Wednesday, March 24, 2010

"Malaysia Termasuk Dlm Tamil Empire?" -Komen.

Komen atas...
CATATAN PERJALANAN: SRI LANKA 3

Peta Tamil Eelam menunjukkan Malaysia adalah salah satu negara yang termasuk dalam tanah tuntutan mereka atas nama The Greater Tamil State


BLOG Ibnu Hasyim tertarik dengan komen ini terhadap tulisan Malaysia Termasuk Dalam Tamil Empire? Begini coretannya, sebagai penjelasan..

Anonymous said...

SALAM, .sebenarnya peta yang tuan papar kat sini adalah masa empire chola masa pemerintahan Rajandra Chola.peta tu tidak mengena dgn 'The Greater Tamilakam'. Sebanarnya tuan tidak faham sifat2 orang Tamil. apabila Rajandra Chola menyerang Kedah dia kesian kat Raja Kedah lalu dia mengembalikan takta kerajaan kedapa Raja Kedah.

Penyerangan orang Tamil bukan mengambil alih kerajaan nusantra. Orang2 Tamil Malaysia pun bukan bukan nak buat huru hara. .tetapi mereke minta kelayanan yang sepatut...tu aje . Sebenarnya kami minta layanan adil dan saksama . Orang Melayu memang baik hati. peramah boleh ler di katakan sebagai sifat2 dan kebudayaan mereke terbaik di dunia. Kami bukan menentang Orang Melayu... tetepi setengah pegawai kerajaan dan pengamal kuasa tempatan yang tak adil.

Jangan ler tuan mengina kami dgn sesuka hati.. kebanyakan darah orang Melayu adalah camburan darah india+cina= melayu.dan perkataan melayu pun adalah asal dari perkataan Tamil iaitu 'malayur' bererti 'negeri gunung ganang'. Tulisan Malayu kuno adalah tulisan 'pirami pallava' berasal dari India Selatan.

LTTE bukan kumpulan pengganas, tuan mereka adalah perjuang tanah air mereka.seperti pejuang2 Palastine..mereke tidak mengganggu mana2 bangsa atau negara. Biar ler bangsa Malaysia hidup aman damai. Kita tolong menolong sesama manusia. Kikis kelemaan bangsa Malaysia .

Terima kasih atas komen tuan..

Sila lihat catatan perjalanan ke Sri Lanka

2 comments:

jidin said...

Melayu bukan dari perkataan tamil.
Tulisan melayu purba ialah Tulisan Rencong.

Alter Terahsia Bangsa Melayu X,

dokpikiaq said...

cuba try masok sejarahnagarakedah.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails