Wednesday, August 20, 2014

Bradford, Kota Bebas (Tanpa)-Israel Di UK -George Galloway

Bradford, kota bebas-Israel di Inggris
Kota Bradford. ©flickr.com

Ahli parlimen Inggeris mewakili wilayah Bradford Barat George Galloway menganjurkan Bandar Bradford menjadi kawasan bebas-Israel. Dia juga menyeru Bradford memboikot semua produk Israel, termasuk kampus-kampus, dan pelancong Israel.

Galloway menyampaikan mesej itu atas nama ahli Parti Kehormat di Kota Leeds, di tengah sebuah acara mesyuarat. Dia mengajak hadirin untuk menyokong pendapatnya, seperti yang dilaporkan oleh akhbar Russia Today, minggu lalu.

Komen Galloway yang dimuat naik ke media sosial YouTube itu menimbulkan berbagai macam respon dari para pengguna Twitter. Bahkan komen dia membuat Polis Yorkshire Barat menjalankan penyelidikan.

"Kami telah menerima dua aduan berasingan atas komen George Galloway saat berpidato di depan orang ramai di Leeds pada 2 Ogos 2014. Kami tengah menyiasat aduan ini," kata seorang jurucakap Polis Yorkshire Barat.

Menanggapi keganasan Israel terhadap warga Palestin di Jalur Gaza, Galloway menyatakan.. 


"Kami sudah menyatakan Bradford sebagai wilayah bebas-Israel."
"Kami tidak mahu produk-produk Israel. Kami tidak mau perkhidmatan Israel dalam bentuk apa pun. Kami tidak mahu ahli akademik-akademik Israel, datang ke universiti atau kampus," kata dia.
"Kami bahkan tidak mahu pelancong Israel datang ke Bradford jika mereka sudah punya rancangan ke sana. Kami menolak negara haram, barbar, bengis, yang menyebut dirinya Israel," tegas Galloway. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails