Thursday, August 21, 2014

Jatuh Cinta, Gadis Scotland Pelajari Islam.. & Pilih Islam.

Gara-gara Liburan, Wanita Skotlandia Jadi Mualaf dan Berhijab Alana Blockley (The Sun) Blockley mulai mempelajari Islam kerana dia ingin tahu lebih banyak tentang kehidupan kekasihnya yang bernama Abdul.  Setelah beberapa lama, ia akhirnya memutuskan untuk menjadi muslim.

Alana Blockley, seorang mahasiswa jurusan media yang tinggal di Glasgow, Scotland masuk Islam setelah bertemu suaminya Abdul dari Maghribi. Saat itu dia sedang bercuti pada Jun 2010 silam.

Kehidupan agama keluarga Blockley tidak terlalu ketat. Agama tidak pernah menjadi sebahagian besar dari hidup Blockley.

Saat berumur 18, Blockley memutuskan pergi bercuti ke Canary Islands. Saat tiba di Fuerteventura, Canary Islands, Blockley bertemu dengan salah satu pegawai hotel bernama Abdul. Dia seorang muslim dari Maghribi. Awalnya, Abdul sering mengajak Blockley jalan-jalan di sekitar Fuerteventura.

Selepas kembali dari Fuerteventura, Abdul meminta Blockley kembali ke Canary Islands. Blockley kemudian pergi melawat Abdul. Setelah tiga kali kunjungan, keduanya menyedari bahawa mereka jatuh cinta. Blockley mula mempelajari Islam kerana dia ingin tahu lebih banyak tentang kehidupan Abdul. Setelah beberapa lama, Blockley akhirnya memutuskan untuk menjadi muslim.

Namun Blockley sempat bimbang saat akan memberitahu ibu bapanya. Ibu dan ayah Blockley sempat kaget dengan keputusan anak perempuannya itu. Tapi kehidupan Blockley terus berjalan sebagai seorang muslim.

Blockley mula mengenakan hijab masa musim panas 2013 Dia dan Abdul akhirnya berkahwin secara Islam di Fuerteventura. Blockley bahkan merayakan Idul Fitri dan sudah berdamai dengan kedua ibu bapanya. Mereka mengundang Blockley dan suaminya makan malam halal di saat Krismas. Blockley berharap dapat masuk syurga dan dia senang dengan peraturan Islam.
(Sumber: The Sun)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails