Saturday, September 27, 2008

Hari Raya & Bahaya Binatang Dari Perut Bumi..



Ibnu Hasyim
CATATAN SANTAI:

MENURUT sejarah, seperti yang diriwayatkan oleh Anas Bin Malik di mana pada suatu ketika Rasulullah SAW iaitu wakil Allah di mukabumi & Nabi orang orang Islam, sampai ke Madinah, sebuah kota antara pusat awal sejarah kebangkitan Islam yang berada di Saudi Arabia sekarang…

Ketika itu penduduknya lumrah merayakan dua hari raya secara jahiliah atau trasional. Cara mereka menyambut hari raya tersebut, biasanya dengan menghabiskan masa bersukan dan bersukaria. Begitu, cara mereka menyambut Hari Raya!. Lalu Nabi berkata,

“…Bahawa Allah SWT telah gantikan dua hari raya jahiliah itu dengan dua hariraya lain yang lebih baik lagi iaitu Hari Raya Fitrah dan Hari Raya Kurban.”

(Sila rujuk hadis Sahih riwayat Ahmad, Abu Daud, Termizi dan Nasaaii)

Bagaimana cara menyambut Hari Raya menurut Islam? Lihat firman Allah dalam Surah al-Baqarah, ayat185…

“...Agar kamu mencukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) di samping kamu mengagongkan Allah kerana mendapat petunjuk (daripada)Nya , mudah-mudahan kamu (semua) bersyukur.”

Penganut Islam disunatkan melafaz dan melaungkan takbir, di rumah, di masjid, di jalan-jalan, lorong dan di mana sahaja yang sesuai. Malam Hari Raya wajar dipenuhi dengan zikir, bacaan quran, tasbih, tahmid, takbir, doa, tazkirah dan sebagainya. Takbir berlanjutan sampai lepas subuh sehinggalah imam naik ke atas mimbar. Takbir Aidil Adha pula terus boleh dikemundangkan lepas solat fardhu sampai lepas asar hari tasyriq yang ketiga.

Selepas solat dan mendengar khutbah umat Islam di galakkan berkunjungan dan menziarahi sanak saudara. Pulang pula sunat melalui jalan lain kalau boleh. Walaupun Islam menggalakkan amalan ibadah ketika berhari raya namun ia tidak pula melarang anak anak muda atau orang ramai bersukaria. Mereka boleh bersukaria dengan menyanyikan nasyid yang sopan, memuji Allah, kegiatan santai yang halal dan menjaga batas larangan agama seperti yang ditegaskan oleh hadis ini…

Hadis riwayat Hisham Bin Urwah dari bapanya… Dari Aisyah bahawa (pada suatu ketika ) Abu Bakar datang dan beliau bersama Rasulullah pada Hari Raya Fitrah atau Adha. Ketika itu ada dua orang gadis (amah) sedang menyanyi sambil memukul gendang . Abu Bakar menegur perbuatan kedua gadis itu. Tetapi dijawab oleh Rasulullah..

Biarkanlah kami (mendengar lagu mereka), sebab setiap kaum ada Hari Rayanya dan hari ini adalah hari raya kita.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Menurut Abdul Ghani Shamsudin seorang AJK PAS Pusat dalam Harakah Daily Mon | Oct 23, 06 | 2:51:48 pm MYT,

“Masalah kita kini ialah para pemimpin yang berkuasa khasnya yang menguasai media masa perdana tidak mahu menjadikan Islam sebenar sebagai dasar perjuangan mereka. Mereka terus hidup dalam kepompong sekularisme dan liberalisme yang menekankan kebendaan dan hiburan untuk menghalang pengaruh Islam dan para pengembang Islam. Walaupun mereka sudah masuk Islam tetapi mereka tidak mahu menerima perjuangan Islam menyeluruh yang merangkum aspek politik dan sebagainya.

Mereka menentang usaha untuk menegakkan kehidupan bermasyarakat dan bernegara yang berasaskan syariat Islam, mereka menentang perjuangan politik Islam sebagaimana kumpulan kafir dan penjajah menentang perjuangan ini. Untuk itu mereka menggunakan saluran hiburan, sukan, politik dan ekonomi dan sebagainya untuk mendangkalkan kefahaman dan pegangan umat terhadap agama. Dalam masa yang sama mereka anti kepada tazkirah seperti tazkirah Ramadzan dan sebagainya demi mengelakkan terhakisnya pengaruh fahaman sekularisme mereka di kalangan rakyat. Sekatan kepada ceramah, larangan kepada alim ulama untuk berceramah dalam masjid awam dikuatkuasakan kerana kepentingan sempit jangka pendek parti mereka.

Tapi mereka lupa tindakan berkenaan membawa padah jangka panjang kepada kepentingan umat pada keseluruhannya. Sebagaimana mereka telah menghakis kuasa politik orang Melayu sehingga orang Melayu sekarang sudah tidak mempunyai majoriti dua pertiga di dalam Parlimen tapi sekadar majoriti tipis atau mudah sahaja berbanding selepas merdeka dulu dan usaha mereka menobatkan semula bahasa penjajah dalam mata pelajaran sains dan metametik dengan menyingkirkan Bahasa Melayu, maka mereka juga turut menggalakan hiburan dan konsert demi menghakis jatidiri Islam di kalangan orang-orang muda dan dewasa. Perbuatan seperti ini secara tidak disedari seolah-olah mahu menyegerakan turunnya hukuman Allah kepada bangsa mereka.”

Allah SWTberfirman dalam Surah Al-Naml ayat 82..

Apabila tiba masa berlakunya hukuman atas manusia (iaitu azab yang pasti menimpa) Kami tampilkan kepada mereka sejenis (peralatan bersuara seperti) binatang dari (perut) bumi yang menegaskan hakikat bahawa manusia memang tidak yakin (alpa) terhadap tanda-tanda (kebesaran) Kami (yakni menentang ajaran agama Islam).”

Menurut Ustaz Abdul Ghani lagi…

Ayat ini seolah-olah mengungkapkan hakikat peranan tv dan radio hari ini. Alat yang komponennya banyak diperbuat daripada logam bumi ini kerap; malah sentiasa melekakan orang ramai dengan program yang disusun oleh manusia yang kufur terhadap nilai-nilai samawi dan tidak meyakini arahan Allah SWT. Kealpaan dan kecuaian yang disebabkan oleh penyalahgunaan peralatan ini akan menjadi sebab kepada kemusnahan sesuatu umat di dunia ini. Inilah malapetaka serius yang sedang menunggu bangsa kita. Ipar duai dan saudara mara yang tergoda dengan persembahan yang ditayangkan dalam pelbagai saluran TV adalah mangsa kepada situasi dan kondisi malang ini.”

Bagaimana penyelesaiannya? Menurut beliau lagi…

Apa yang diperlukan kini ialah beramai-ramai menjayakan reformasi dan merubah kepimpinan dan pemerintahan yang ada sekarang kepada pemerintah yang lebih hampir dengan semangat keagamaan kita. Siaran Radio atau TV tidak akan berubah dengan para pemimpin yang memang sukakan program lagha dan hiburan dan tidak mahu kembali kepada ajaran Islam yang hakiki.”

Kesimpulannya…

Sebagai ringkasan amalan Di Hari Raya bagi umat Islam ialah:

1..Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri . Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata :Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya”.

2.. Menjamah makanan sebelum keluar. Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut :Nabi SAW tidak keluar di pagi Hari Raya Idilfitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma…

3..Memperbanyakkan Takbir ; Seharusnya umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibnu Umar RA keluar di Hari Raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan Solat Hari Raya.

4..Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain ; Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah.. “Taqabbalahhu minna wa minkum” ertinya : Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu”.

5..Memakai pakaian terbaik yang ada ; Bagaimanapun, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan. Demikian juga, tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang di haramkan di dalam Islam).

6..Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi) ; Ia berdasarkan hadith dari Jabir RA yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya (Riwayat Al-Bukhari)

7..Berziarah dan merapatkan silaturahmi sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.

8..Tukar kerajaan melalui pilihan raya akan datang kepada parti yang berdasar dan berteraskan Islam, agama yang diredhai Allah SWT.

Begitulah kira-kira catatan santai untuk kali ini, sekadar muhasabah diri dan menyampaikan kebenaran. Selamat terus berpuasa, bertarawih dan menyongsong bukan menyongsang kedatangan Hari Raya! Taqabbalahhu minna wa minkum..

Catatan santai: ibnuhasyim.com
(e-mail: ibnuhasyim@gmail.com)
September27, 08. KL.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails