Thursday, March 25, 2010

Dari Hal Pistol. Boleh Buat Sendiri?

JOM KREATIF
BUKAN nak ajar jadi pengganas, tidak. Tetapi Islam mengajarkan umatnya mesti kuat. Kuat fizikal dan spiritual. Kuat termasuk memiliki senjata tercanggih dan bijak menggunanya. Ramai orang Islam di negara ini, yang hanya pandai menonton filem bertarung, filem kung fu, perang dan macam-macam, tetapi tidak pernah belajar ilmu pertahan diri.

Jauh lagi hendak tahu mengenai senjata-senjata moden. Ada yang tak pernah pegang pistol pun, kecuali lihat gambar sahaja. Mari kita ambil tahu sikit carakerja pistol, dari jenis senjata api ringan. Ambil tahu, bukan simpan, memiliki. Berkreatif sikit dalam bermasyarakat atau berjamaah.

Senjata Api ringan, dalam hal ini revolver merupakan alat bantu mekanik yang berfungsi menembak satu atau sejumlah projektil menuju target yang diinginkan, bekerja berdasarkan prinsip fizikal dengan mengaplikasikan teori mekanikal pegas.

Komponen utama dari senjata api terdiri atas:

i..Hammer atau striker. Berfungsi sebagai pemukul.
ii..Laras (barrel). Berfungsi sebagai pemandu peluru agar melesat lurus semasa menembak.
iii..Pelatuk. Sebagai pengawal masa menembak.

Semua komponen tadi pada dasarnya merupakan suatu rangkaian mekanisme yang berfungsi untuk menyokong mekanisme tembakan projektil. Sedangkan projektil adalah sebahagian dari suatu sistem yang disebut cartridge, beroperasi dengan bantuan senjata api berdasarkan asas teori Kinematika dan Hidrodinamika gas.

Konstruksi cartridge terdiri atas rangkaian:

Satu: Peluru atau bullet. Dibuat dari logam solid (biasanya timah) yang berfungsi sebagai projektil penghantam target.

Kedua: Kelongsong , case atau shell. Berfungsi sebagai induk dari keseluruhan sistem cartridge.

Ketiga: Propelant. Sebagai sumber bahan bakar gas pendorong atau pendesak. Teknologi awal yang diterapkan pada senjata api, umumnya memakai serbuk hitam (black powder) yang menghasilkan sisa pembakaran 55% gas dan 45% asap.

Namun semenjak ditemui komposisi serbuk hitam yang hampir keseluruhannya adalah 'smokeless powder' (gas minus asap) oleh Paul Vieille pada tahun 1884, serbuk hitam sudah tidak digunakan lagi.

Kandungan senyawa dalam propelant yang dikenal dengan sebutan Primex ini adalah :
0-40% nitroglycerin,
0-10% dibutyl phthalate,
0-10% polyester adipate,
0-5% rosin,
0-5% ethyl acetate,
0.3-1.5% diphenylamine,
0-1.5% N-nitrosodiphenylamine,
0-1.5% 2-nitrodiphenylamine,
0-1.5% potassium nitrate,
0-1.5% potassium sulfate,
0-1.5% tin dioxide,
0.02-1% graphite,
0-1% calcium carbonate,
dan sisanya adalah nitrocellulose

Keempat: Percussion cap atau umum disebut Primer. Senyawa logam yang sangat sensitif memantikkan api bila terkena hentakan. Komposisinya adalah Timah azide dan Potasium klorat yang ditanam dalam perunggu.

Semasa pelatuk ditekan, hammer akan terangkat ke belakang. Pegas yang ditanam pada gagang pistol, kemudian menolak hammer ke depan dan menghentam primer.


Hentaman dari hammer tadi memantikkan api pada primer, hingga memancing ledakan gas yang mampat akibat terbakarnya mesiu di dalam cartridge. Gas bertekanan tinggi inilah yang kemudian mendesak peluru terlepas dari kelongsong dan melesat melalui laras senjata.


Walaupun nampak sederhana, tetapi memerlukan komitmen yang tinggi dalam melihat carakerja senjata ini. Kesalahan kecil saja dapat mengakibatkan kemalangan besar. Boleh buat sendiri ke? Terletak kepada kemampuan anda.

(Sumber : www.kaskus.us / 2MA)

12..Kasut-Kasut Ganjil & Unik.. Ada Pernah Lihat?
13..Terpendek Didunia, Berkreatif Dengan Dirinya..
14..10 Rumah Unik & Kreatif Di dunia. Anda Minat?
15..Unta Di Kenya Pun Dikawal Teknologi Satelit.17..Penagih Dadah Pun Kreatif, Buat Dapur Dari Bahan Terpakai
18..Kasut-Kasut Ganjil & Unik.. Ada Pernah Lihat?
19..10 Rumah Unik & Kreatif Di dunia. Anda Minat?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails