Saturday, January 23, 2010

Unta Di Kenya Pun Dikawal Teknologi Satelit.

JOM KREATIF
Onta Kenya
Inilah harta kekayaan di kampung Kenya.

SATU skim aasurans baru untuk melindungi ternakan musim kering dilancarkan di Kenya Utara. Penternak ditawarkan sebuah skim mengunakan teknologi satelit untuk memeriksa padang rumput bagi ternakan mereka. Hal ini berlaku kerana Wilayah Kenya Utara yang gersang tahun lalu telah mengalami musim kering berpanjangan dan ratusan ribu haiwan ternakan terkorban.

Sebelumnya usaha mengansuranskan ternakan di daerah perkampungan Afrika tidak pernah dilakukan kerana terlalu mahal. Namun, skim baru ini kini dilancarkan di Marsabit, Kenya Utara. Institut Kajian Ternakan Internasional, ILRI, mengatakan gambar satelit digunakan untuk memonitor situasi alam. Jika gambar satelit menunjukkan jumlah padang rumput berkurang, ternak akan mati, dan pemilik akan dapat gantirugi dari ansurans tersebut.

Andrew Mude dari ILRI mengatakan bahawa projek itu memakan waktu empat tahun dan diusahakan supaya berterusan. "Mengenai bayarannya bergantung kepada wilayah. Di Marsabit Atas yang lebih mudah diserang musim kering, kadarnya ialah 5.5% dari nilai ternakan. Sementara di Marsabit Bawah adalah 3.25%," ujarnya. Skim ini akan dijalankan oleh Bank Kenya dengan kerjasama dengan satu perusahaan ansurans tempatan.

Pada awalnya kira-kira seribu keluarga di Kenya Utara akan mengansuranskan lembu, kambing, domba dan unta milik mereka. Untuk mengansuranskan 10 lembu misalnya, satu keluarga perlu bayar sekitar £31. Jumlah ini kelihatannya besar, namun membayar 1/3 dari nilai se ekor lembu untuk dapat ansurans bagi 10 ekor itu sangat menarik. Terutama jika dibandingkan potensi kerugian yang akan terjadi.

Tahun lalu, komuniti peternak Kenya kehilangan ribuan ternak setelah hujan tidak turun dan kini ada tanda perubahan iklim menjadi lebih buruk di benua itu. Ternakan bagi sebahagian warga di sana sama dengan cagaran bank, dan mengansurans binatang itu adalah usaha mencegah krisis ekonomi masa depan. Jika berjaya, skim ini akan diterapkan di seluruh wilayah dan tempat lain di Afrika.

"Skim ini sangat populer jika dapat diterapkan di sini," ujar Michael Ameripus, dari organisasi Dokter Haiwan tanpa sempadan di wilayah Turkana, Kenya Utara. "Dianggarkan sekitar dua juta domba dan kambing di wilayah Turkana, dan sekitar 300 ribu telah mati akibat musim kering baru-baru ini," tambahnya.

"Jadi menyertai asurans akan membantu rakyat di sini." (BBC/AK)

Sila lihat siri Jom Kreatif...

1.. Ibnu Hasyim: Jom Kreatif: Buat Seliper Dari Tayar Terpakai.
2.. KL/Sel Perlu Adakan Teksi, Bas & Cabin LRT Untuk ...
3.. Ibnu Hasyim: Bambu: Seni Khas Sunda Lambang Indo/M'sia Bersaudara..
4.. Ibnu Hasyim: Ini Bukti, Siapa Di Belakang Demo Kepala Lembu Itu..
5.. Ibnu Hasyim: Lihat Burung & Hidupan Liar, Jadi Sumber Pendapatan.
6.. Ibnu Hasyim: Muslimah Bertudung, Wanita Pertama Pemandu Teksi New ...7.. Ibnu Hasyim: Berkreatif Sempena Merdeka? Spiderman KLCC
8.. Kereta Pun Boleh Terbang. Lihat Gambar Ini..
9.. Buat Kereta Sendiri, Cuma US4,000 Sebuah..
10. Pen Pun Boleh Baca Muqaddam...
11..Perangkap Tikus Moden, Untuk Renungan Politikus..
12..Wow! Tingkat Kaca Tertinggi Di Dunia, Nampak Apa?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails