu bahawa hijab sepatutnya tidak dipadu-padankan dengan pakaian ketat.
 
Edies Adelia adalah bintang lakonan yang telah banyak membintangi sinetron dan filem skrin lebar Indonesia. Peranan terkenalnya saat menyokong sinetron komedi seram. Perempuan kelahiran Sleman, Yogyakarta, 26 Februari 1979 itu, juga seorang penyampai program televisyen itu, adalah pembawa acara untuk program acara religi Nada dan Kalbu yang disiarkan di TPI.
Untuk berhijab, Eddies membina rasa percaya diri (PD) dan memilih gaya kasual.

"Aku sih begini aja, simple, berusaha untuk tampil kasual, dan, yang penting itu percaya diri. Aku pernah datang ke suatu majlis, perempuannya cuma aku yang pakai tudung, tapi PD aja tuh," kata Eddies lagi.

Bintang sinetron siri Hidayah ini mendedahkan bahawa beberapa rakannya tidak mengetahui bahawa tudung tak boleh dipadu-padankan dengan pakaian ketat. Untuk itu, ia menyarankan mereka untuk mengetahuinya dari majlis ilmu.

"Beberapa teman aku aja ada yang enggak tahu kalau pakai tudung tidak boleh seperti itu. Jadi, yang penting, jangan hanya pakai tudung, juga pelajari ilmunya, beransur-ansur semua itu," tekan Eddies.
Jilbab Yang Syar'i dan Tidak
Jilbab Yang Syar'i dan Tidak
Di Malaysia juga ramai artis-artis begitu. Jadi, yang penting ingat pesan Eddies., jangan hanya pakai tudung, juga pelajari ilmunya, beransur-ansur semua itu.  Alhamdulillah!  (IH)

Lihat sebelum ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails