Friday, February 07, 2014

Khutbah Qardhawi Gegarkan Politik Emiriah Arab

Syeikh Yusuf Qaradawi, ketua Persatuan Ulama Muslimin Dunia (inet)
Syeikh Yusuf Qaradawi, ketua Persatuan Ulama Muslimin Dunia (inet)

Abu Dhabi:  Beberapa pemerhati menilai reaksi kerajaan Emiriah Arab terhadap khutbah Jumaat yang disampaikan Syeikh Yusuf Qaradhawi , Jumaat ( 24/1/2014 ) yang lalu di Qatar , sedikit - banyak mengungkap keresahan yang sedang dihadapi kerajaan Emirat .

Kementerian luar negeri Bersatu memanggil duta besar Qatar di Abu Dhabi , Ahad ( 2/2/2014 ) kelmarin , untuk menyampaikan bantahan atas khutbah Syeikh Qaradhawi tersebut . Dalam pertemuan tersebut , Syeikh Qaradhawi dilantik dengan sebutan yang tidak layak dengan kedudukannnya sebagai ulama besar dan terkenal dalam dunia Islam .


Dalam khutbahnya , Syeikh Qaradhawi mengkritik politik Emirat yang boleh dikategorikan dalam politik melawan Islam . Emiriah telah melenyapkan mimpi bangsa Arab dan umat Islam . Selain berperanan besar dalam menggulingkan pemerintahan - pemerintahan hasil pilihan rakyat dalam Musim Semi Arab , United juga telah berkali - kali menyokong operasi - operasi ketenteraan Barat melawan umat Islam , di antaranya di Afghanistan , Mali , Afrika Tengah dan lain-lain .


Menurut beberapa pemerhati politik Teluk , kritikan Syeikh Qaradhawi ini menjadi pukulan yang sangat keras terhadap kesahihan kerajaan Emirat . Kerana Syeikh Qaradhawi sangat dipercayai dan dihormati rakyat United yang masih memegang agama Islam dengan baik .


Beberapa laporan diberitakan telah sampai kepada istana tentang mulai adanya pengaruh khutbah tersebut pada tahap kepercayaan rakyat kepada kerajaan . Bahkan sudah mulai ada perbahasan tentang hukum boleh - tidaknya bekerja dalam pemerintahan terutama dalam bidang keselamatan dan tentera .  


Oleh kerana itu , Muhammad bin Zayed , putera mahkota dan ketua dewan eksekutif Abu Dhabi , langsung melakukan beberapa rombakan dalam tubuh lembaga keselamatan , dan membuat rancangan penggantian pasukan Bersatu di Afghanistan . Hal itu untuk memastikan jajaran pemerintahannya tetap loyal .

Kalau benar khutbah tersebut telah menjejaskan kepercayaan rakyat terhadap kesahihan keluarga Ali Nahyan ( penguasa Emirat ) , maka krisis ini adalah yang pertama berlaku sepanjang sejarah Bersatu . Selain menunjukkan betapa lemahnya rejim ini kerana boleh digoyang hanya dengan sebuah khutbah. Kerana baru kali ini terjadi pemanggilan seorang duta besar lantaran sebuah khutbah Jumaat .


Tahap kepercayaan rakyat Emirat kepada kerajaan juga boleh dilihat dari ramainya kritikan melalui media sosial . Beberapa hari ini , muncul hastage # Emirat_memerangi_Isam , # Emirat_takut_gentar_dengan_khutbah_Qaradhawi , dan lain-lain yang menjadi trending topic .  


(IH/msa / dakwatuna / ansarportsaid )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails