Monday, February 22, 2010

Terpendek Didunia, Berkreatif Dengan Dirinya..

JOM KREATIF
Khagendra Thapa Magar

SEORANG lelaki Nepal yang tingginya hanya 56 cm melawat Eropah dalam usaha untuk diakui sebagai lelaki terpendek di dunia yang masih hidup. Khagendra Thapa Magar terbang ke Itali bersama ayahnya dan seorang penyokongnya untuk mendaftarkan diri kepada organisasi yang bermarkas di London, Rekor Dunia Guinness.Add Image
Keluarganya pernah mendaftarkan dia sebagai orang terpendek di dunia ketika dia berusia 14 tahun, tetapi ditolak karena masih ada peluang dia bertambah tinggi. Rekor lelaki terpendek yang masih hidup masa ini dipegang oleh He Pingping dari Cina yang memiliki tinggi badan 73cm.

Kelaki paling pendek yang pernah tercatat dalam buku itu adalah Gul Mohammed dari India, yang tingginya hanya 57 cm atau 1 cm lebih tinggi daripada Magar. Magar dan ayahnya mengatakan kepada wartawan di Kathmandu bahawa mereka merancang akan muncul dalam sebuah acara tv Itali minggu ini untuk membahas usaha mereka mencatatkan Magar sebagai orang terpendek di dunia.

Setelah itu mereka akan memutuskan langkah selanjutnya. Penyokong Magar berkumpul untuk mengucapkan selamat jalan di ibukota Nepal, Kathmandu, pada hari Minggu dan mempersembahkan karangan bunga serta kalung yang dirangkai dari bunga. Magar, yang lahir pada tahun 1992 di distrik Baglung di Nepal, baru bisa berjalan di usia 8 tahun dan berhenti tumbuh pada usia 11 tahun. (Sumber: BBC)

Komen Blog Ibnu Hasyim: Di mana kreatifnya? Dia menggunakan 'modal' dirinya untuk publisiti yang sekali gus menambah sumber pendapatan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails