Sunday, April 06, 2014

YouTube Akan Disekat Di Turki, Mengapa Barat Protes?

Turki akan tetap blokir YouTube
  Anti Youtube. © Muslimvillage.com


YouTube akan tetap disekat di Turki , walaupun larangan kontroversi sama terhadap Twitter telah dicabut , selepas mahkamah menarik kembali putusan sebelumnya yang bakal memberikan akses ke laman berkongsi video itu .

Mahkamah di Ibu Kota Ankara semalam mencabut keputusan kerajaan pada 27 Mac lalu yang menyekat akses ke YouTube dan berkata larangan itu telah melanggar hak asasi manusia sebaliknya menghadkan 15 video , seperti yang dilaporkan oleh stesen televisyen Al Arabiya , Sabtu ( 5 / 4 ) .Tapi mahkamah kemudian menarik keputusannya dan berkata sekatan akan tetap dilakukan sampai rakaman audio yang didakwa memaparkan perbincangan berkaitan masalah keselamatan di Syria dikeluarkan , seperti dikutip surat khabar asal Turki , Hurriyet Daily .

 Perubahan itu datang selepas kerajaan Turki mematuhi putusan dari Mahkamah Perlembagaan dua hari lalu dan mencabut larangan sama terhadap Twitter , media sosial berasaskan di San Francisco .Media sosial itu disekat oleh Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan pada 20 Mac , selepas digunakan untuk menyebarkan serentetan bocoran rahsia berkaitan penglibatan lingkaran dalam Erdogan dalam kes rasuah .

Sementara YouTube dilarang di Turki selepas tapak itu digunakan untuk menyebarkan rakaman audio, di mana memaparkan suara dari pejabat pemerintahan senior , tentera dan pegawai mata - mata yang terdengar bahawa Turki kemungkinan bakal melakukan aksi tentera dalam konflik Syria .


Sekatan terhadap keduanya , yang menjadi langkah terbaru dalam tindakan keras Ankara terhadap Internet , mencetuskan protes dari Barat , yang menjadi sekutu Turki , serta dari kumpulan hak asasi manusia , yang kesal tindakan itu sebagai menyekat hak untuk kebebasan ekspresi .


Washington kelmarin memuji keputusan mahkamah untuk mencabut larangan terhadap Twitter dan mendesak kerajaan Turki untuk membuka semua ruang media sosial di negara itu .


Namun , Erdogan mengecam putusan itu dan mengatakan dia tidak menghormati keputusan mahkamah dan bahawa putusan itu menghina perdana menteri dan kementerian Turki secara keseluruhan .


Kes skandal rasuah yang dicetuskan oleh kebocoran di Internet , di mana Erdogan menuding hal itu dilakukan para penyokong ulama berpengaruh Turki kini berpusat di Amerika , Fetullah Gulen , telah memberikan cabaran terbesar dalam pemerintahan Erdogan yang sudah sebelas tahun berkuasa .Walaupun adanya protes jalanan , penindakan keras dan skandal rasuah , namun parti pimpinan Erdogan , Parti Keadilan dan Pembangunan ( AKP ) , telah mencetak kemenangan dalam pemilihan kebangsaan pada Ahad minggu lalu .[ IH/fas ]

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails