Wednesday, February 05, 2014

#FreeAJEStaff, Bebaskan Wartawan Yang Ditahan Ini! -I/Hasyim

Gerakan dunia menuntut pembebasan wartawan dunia (elmarsad)
Gerakan dunia menuntut pembebasan wartawan dunia (elmarsad)

TELAH dilancarkan gerakan antarabangsa untuk menyokong wartawan yang ditahan di Mesir , Selasa ( 4/2/2014 ) kelmarin , di pelbagai laman media sosial . Gerakan tersebut membuat hastage # FreeAJEStaff .Gerakan ini bertujuan menggugat penangkapan dan penahanan para wartawan Mesir dan asing , dan menuntut pembebasan mereka . Di antara wartawan yang ditahan adalah..
  •  3 orang wartawan televisyen Aljazeera , 
  • wartawan Australia ( Peter Greste ) dan, 
  • dua orang Mesir rakannya ( Muhammad Adil Fahmi dan Muhammad Bahir ) .  
Mereka ditangkap pada 28 Disember 2013 di sebuah bilik Hotel Marriot di Kaherah . Hingga kini , telah ada 16 orang wartawan yang diadili dengan tuduhan "bergabung kepada organisasi pengganas" dan tuduhan "mengancam persatuan nasional dan kestabilan sosial " . 

Tuduhan tersebut dihadapkan kepada mereka , kerana para wartawan tersebut dikatakan telah memberikan sokongan dana , peralatan dan bahan berita untuk menyiarkan berita bohong di dunia antarabangsa bahawa di Mesir tengah terjadi perang saudara .Selain gerakan ini , para wartawan juga melakukan aksi demonstrasi .

 Contohnya demonstrasi yang dilakukan para wartawan di Kenya untuk menuntut dibebaskannya wartawan Aljazeera bahagian timur Afrika . Demonstrasi itu dilakukan 150 orang wartawan dengan membawa kain rentang bertulis " media bukanlah pengganas " . 

 #FreeAJEStaff. Bebaskan wartawan yang ditahan ini! Weblog Ibnu Hasyim sokong!  
(IH/ms/dakwatuna/elmarsad )

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails