Monday, July 22, 2013

Muslim Kristian, Buka Puasa Bersama..

Berbuka puasa Muslim Bulgaria (inet)

Kerukunan Umat Beragama, Muslim dan Kristian Bulgaria Buka Puasa Bersama.

Bulgaria. Ini salah satu contoh kehidupan umat beragama yang hidup berdampingan dengan damai. Di saat Ramadhan, warga Muslim dan Kristain bersama-sama menikmati makanan berbuka puasa.

“Kami warga Muslim dan Kristian berkumpul bersama dan menciptakan suasana yang indah sambil menikmati makanan-makanan yang lezat,” kata Akif Mehmet Akif, datukbandar provinsi Mestan, Bulgaria.

“Warga muslim dan Kristian tiada masalah di kota ini,” ujarnya.
Seperti umat Islam lainnya di seluruh dunia, Muslim Bulgaria mulai berpuasa pada Rabu (10/7).  Menurut Mufti Kardzhali Beyhan Mehmed masjid-masjid dipenuhi jamaah yang ingin bertadarus Quran dan menunaikan shalat tarawih.

Ramadhan tahun ini menjadi lebih spesial kerana warga Muslim mengajak umat Kristiani untuk berbuka puasa bersama. Warga Kristiani, Stanka Miteva yang hadir dalam acara buka puasa bersama mengatakan bahawa acara seperti ini memberikan pencerahan baginya tentang tradisi umat Islam.

“Kami hidup berdampingan dengan damai,” kata Miteva

Muslim di Bulgaria kebanyakan berasal dari Turki, yang sudah menetap di negeri itu sejak masa Kekhilafan Ustmaniyah yang wilayah kekuasaannya sampai ke Eropah. Jumlah Muslim Bulgaria sekitar 12 persen dari 7.8 juta penduduk negeri itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebenarnya pendekatan Islam beginilah yang agak sesuai dengan iklim politik dan agama-agama di Malaysia. (IH/tjk)

Detailnya, lihat ini..
E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama
E-Buku IH-41: Kerukunan Umat Beragama

1 comment:

Anonymous said...

Tunggulah...tak lama lagi Amerika dan yahudi laknat akan buat sesuatu utk melaga-lagakan kedua umat itu di Bulgaria!! Mereka pantang menengok Islam di dalam kedamaian.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails