Tuesday, May 31, 2011

Al-Qaeda Isytihar Ibukota Imarah Islam Di Yaman ..

ABYAN: Sayap Al Qaeda yang berpengkalan di Yaman pada Sabtu 28 Mei 11 telah mengisytiharkan ibukota wilayah Yaman Selatan, Abyan, sebagai ibukota Imarah Islam dalam sebuah kenyataan yang dibacakan Mujahidin di depan penduduk setempat.

Al Qaeda Semenanjung Arab (AQAP) telah mengambil alih hampir seluruh bahagian dari daerah Abyan setelah merebut ibukota, Zinjibar pada Jumaat 27 Mei, menurut kenyaraan warga tempatan.

Seorang kakitangan pejabat pemerintah mengatakan kepada xinhua bahawa “pejuang AQAP mengambil alih seluruh kota Zinjibar pada Jumaat dan Sabtu di mana kelompok itu menyita 30 kereta polis setelah dua kem polis menyerah diri dihadapan pejuang AQAP.”

“Mereka (AQAP), membawa 30 kereta polis ke kota tetangga, Jaar yang diyakini sebagai tonggak kekuatan kelompok itu,” tambahnya.

Sementara itu, seorang dokter dari hospital al-Razi di Jaar melaporkan kepada Xinhua bahawa jumlah korban kematian di antara “militan” Al Qaeda dari hari Jumaat dengan pasukan pemerintah meningkat menjadi empat, sementara puluhan lainnya masih menderita cedera serius.

Warga dari beberapa kota di Abyan mengatakan pemadaman telah terjadi hampir di seluruh bahagian provinsi sejak Jumat sebelumnya. Bantuan, menurut gubernur boneka Abyan tidak dapat masuk dengan alasan keamanan. Jumaat malam, Mujahidin AQAP menembak mati lima polis Yaman, termasuk pegawai tinggi, satu jam setelah mereka mengambil alih beberapa bangunan pemerintah dan dua bank milik pemerintah di Abyan, menurut seorang pejabat keamanan lokal.

Sejak protes anti-pemerintah empat bulan lalu yang bertujuan mengusir Presiden Yaman Ali Abdullah Saleh, yang telah berkuasa sejak 1978, AQAP telah meluncurkan serangan berat di Zinjibar, memukul posisi militer dan pemerintahan di sana. (haninmazaya/IH)

Lihat seterusnya..

E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?
E-Buku IH-30: Ke Arah T/Tengah Yang Islamik?

1 comment:

Anonymous said...

bendera hitam sudah berkibar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails