Tuesday, September 14, 2010

Hayati Agama Sebagai Resepi Keadilan -Nik Aziz


KL, 14 Sept 10: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengucapkan syabas dan tahniah serta syukur atas perlantikan Ketua Polis Negara yang baru, Tan Sri Ismail Omar bermula 4 Syawal 1431 (13 September 2010) semalam.

"Saya mengambil kesempatan ini untuk mengajak semua pihak sama-sama menghayati hakikat kehidupan beragama sebagai resepi mencapai keredhaan di dalam menegakkan keadilan di negara ini.

"Makna hidup beragama adalah merasmikan kehidupan kita ini sentiasa menjadikan agama sebagai ajaran dan panduan bagi menyelamatkan hidup kita di dunia dan akhirat," kata beliau dalam satu kenyataan.

Bagi Islam, kata Nik Aziz, agama mengandungi semua segi ajaran (lengkap/syumul), maka selayaknya ajaran agama Islam adalah perundangan mutlak (the absolute legislative) mengatasi semua perundangan ciptaan manusia. Perundangan (legislative) di sini bermaksud peraturan, hukuman dan aturan (order) dari Allah SWT untuk mengatur hidup manusia hidup di dunia (alam yang sementara) menuju ke akhirat (alam yang kekal abadi).

Maka agama Islam, katanya, turut merangkumi aspek hukuman dan prosedur keadilan dalam memastikan perundangan itu benar-benar menurut lunas-lunas kuasa dan sifat mutlaknya. "Di sini polis adalah sebahagian daripada badan penguatkuasa dan pelaksana kepada sistem perundangan negara yang secara langsung bersifat bebas (berasaskan undang-undang), tetapi terikat dengan sistem kehakiman/pengadilan (judiciary).

"Semoga ketua polis baru sentiasa memberi perhatian kepada perkara ini demi menaikkan integriti kepolisan di negara ini," kata beliau dalam kenyataannya. Namun, katanya, realitinya masa kini ialah berlaku banyak masalah atau penyakit dalam masyarakat, seperti masalah salah guna kuasa. Ia semacam wujud dalam diri pelakunya (yang menyalahgunakan kuasa) itu ialah sikap lupa pada agama. Sebaliknya mereka itu mengutamakan pemikiran sendiri sehingga lupa akan hak-hak Allah SWT yang berkuasa dan mengena hukuman ke atas manusia yang tidak mematuhi atau menolak ajaran agama-Nya, tambah beliau.

"Justeru saya mendoakan agar ketua polis baru sentiasa mendapat taufik dan bimbingan daripada Allah SWT dalam menguruskan tugas yang besar dan berat itu. Tanpa taufik dan bimbingan-Nya, keupayaan manusia tetap terbatas, lebih-lebih lagi dalam menghadapi cabaran jenayah yang semakin serius sekarang ini.

"Kita harus sedar, tidak ada jenayah yang manusia tidak buat. Maka, bagi mengawal kerakusan jenayah manusia (merompak, membunuh, merasuah sehingga mengancam keselamatan awam dan keamanan Negara), sewajarnya kita dapat kembali kepada cara Nabi Muhammad SAW, bagaimana baginda mencegah jenayah berasaskan pendekatan al-Quran.

"Hasilnya jenayah ketika itu menurun mendadak. Sesungguhnya polis adalah sebahagian daripada pihak yang berkuasa (berautoriti) yang menjadi tonggak menguruskan keselamatan awam dan keamanan dalam Negara.

"Selamat bertugas demi membina nilai-nilai integriti dengan prinsip ‘tegas, adil dan berhemah’ berpandukan al-Quran," tambah beliau. (AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails