Saturday, June 04, 2011

Janji T/Preiden Baru, Perluaskan DHPP.



KL, 4 Jun 11:
PAS perlu mengukuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sekiranya ingin menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

Bercakap pada perbahasan sidang Muktamar PAS kali ke-57 Khairul Faizi Ahmad Kamil menjelaskan PAS perlu merapatkan hubungan dengan masyarakat bukan Islam yang menjuruskan kepada perwakilan daripada DHPP.

Beliau juga perwakilan kawasan Kluang, Johor mempersoalkan peranan Dewan Himpunan yang dipinggirkan dalam persidangan tersebut.Show All

"Kita lihat semua perwakilan berucap dan berbahas di sini, tetapi kita tidak mendengar lagi suara daripada Dewan Himpunan," kata beliau sewaktu perbahasan sebentar tadi.

Beliau juga Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat, mengharapkan PAS pusat supaya memberikan peruntukan khas kepada Dewan Himpunan yang lebih 20,000 keahlian itu agar dapat lagi memperkasakan dewan tersebut dalam jentera parti.

Ketua Dewan Pemuda PAS Johor itu, turut menegaskan bahawa Dewan Himpunan perlu dan berhak dipanggil dalam mesyuarat PAS pusat selepas ini bagi mengelak dewan tersebut dipinggirkan.

Selain itu, beliau turut menyampaikan cadangan kepada pimpinan PAS pusat supaya ada satu pengukuhan lajnah diperingkat negeri dan fungsi dan pergerakan lajnah tersebut dapatlah diperkasakan sekiranya dipimpin oleh salah seorang daripada naib presiden yang diumumkan menang bertanding sebentar tadi.

Dalam kemeriahan persidangan PAS kali ini, beliau juga sebagai wakil PAS negeri Johor mencubit hadirin perwakilan yang hadir dengan isu fitnah dan tomahan yang terlalu banyak dilemparkan oleh musuh-musuh PAS sewaktu muktamar kali ini dan isu fitnah sebelum serta mungkin selepas muktamar ini.

Wakil PAS Johor itu menegaskan PAS pusat perlu mengadakan satu langkah untuk menangani isu ini.

"Kita perlu mempergiatkan langkah untuk masyarakat tahu pekara yang sebenarnya.

"Kita tidak mahu diri kita difitnah sedangkan kita mahu masyarakat tahu yang pihak Umno itu sendiri adalah pemfitnah," jelas beliau mendapat sorakan gemuruh hadirin.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Antara yang disebutkan dalam muktamar ialah..
  • Johor mempersoalkan peranan Dewan Himpunan yang dipinggirkan dalam persidangan tersebut.
  • berikan peruntukan khas kepada Dewan Himpunan yang lebih 20,000 keahlian itu agar dapat lagi memperkasakan dewan tersebut.
Maka perlu dibuat kajian mengapa tiba-tiba suara DHPP tenggelam tidak seperti sebelumnya dan bagaimana menggerakkan semula. Hal ini juga termasuk dalam 3 perkara perancangan Mat Sabu, Timbalan Presiden yang baru, iaitu,

“Saya boleh memainkan peranan ini untuk tarik orang bukan Melayu kepada PAS, Kelab Penyokong PAS juga perlu diperluaskan lagi ... saya boleh bergerak lebih agresif dalam perkara ini." Kata beliau (rujuk: Ulama: Mat Sabu Terpengaruh Revolusi Syiah Iran? ) (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails