Tuesday, September 23, 2008

KL/Sel Perlu Adakan Teksi, Bas & Cabin LRT Untuk Wanita.


Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:


“TERUK sungguh, dah le naik LRT berebut-rebut, dalamnya penuh sesak. Campur-baur lelaki perempuan. Bau pun macam-maam. Tu takpe lagi… Yang tak tahan aku, bila nampak aurat perempuan. Terbonjol sana, terbonjol sini. Ish! Ish! Ish! Tambah lagi di bulan puasa ni. Bertaburan pahala puasa aku!” Rungut seorang pemuda yang baru pulang dari kerja, naik LRT. “Kalaulah aku ini bukan orang baik, tentu….”

“Hee, rasa nak menjerit. Aku dihimpit dalam LRT tadi oleh seorang lelaki besar Benggali. Nak buat macam mana terpaksa berdiri rapat-rapat. Terhimpit-himpit! Rasa panas badan aku, terkena sesuatu dari tubuhnya…” Rungut seorang wanita muda.

Teringat saya pula kepada kajian dan kenyataan Grup Universiti Ulu Klang, kira-kira sebulan sebelum PRU 12 (28 Januari 2008) telah merumuskan antara negeri-negeri yang mampu ditawan pembangkang dalam PRU ke 12 waktu itu, ialah Pulau Pinang. Antara sebab-sebabnya, menurut grup tersebut ialah…

Pertama: Dalam tinjauan awal kami kepada ketua-ketua masyarakat orang Cina di PP (Pulau Pinang), didapati mereka mula ‘beralih angin’ kepada pembangkang. Mereka akan tolak BN antaranya, atas 2 sebab.

Satu… Mereka sudah tidak yakin lagi dengan kepimpinan BN mampu menaikkan balik ekonomi Malaysia ke tahap yang lebih tinggi. Mereka risau perniagaan mereka yang mulai mulai merosot akan terus menjunam. Hal ini mungkin melibatkan cara hidup mereka berubah kepada merudum.
Dua… Seperti yang dibangkitkan oleh YB Hamdan Abdul Rahman ADUN Permatang Pasir dalam pembahasan Rang Undang-Undang Pembekalan 2008 (pada 19.11.2007) , kata beliau

Perangkaan jenayah yang disebutkan itu (disenaraikan mengikut tahun bagi negeri PP) 'adalah amat membimbangkan sekali’ … kes-kes itu termasuklah kes bunuh, kes cabul kehormatan, kes samun senjata api, kes curi, kes curi motosikal, kes pecah rumah, kes ragut dan lain-lain …meliputi semua daerah dalam negeri kita P.Pinang ini.’ Ketakutan yang meruncing ini, termasuk penculikan kanak-kanak yang tak mampu diselesai oleh kerajaan menyebabkan rakyat akan menolak BN.” (Sekarang dah pun ditolak di Pulau Pinang).

Adakah hal seperti disebutkan itu boleh membawa kepada ‘… kes cabul kehormatan, …kes ragut dan lain-lain’ ? Jawapan saya ialah, Ya! Bagaimana mengatasinya? Cuba lihat berita ini yang saya saring dari www.shahabudeenjalil.com.

“…setiap hari lebih 10 wanita yang diserang atau dirompak di dalam teksi tidak berlesen di London. Menyedari hakikat ini, sebuah syarikat "Pink Ladies" mengilhamkan idea untuk mengadakan 'teksi dari wanita untuk wanita'. Teksi ini diwarnakan dengan warna merah jambu dari dalam hingga luar. Penumpang teksi ini perlu terlebih dahulu mendaftarkan diri sebagai ahli dalam komuniti "Pink Ladies" .

Tempahan dibuat melalui telefon dan sms akan dihantar kepada penumpang ketika teksi ini menghampiri lokasi pick-up. Ini adalah supaya penumpang wanita tidak perlu menunggu diluar pejabat. Selain itu, pemandu teksi ini dilatih dengan ilmu mempertahankan diri yang lengkap dan pemandu ini akan menanti di hadapan rumah penumpang sehingga penumpang itu selamat berada di dalam rumah.

Memastikan keselamatan penumpang wanita yang menaiki teksi ini, itulah tujuan wujudnya teksi ini. Untuk pengetahuan pembaca, teksi ini juga semakin berkembang di negara-negara lain. Setakat ini terdapat konsep seperti ini di Dubai, Rusia, Iran dan India. Anda boleh melayari website syarikat ini di http://www.pinkladiesmembers.co.uk/

Rusia (http://www.ladiesredtaxi.ru/)

Di Mexico City, lain pula ceritanya. Tidak ramai disini yang mampu menaiki teksi. Oleh yang demikian, syarikat bas dan metro (LRT) menyediakan bas khas atau cabin khas untuk wanita di waktu puncak. Ini disebabkan terdapat banyak aduan mengenai gangguan seksual yang diterima wanita sejak kebelakangan ini di bandar itu. website syarikat bas ini : http://www.rtp.gob.mx/

Dengan itu saya panjangkan saranan www.shahabudeen.com tersebut “Mungkin kita perlu memikirkan idea ini untuk dilaksanakan di negara kita. Tidak ada ruginya jika kita menghargai dan menjaga kehormatan wanita kita. Anggaplah semua wanita adalah ibu, kakak dan adik kita.

Kesimpulan

1..Sebagai menghormati kaum wanita, perlu dihidupi atau dirangka semula cadangan ‘satu laluan dan kaunter pembayaran asing disediakan di pasaraya-pasaraya khas untuk perempuan’ yang pernah dicadangkan di Malaysia suatu masa dulu.

2..Perlu dikembangkan cadangan tersebut kepada keperluan diadakan perkhidmatan teksi, bas dan cabin LRT untuk wanita.

3..Kalau Kerajaan Pusat tak mahu buat, maka kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat boleh mulakan, terutamanya di Selangor.

4..Jabatan-jabatan agama perlu sedar, hal ini juga termasuk dalam lingkungan tugas mereka ‘suruh kebaikan cegah mungkar’ yang akan dipertanggungjawab di akhirat kelak.

5..Jabatan-jabatan, NGO-NGO atau badan yang membela wanita perlu sokong dan membantu cita-cita murni ini.

Begitulah kira-kira catatan santai untuk kali ini, as-salamu ‘alaikum?


Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail:
ibnuhasyim@gmail.com)
September23, 08. KL.

3 comments:

SULAIMAN SABIKAN said...

3..Kalau Kerajaan Pusat tak mahu buat, maka kerajaan pimpinan Pakatan Rakyat boleh mulakan, terutamanya di Selangor.

Si kerajaan prihatin perlu mempertimbangkannya dengan usaha yang jitu.

aKUaNAKpULAU said...

Kerajaan Pusat biasanya tidak peka tetapi pekak.

Elita said...

Good for people to know.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails