Tuesday, August 19, 2014

Pemuda Indo Kahwini Gadis Palestin Semasa Pengeboman Gaza.


Fauzi Ar-Raqb Setelah Menikahi Muslimah Gaza
Fauzi Ar-Raqb Setelah Menikahi Muslimah Gaza
INI sebuah kisah cinta. Setelah sempat tertunda, akhirnya seorang sukarelawan Indonesia dari pesantren Al-Fatah yang tergabung dalam Medical Emergency Rescue Committee (MER-C) berjaya melangsungkan akad nikahnya pada Ahad (17/8) di Jalur Gaza, di masa perang masih berlangsung sejak awal Julai lalu.

Muhammad Husein bin Aji Muslim meminang seorang muslimah asal Khan Younis, selatan Gaza yang bernama Jinan Ar-Raqb kurang dari sebulan sebelumnya, di mana perkahwinan itu sempat ditangguhkan berikutan perang yang masih berkecamuk di Gaza awal Ogos lalu.

Aqad nikah di masa gencatan senjata pihak Palestin dan Israel ini berlangsung sederhana di Pejabat Urusan Agama Bandar Gaza dan dihadiri oleh ayah pengantin wanita sedangkan Muhammad Husein didampingi para sukarelawan MER-C diantaranya ketua MER-C cawangan Gaza, Muqarrabin Al-Fikri, Reza Ardila, Lutfhi, dan Nur Ikhwan Abadi.
Fauzi Ar-Raqb saat Melangsungkan Ijab Qabul
Fauzi Ar-Raqb saat Melangsungkan Ijab Qabul
Akad langsung dipimpin ayah pengantin wanita Fauzi Ar-Raqb, di mana suasana khidmat dan khusuk nampak kelihatan terlepas masih dalam suasana belum berakhirnya peperangan antara mujahidin Palestin dan penjajah Israel.

Muhammad Husein sendiri mengaku bahagia boleh melangsungkan perkahwinannya dengan muslimah di Gaza

"Alhamdulillah impian saya menjadi nyata, dan ini merupakan berkah dari Allah Subhanahu wa Ta'ala, saya boleh menikahi muslimah dari Gaza," katanya kepada Mi'raj Islamic News Agency (MINA).

Husein juga mengatakan, "Semoga ini menjadi pelekat ukhuwah Islamiyah antara muslimin di Indonesia dan muslimin di Gaza," kata Husein penuh bahagia.

"Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu dan menyokong saya, baik dengan moral atau pun materiil hingga terlaksananya perkahwinan ini, serta mohon doa dari semua untuk keberkatan perkahwinan kami," tambahnya mengucap syukur.

Sementara itu, Jinan Ar-Raqb isteri dari Muhammad Husein juga menyatakan kebahagiaanya atas keberlangsungan perkahwinan yang sempat tertunda itu.

"Saya sangat bahagia atas perkahwinan ini, dan semoga Allah memberkati kami berdua. Semoga perkahwinan kami menjadi awal kemenangan Palestin dari penjajahan Israel, "ujar Jinan.

Anak kelima dari keluarga Fauzi Ar-Raqb itu juga mendoakan semoga akan banyak lagi pemuda-pemuda dari Indonesia yang menikahi muslimah di Gaza atau pun sebaliknya agar ukhuwah atau jalinan persaudaraan antara kedua negera ini boleh terjalin erat.

Kronologi pertemuan kedua pengantin

Muhammad Husein masuk ke jalur yang disekat itu sejak awal 2011 melalui kafilah Asia Caravan to Gaza. Kemudian mendapatkan biasiswa untuk kuliah di Islamic University of Gaza (IUG) jurusan Syari'ah Islamiyah dan sekarang memasuki tahun terakhir.

Sementara Jinan, muslimah Gaza yang disebut ibunya sebagai "wanita istimewa" itu lahir pada 11 Mei 1996 Ia menyelesaikan hafalan al-Quran 30 juz pada program tahfidzul Qur'an rutin di Gaza Taaj al-Waqar pada 2010 Ia juga juara lumba menghafal 300 hadis Nabawi pada 2012.

Di usianya yang relatif muda, 18 tahun, Jinan berjaya menulis 20 novel karangannya sendiri.

Perkenalan Husein dengan keluarga pengantin wanita berlaku pada 2011 ketika hendak mendaftar sebagai calon mahasiswa di IUG. Ayah Jinan merupakan seorang kakitangan adminsitrasi di kampus tersebut. Perkenalan berlanjut hingga Muhammad Husein diundang secara khusus oleh Fauzi ke kediaman mereka di daerah Bany Suhaila Khan Younis.

Terjadilah perkenalan antara Husein dan Jinan dan berselang waktu, keduanya direstui oleh keluarga untuk melangsungkan perkahwinan, namun harus menunggu selesainya Jinan di masa sekolah pendidikan menengah atas terlebih dahulu.

Selepas menunggu kira-kira 2.5 tahun akhirnya Husein dan Jinan melangsungkan perkahwinannya tepat pada hari kemerdekaan Republik Indonesia yang ke-69

Selamat Pengantin Baru! (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Kalau setakat pegi GAZA nak menikah dengan wanita Palastine tak payalah, kebanyakan macam tulah, bila time balik singgah Jordan dulu, bersuka ria pula. Dalam TV berapi cakap hantar bantuan, sedih dengan rakyat Palastine/Gaza..buat perhimpunan untuk Palastine kononya. tapi buat keja 2 dalam satu. singgah Jordan, Lubnan yeh-yeh suka ria, sia sia saja, ambil kesempatan. patutlah orang Islam dok kena hentam....buat malu aje, bukan orang tak tau...dunia ni kecil aje, berlakon aje lebih kononya berjuang untuk Palastine lah, Syrialah..tapi perangai lebih dari Yahudi.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails