Friday, February 07, 2014

Kerajaan Iraq Pula,Dera Seks-Seksa-Cabul-Rogol Tahanan Wanita

 Tentera Iraq berkawal di Ramadi selepas berlaku pertempuran dengan kumpulan militan di bandar berkenaan. Ramai wanita Iraq turut ditahan selepas saudara lelaki mereka disyaki menjadi anggota militan.- REUTERS

BAGHDAD - Badan pemantau hak asasi manusia Human Right Watch (HRW) semalam mendedahkan, pihak berkuasa Iraq menahan beribu-ribu wanita secara salah dengan ramai antara mereka menjadi mangsa penderaan dan gangguan seksual.

Laporan setebal 150 muka surat itu mendedahkan pengakuan berpuluh-puluh wanita yang menjadi mangsa penderaan tersebut termasuk satu kes seorang pegawai penjara yang mengugut mahu merogol anak perempuan seorang tahanan.

Namun, tujuh bulan selepas wanita itu mengemukakan aduan kepada HRW, mangsa telah dijatuhi hukuman mati.

Dakwaan penderaan bukan sesuatu yang baharu tetapi penemuan oleh HRW yang berpangkalan di New York, Amerika Syarikat itu menimbulkan kebimbangan berhubung kemampuan Iraq menangani beribu-ribu tahanan dalam kempen menghapuskan militan.

Kumpulan Hak Asasi Antara- bangsa itu melahirkan kebimbangan tentang kelemahan sistem undang-undang Iraq yang didakwa dicemari rasuah serta bertentangan dengan piawaian antarabangsa.
Menurut HRW, wanita ditahan selama berbulan-bulan hingga beberapa tahun lamanya tanpa dihadapkan ke mahkamah.

Terdapat kes wanita ditahan kerana dikaitkan dengan akti- viti pengganas yang dilakukan oleh ahli keluarga mereka.

Beberapa tahanan yang ditemui memberitahu, mereka ditendang, ditampar, dirogol oleh pasukan keselamatan negara itu.

"Pasukan keselamatan Iraq bersikap seolah-seolah mendera tahanan wanita boleh menjadi- kan negara itu lebih aman," kata Timbalan Pengarah Timur Tengah dan Afrika Utara HRW, Joe Stork. - AP

Sebelum peristiwa di atas, wanita Iraq ini dipaksa melayan nafsu tentera AS durjana. Sama saja dengan kerajaan Iraq.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails