Saturday, November 07, 2009

Adam's Peak Sri Lanka, Lambang Kesatuan Manusia

CATATAN PERJALANAN SRI LANKA 6
Gambar atas: Inilah 'Adam's Peak', Pincak Adam. Di sini kononnya terdapat kesan tapak kaki Nabi Adam AS, se waktu diturun Allah ke dunia, seperti gambar di bawah.


Rombongan dari Malaysia pernah datang ke sini.

SETELAH Allah swt menciptakan bumi, langit, malaikat-malaikatnya; Allah mahu menciptakan pula sejenis makhluk lain yang akan menghuni dan mengisi bumi serta memeliharanya. Kerana itu Adam AS diciptakan.

Adam merupakan nabi dan juga manusia pertama yang bergelar khalifah Allah yang dimuliakan dan ditinggikan derajatnya menjadi nabi yang pertama. Baginda diutuskan kepada anak cucunya agar menyembah Allah, Tuhan Yang Maha Esa. Maka di antara mereka ada yang taat dan ada ingkar. Nabi Adam AS mulanya ditempatkan di syurga tetapi telah diturunkan ke bumi bersama isterinya, Hawa.

Pertama:

Bagaimana Adam AS menurut kepercayaan Yahudi dan Kristen? Dikatakan, lukisan dinding fresco 'Penciptaan Adam'oleh Michelangelo, yang terdapat di langit-langit Kapel Sistine, di Vatikan, memperlihatkan Allah menciptakan Adam, bersama Hawa di tangan-Nya. Meskipun tidak sepenuhnya sesuai dengan kisah dalam Kitab Kejadian, lukisan ini adalah salah satu gambaran paling termasyhur tentang penciptaan Adam dan Hawa dalam seni lukis Barat.

Adam ("tanah" atau "manusia", bahasa Ibrani Standar אָדָם, Adam; "tanah" atau "coklat muda", bahasa Arab آدم, Adam) adalah manusia pertama yang diciptakan oleh Elohim menurut tradisi keagamaan Abrahamik. Kisah tentang Adam terdapat dalam Kitab Kejadian yang terdapat dalam Torah dan Alkitab, pasal 2 dan 3, dan juga disinggung sedikit dalam pasal 4 dan 5.

Beberapa rincian lain tentang hidupnya terdapat dalam kitab-kitab apokrif, seperti misalnya Kitab Yobel, Kehidupan Adam dan Hawa dan Kitab Henokh. Menurut kisah di atas, Adam diciptakan oleh Allah "menurut gambar dan rupa [Allah], yang tentunya tidak sama dengan pandangan Islam. Ia kemudian ditempatkan dalam Taman Eden yang artinya tanah daratan. Letaknya di hulu sungai Pison, Gihon, Tigris dan Efrat, di sekitar Irak sekarang. Ia kemudian diperintahkan untuk menamai semua binatang, dan kemudian Allah memberikan seorang penolong, iaitu wanita yang oleh Adam dinamai Hawa.

Adam dan Hawa tinggal di taman Eden dan berjalan bersama Allah. Namun akhirnya mereka diusir dari taman itu kerana mereka melanggar perintah Allah untuk tidak memakan buah dari 'pohon pengetahuan' tentang yang baik dan yang jahat. Setelah diusir dari taman itu, Adam harus bekerja untuk menghidupi mereka berdua. Adam dan Hawa mempunyai tiga orang anak yang disebut dalam Kitab Kejadian: Kain, Habel, Set, dan 'anak-anak lelaki dan perempuan' lainnya.

Kitab Yobel menyebutkan dua orang anak perempuan Adam dan Hawa, iaitu Azura, yang berkahwin dengan saudaranya Set, dan Awan berkahwin dengan kakaknya Kain. Baik 'Kitab Kejadian' mahupun 'Kitab Yobel' menyatakan bahawa Adam mempunyai anak-anak yang lain, namun nama mereka tidak disebutkan. Menurut silsilah Kitab Kejadian, Adam meninggal dunia pada usia 930 tahun. Dengan angka-angka seperti itu, perhitungan seperti yang dibuat oleh Uskup Agung Ussher, memberikan kesan bahawa Adam meninggal hanya sekitar 127 tahun sebelum kelahiran Nuh, sembilan generasi setelah Adam.

Ertinya, masa hidup Adam bertumpang tindih dengan Lamekh (ayah Nuh), sekurang-kurangnya 50 tahun. Menurut Kitab Yosua, kota Adam masih dikenal pada waktu bangsa Israel menyeberangi Sungai Jordan ketika memasuki Kanaan. Menurut legenda, setelah diusir dari Taman Eden, Adam pertama kali menjejakkan kakinya di muka bumi di sebuah gunung yang dikenal sebagai Puncak Adam atau Al-Rohun, yang kini terdapat di Sri Lanka.

Kedua:

Adapun diriwayatkan bahawa Nabi Adam diturunkan di atas sebuah gunung di Sri Lanka yang pada masa ini digelar Puncak Adam (Adam’s Peak). Di puncak ini dikatakan tempat Nabi Adam menjejakkan kakinya selepas diturunkan dari syurga. Tempat ini bukan saja dianggap istimewa oleh orang Islam tetapi juga menjadi tempat suci bagi penganut Buddha, Hindu dan Christian. Pada saya, di sinilah Nabi Adam AS menjadi lambang kesatuan manusia. Daripada beliaulah wujudnya manusia hari ini, setelah berlaku kemusnahan manusia pertama dalam banjir besar di zaman nabi Noh AS, tetapi tidak habis semua.

Ketiga:

Hawa pula dikatakan diturunkan di tempat yang sekarang digelar Jeddah, Arab Saudi. Jeddah berasal dari perkataan arab yang bermaksud ‘nenek’. Oleh kerana Hawa adalah ibu pertama semua manusia, maka tempatnya dinamakan Jeddah sempena beliau. Diriwayatkan juga Nabi Adam dan isterinya Hawa mengambil masa 40 tahun untuk bertemu kembali setelah diturunkan ke bumi.

Tempat pertemuan mereka adalah di Jabal Rahmah di Padang Arafah. Disinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Wukuf di padang Arafah merupakan salah satu rukun Haji, bagi mengingati kembali peristiwa Adam dan Hawa.

Keempat: Perjalanan saya semalam seperti catatan sebelum ini tidak sampai ke puncaknya, kerana jalan kenderaan mati. Kena jalan kaki kira-kira 5 kilometer lagi. Saya lihat kedai-kedai di sana semuanya tutup, tiada jual makanan, apalagi makanan Islam, kecuali bilik sewa. "Sekarang memang tidak ramai pengunjung.. Bulan depan, Disember cuti sekolah baru ramai. Baru meriah, semua kemudahan ada.. " kata penjaga rumah sewa itu.

"Takkanlah aku nak pergi sorang-sorang, walaupun ada touris guard. Jom kita balik!!" kata saya kepada pemandu teksi itu.

Sebenarnya, saya pun bukan minat sangat. agak patut-patut saja.

Sekian. Esok sambung lagi.
Ibnu Hasyim, Catatan Perjalanan.
ibnuhasyim@gmail.com
November 7, 2009
Lagi 5 Kilimeter ke Puncak Adam, Sri Lanka.

Lihat yang berkaitan...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails