Thursday, March 29, 2012

Fakta Ilmiah: Mengapa Perlu Mandi..

Berpakaian begini, seeloknya wanita mandi laut..
PERUBATAN

DI DALAM agama Islam ada ajaran yang menggalakkan penggunanya (penganut agama Islam) mandi dan berwudhuk. Bahkan ada masanya wajib mandi.

Dari sudut ilmiah, ternyata mandi tidak cuma untuk segar badan, tetapi ada manfaat lain di balik itu. Baru-baru ini ada penelitian mengenai mandi yang dimana selain untuk membersihkan tubuh, ternyata mandi juga memiliki peranan dalm meningkatkan sistem kekebalan, mencegah penyakit kulit, bahkan untuk menyembukan masalah medis yang serius.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiw1BZfa98AjkVoxofDr46TdqW3O3ResEAK4PnrLlPz1E-61vdtmY8szdsjBMylr3ABHb8inD2SQqdFQMB12X0ZVgkf44W1udF0fC7NXdlfoE9svkIDSJccWkgWUDWM_tsZ91NB5Nt9Efg/s1600/mandi+sehat.jpg
Beberapa penelitian yang menunjukkan, mandi itu berkhasiat antara lain:

1. Penderita Diabetes
Untuk penderita diabetes, dengan setengah jam berendam dalam bak air hangat dapat menurunkan tingkat gula darah sekitar 13%.

2. Kesehatan Jantung
Dengan berendam selama 10 mInit dalam air hangat dapat memperbaiki kesihatan jantung baik lelaki mahupun wanita.

3. Eksema
Eksema adalah peradangan kronik kulit yang kering dan gatal. Untuk penderita penyakit kulit seperti eksema, ruam, gatal-gatal dapat menambahkan baking soda ke dalam bak mandi kerana berdasarkan penelitian baking soda itu bertindak sebagai antiseptik.

Caranya: Isi dengan air hangat, tambahkan kira-kira satu sudu baking soda dan adun sampai rata. Dianjurkan berendam selama 10-20 mInit.

4. Infeksi
Untuk infeksi seperti sariawan dapat menambahkan pada air hangat iaitu tiga atau empat cuka dari sari buah apel dan berendamlah selama 15-20 mInit. Ini juga baik untuk mengeluarkan racun dari dalam tubuh kerana cuka dapat menyeimbangkan kembali asam.

5. Flu dan Sakit Kepala

Untuk menyembuhkan flu dan sakit kepala dapat dilakukan dengan merendam kaki dalam air hangat. Masukan air hangat secukupnya dalam bak sampai menutupi kaki dan pergelangan kaki, tambahkan beberapa tetes minyak seperti lavender, peppermint atau lemon. Setelah selesai bilas dengan air sejuk. Lakukan selama 10-20 mInit.

6. Insomnia
Untuk penderita insomnia atau yang memiliki masalah tidur dapat merendam kaki dalam air sejuk dingin. Masukan kaki sampai kaki merasa dingin. Pengubatan ini juga berguna bagi kaki lelah atau letih, pendarahan hidung, dan sembelit.

7. Sirkulasi

Jika anda mengalami masalah sirkulasi maka cubalah dengan mulai merendam kaki selama satu atau dua minit dalam air hangat, kemudian 30 minit dalam air dingin. Cuba lakukan selama 15 minit kemudian diselesaikan dengan air dingin.

Manfaat dan petunjuk mandi yang sIhat
Mandi air hangat sekitar 32-35 derajat Celsius dapat membuka pori-pori yang dapat membantu mengeluarkan racun. Dimana berfungi membantu menurunkan tingkat gula darah, menyembuhkan sakit otot dan membantu menjaga usus besar bekerja dengan baik. Waktu yang dianjurkan selama 10-20 mInit.

Ternyata mandi air dingin dapat menghilangkan stress kerana meredakan ketegangan, dan dianjurkan dengan temperatur sekitar 12-18 derajat celcius. Ianya lain dari air hangat, kerana akan mempersempit darah dan meningkatkan tingkat gula darah. Oleh sebab itu untuk penderita diabetes tidak dianjurkan untuk mandi air dingin.

(Pelbagai sumber perubatan)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails