Sunday, May 29, 2011

Dadah & Ameng: Pemimpin Juga Perlu Disebat?

Saya reda hukum sebat
SIMPATI... Blank menghulurkan sumbangan pada Sabariah sambil diperhatikan rakan artis rock.
KLUANG 29 Mei 11: Ketika ditemui, baru 12 hari Ameng Spring menjalani hukuman di Penjara Kluang, namun dia mulai terasa betapa sepinya hari-hari dilalui di sebalik tirai besi. Debarnya kian dirasai menanti detik hukuman sebat 10 kali yang dikenakan ke atasnya.

Ameng sugul memikirkan hukuman itu.

“Saya terima hukuman sebat itu. Belum lagi dikenakan, tetapi saya reda,” katanya ketika ditemui di Penjara Kluang bersama rakan artis rock.

Biarpun ada artis tempatan lain terjebak dengan dadah, Ameng menjadi artis tempatan pertama dijatuhi hukuman sebat. Ketika ditangkap polis pada 1 Februari lalu, wajahnya selamba tetapi sewaktu dikunjungi rakan artis rock di Penjara Kluang, Ameng sebak hingga menitiskan air mata. Bukan mudah untuk Ameng menangis, tetapi Isnin lalu penyanyi lagu Bourgenvilla dan Sampai Hati ini sukar membendung rasa sedihnya, terasa hiba hatinya sebaik terpandang wajah lapan artis rock daripada lapan kumpulan rock membuat kejutan melawatnya di penjara.

Sejak dijatuhi hukuman penjara lapan tahun dan 10 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Melaka kerana memiliki dan memasukkan dadah dalam badan pada 12 April lalu, inilah julung kali Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 43, dikunjungi rakan seperjuangan dalam bidang nyanyian. Lebih membuat hatinya terusik apabila melihat anak kecilnya, Wan Amar Haikal, 3, yang turut bersama rombongan artis rock itu, teresak-esak kerana terlalu rindukan ayahnya.

Isterinya, Sabariah Zakariah, 41, dengan nada sebak memberitahu, memang sukar menjelaskan kepada anaknya apa yang menimpa Ameng.

“Hampir setiap hari anak saya bertanya sambil merengek ke mana papa pergi. Anak kami menghidap asma, apa yang boleh saya jelaskan setiap kali dia bertanya, saya jawab papa work (kerja), papa work. Ini kali kedua saya membawa anak saya melawat ayahnya di penjara.

“Tidak seperti sebelum ini, Ameng biasa saja ketika mula masuk penjara, tetapi kali ini nampak dia sungguh sedih. Bukan saja dia terperanjat melihat rakan artis rock datang mengejut tetapi mengenangkan anaknya yang menghidap asma teresak-esak sebaik memandang wajah ayahnya,” katanya.

Melalui sahabat baiknya, Baggio vokalis kumpulan Damasutra, Ameng berkata, dia belum dapat sesuaikan diri menjalani kehidupan di penjara.

“Berkali-kali dia meluahkan rasa kesal dan belum menerima hakikat yang dirinya dipenjara. Selama berkawan dengannya sejak kami bujang, tidak pernah saya lihat Ameng sesedih begini, tetapi di Penjara Kluang ketika memandang kami, dia menangis membuatkan saya pun turut sebak,” katanya.

Vokalis kumpulan Mega, Rahmat Tohak, yang memandu dari Johor Bahru semata-mata mahu melawat Ameng, bersimpati apa yang menimpa sahabatnya. Baginya, dipenjara satu hal tetapi hukuman sebat yang harus dijalani menjadikan Ameng artis tempatan pertama dihukum sebat.

“Saya tidak dapat bayangkan bagaimana sahabat saya akan disebat nanti. Soal Ameng bersalah atau tidak, hukuman sudah dikenakan dan saya hadir di sini untuk memberi semangat padanya supaya berani menerima hakikat.

“Ketika saya bertanya hal sebat, Ameng tenang dan reda menerimanya nanti,” katanya.

Selain Baggio atau Bahagia Daharun dan Rahmat, rombongan artis rock itu membabitkan Rusli Mohd Sharif (kumpulan Gamma), Yazid Alias (Sejati), Mustafa Kamal Ahmad (Satira), Nizam Pechok (Laksamana), Mohd Radzuan Yasin (Olan) dan Mohd Safee Soefjan (Utopia) serta wakil Metro Ahad.

Pihak penjara memberi masa 35 minit untuk rombongan artis rock diketuai Blank bertemu Ameng. Mereka dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu lima orang setiap kumpulan. Mereka tidak dibenarkan mengambil gambar, malah Nizam yang baru menunai umrah dan mahu mengirim tasbih juga tidak diizinkan.

Kepada wakil Metro Ahad, Ameng memberitahu betapa dirinya kini benar-benar insaf serta menasihatkan remaja supaya tidak terjebak dengan dadah. “Saya benar-benar insaf. Kalau boleh saya nasihat, jangan ambil dadah,” katanya.

Rutin aktiviti di penjara, Ameng berkata, ada hikmah diperoleh di Penjara Kluang kerana setiap malam dia melakukan solat taubat.

“Jika sebelah pagi saya menjalani riadah, kemudian mentelaah bacaan selain menghadiri kelas agama, malam pula saya buat solat taubat.

“Saya kini membaca muqadam semula sebelum ke al-Quran untuk memperbetulkan bacaan saya. Apa saya buat ini untuk mengisi jiwa saya supaya tidak sunyi.

“Ia juga sebagai persediaan untuk saya memasuki pertandingan musabaqah anjuran penjara, yang saya difahamkan pada Ramadan nanti,” katanya.

Secara kebetulan pada hari Ameng dikunjungi rakan artis rock, pada sebelah pagi dia bersama banduan lain terbabit menjayakan teater melalui program Mesej Dari Penjara Zon Selatan. Dalam teater itu, Ameng menyanyikan lagu Mati Hidup Semula yang dipopularkan Jamal Abdillah.

Bila diusik apakah bila bebas nanti dia akan menceburi bidang lakonan bagi memberi saingan pada Remy Ishak, Ameng cuma tersenyum.

“Tidaklah, belum terfikir ke arah itu,” katanya.

Cuma dengan statusnya sebagai banduan kelak, Ameng risau apakah masyarakat, terutama peminat, dapat menerimanya kembali. “Ini yang saya risau, cuma saya boleh berjanji untuk mencurah kasih sayang pada keluarga sebaik bebas nanti,” katanya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Alhamdulillah! Orang Melayu kata, "Laut mana yang tidak berombak? Bumi mana yang tidak ditimpai hujan? Sesat di hujung jalan, balik ke pangkaljalan." Di situlah perlunya taubat. Pintu taubat sentiasa terbuka, pada semua kesalahan hambaNya, kecuali syirik selagi ia masih mengamalnya.

Al-hamdulillah! Kini Allah yang Maha Penyayang telah menganugerahkan kepada Ameng Spring artis idola anak-anak muda, masa, waktu dan peluang untuk kembali ke pangkal jalan, Mencari ilmu untuk memantabkan taubat tersebut, termasuk doa darinya, kerluarga dan ibunya, rakan-rakannya serta seluruh rakyat Malaysia.

Sepintas lalu, dalam Islam, hukum dan larangan pengambilan dadah adalah jelas 'haram' berdasarkan kepada dalil yang dikiaskan kepada arak. Dalam Al-Quran banyak menyebut mengenai pengharaman ini bersandarkan kepada keterangan nas-nas (Al-Quran dan Al-Hadis) kerana ia termasuk dalam pengertian umum ' benda-benda yang memabukkan, dan menghilangkan akal'.

Dan kedua-duanya mempunyai alasan hukum yang sama iaitu memabukkan atau membawa kebinasaan terhadap individu-individu dan masyarakat. Ini dapat dibayangkan melalui Firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan……” (Surah Al-Baqarah : 195)

Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Al Diar Al Masriah Al–Sabiq (bekas Mufti Mesir), Al Syeikh Hasanin Mahkluf dalam kitabnya, “Fatwa Al – Syari’iyah (muka surat 184) bahawa dadah adalah haram hukumnya dari segi penggunaan, pemberian dan membuat jualan perniagaan.

Berdasarkan kepada ayat-ayat Al–Quran dan Hadis ulama menjelaskan bahawa salahguna dadah hukumnya haram. Pengharaman ke atas dadah, sama dengan arak atau khamar meliputi semua kegiatan seperti yang diriwayatkan oleh Termizi dan Ibnu Majah, bahawa Rasulullah SAW..

“Rasulullah SAW melaknat tentang khamar (yang sama seperti dadah), sepuluh golongan,

  • (1) pembuatnya,
  • (2) pengedarnya,
  • (3) peminumnya,
  • (4) pembawanya,
  • (5) pengirimnya,
  • (6) penuanganya,
  • (7) penjualnya,
  • (8) pemakan wang hasilnya,
  • (9) pembelinya,
  • (10) pemesannya.”
Kalau hukum sebat dan penjara ke atas Ameng Spring itu wajar, bagaimana pula hukum kepada najis arak? Termasukkepada pemim[pin-pemimpin negara yang terlibat dalam mengakalkan hukuan arak dalam perlembagaan negara? Perlukah mereka disebat?? (IH)

dadah musuh negara

Ada kaitan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails