Wednesday, November 04, 2009

Malaysia Termasuk Dalam Tamil Empire?

CATATAN PERJALANAN: SRI LANKA 3

Peta Tamil Eelam menunjukkan Malaysia adalah salah satu negara yang termasuk dalam tanah tuntutan mereka atas nama The Greater Tamil State.
Masjid Melayu di Colombo

Saya kanan bersama pemimpin masjid tersebut.

Pemandangan selepas sholat subuh di sebuah lorang di pekan Islam Colombo.

PAGI 2 November, saya mula cari maklumat. Se waktu saya naik teksi round bandar Colombo, ingin melawat masjid-masjid dan markas-markas Islam, pemandu itu ada menyebutkan suatu peritiwa sejarah tidak boleh dilupakan. Peristiwa pemusnahan sebuah masjid dan pembunuhan ke atas umatIslam Sri Lanka.

"Saya tak tahu pun. Bila berlaku?" Saya tanya.

"Peristiwa ini dilakukan oleh puak-puak Tamil Eelam, kira-kira 10 tahun lalu di sebuah kawasan ratusan kilometer dari Colombo. Tuan boleh pergi lihat kesan-kesannya sehingga sekarang masih ada lagi. Untuk detailnya tuan boleh tanya orang-orang tua di tempat terjadi itu, atau di Colombo ini sebagai saksi. Saya boleh temukan dengan mereka."
Hal ini mengingatkan saya kepada tulisan seorang yang bernama bhudiagus dalam blognya pada Februari 12, 2008 bertajuk 'Kezaliman Tamil terhadap Umat Islam'. Begini bunyinya...

ADAKAH
anda terkejut membaca tajuk ini. Jangan terkejut kerana ini jelas terpapar di laman webTamil Eelam, satu pertubuhan pengganas nationali Tamil yang ingin membina negara Tamil bermula dari Tamil Nadu , Utara Sri Langka, Maldive (negara Afrika), Mauritius (negara ummat Islam), Malaysia (negara kita) dan Indonesia (negara penduduk terbesar Islam.). Gerakan Militan nationalis Tamil sudah mula berubah corak operasi saperti pergerakan militan Yahudi dan mereka menggunakan negara dimana wujud kaum Tamil diaspora sebagai pengkalan untuk mengumpul dana pertubuhan pengganas Tamil Eelam , tempat merekrut , pusat ideologi dan tempat menyeludup senjata.

Tanda tanya timbul , adakah rantaian aktivitii gangster Tamil di Malaysia dan desakan kurang ajar persatuan Tamil untuk mengubah undang undang Shariah di Malaysia adalah salah satu agenda Militan nationalis Tamil yang ingin menjadikan kumpulan mereka digeruni dan menguasai suasan politik di negara Ummat Islam.
Apabila Portugis mendarat di pantai Melaka ramai pahlawan Melayu dan Raja Melayu tidak menyangka bahawa, bangsa yang dipanggil Benggali Putih ini akan membunuh mereka dan menggali kubur mereka untuk dijadikan kubu pertahanan.

Inilah jahilnya orang Melayu terhadap konspirasi kaum lain terhadap mereka. Setiap orang yang mendarat di tanah air mereka akan disambut dengan tarian dan kompang padahal hakikatnya tidak semua bangsa lain yang mempunyai sifat yang tulus dan ikhlas saperti hati orang Melayu. Ekoran kecuaian ini, orang Melayu selalu tertipu dalam selok belok kehidupan. Akibat nya kampung dan bandar tergadai dan orang Melayu dihalau hanya dengan politik najis babi, gigitan anjing, desakan ngo, kongsi gelap, liberalisme, modernism dan tolak ansurisma.

Berikut adalah Peta Tamil Eelam yang dengan jelas dinyatakan bahawa Malaysia ialah salah satu negara yang termasuk dalam tanah tuntutan mereka atas nama The Greater Tamil State.

Sebenarnya, saya tidak bersetuju dengan sifat-sifat perkauman kebangsaan dalam tulisan ini. Walaupun begitu saya paparkan juga, untuk mengetahui latar belakang hubungan antara Sri Lanka dan negara-negara jirannya.

Perjalanan saya mencari masjid-masjid bersejarah pun diteruskan. Lihat di atas, ada Masjid Melayu di sana.

Kita sambung lagi. Insya Allah.
Ibnu Hasyim, Catatan Perjalanan.
ibnuhasyim@gmail.com
November 4, 2009
Maradana, Colombo, Sri Lanka.

Lihat yang berkaitan...

Catatan Perjalanan di Sri Lanka...

17 comments:

Shahabudeen Jalil said...

Hebat berita ini.. berita yang kita tak pernah tahu. Terima kasih.

Teruskan menulis... saya pasti, ramai yang menanti.

KALAM JAUHARI said...

Salam tuan,
Kerana itulah Timbalan KM Pilau Pinang Prof Ramasamy adalah penyokong kuat Tamil Eelam dan kumpulan etnik Tamil Malaysia banyak menyumbang kepada tabung dana Eelam.

Bacalah kertas kerja Prof Ini. Carilah melalui google dan anda akan dapat memahami meksud tersirat mereka.

Anonymous said...

Itu pada zaman Raja shola atau raja chulan dahulu- empire raja Shola sampai kesini keluasan jajahan takloknya. Penduduk Tanah Melayu/ Melayunadu atau Malaienadu pada masa itu pun orang Melayu, cuma ketika itu agama nya hindu kuno. Raja Shola/ Raja Chulan itu bukan orang berbangsa Tamil yang bersasal dari Tamil nadu sekarang ini. Samalah dengan parameswara Melaka dahulu. Baginda bukan Tamil. Masa empire Shola itu,State of Madras atau Tamil nadu itu pun belum ujud. Mana ada tamil empire. Kalingga, sri vijaya, Majapahit, Mataram adalah. Beragama Hindu kuno ketika itu bukan bererti berbangsa Tamil atau beragama Hindu yang ada sekarang ini. Sebelum kedatangan Islam, seluruh nusantara ini di pengaruhi agama hindu kuno bukan Hinduism dan Tamil. Bahasanya bahasa Sanskrit, bukan bahasa Tamil. Bahasa sanskrit adalah prototype kepada semua loghat bahasa di nusantara hingga sekarang, termasuk bahasa Melayu, asasnya adalah sanskrit. Tidak ada kena mengena dengan Tamil yang ada sekarang ini.

Anonymous said...

MasyarakatMelayu di Sri Lanka berada sebagai pekerja dan yang terbuang sebelum Prang Dunia II dan semasa perang.
Jumlah dan sebabnya hampir sama dengan Afrika Selatan.
Orang Melayu dan masyarakat Islam di Sri Lanka adalah kaum kecil tetapi mempunyai peranan besar.
Kekuatan mereka adalah kerana jumlah yang kecil dan perlu bersatu.
TAMIL Tigers sebenarnya adalah satu gerakan yang memperjuangkan budaya dan Ugama Hindu untuk kembali berkuasa termasuk Asia Tenggara???

Shahabudeen Jalil said...

Raja Chola dan Raja Chulan tu adalah dua raja yang berlainan la..

Aduss.. susah kalau orang tak ada ilmu pun mula bercakap.

Raja Chola memang dari Tamil Nadu dan berbangsa Tamil.

cuba baca di sini

http://en.wikipedia.org/wiki/Raja_Raja_Chola_I

Saya minta tolong, kepada yang tak ada ilmu, tlg kurangkan bercakap benda yang kita tak tahu. Ini sama seperti kita sebarkan berita yang tidak betul.

terima kasih

Anonymous said...

Wahai orang berilmu, carilah fakta dari sejarah cek oi!! katanya tak pernah tahu, bagaimana pula tiba-tiba jadi tahu?? Dinasti Shola/chola /chulan itu bukannya empire Tamil. Bukalah kitab-kitab sejarah, bukan buku cerita dongeng. Jangan jadi buta sejarah.

Anonymous said...

Begitu rupanya,baca kat Wiki dah dikira berilmulah orangnya. Memang betul Raja Chola dan raja Chulan raja yang berlainan, tetapi raja Chulan yang hamba sebut bukan raja Chulan dari Keluarga kesultanan perak moden, disekitar 1900AD. Raja chulan itu adalah Raja chola I, Rajendera Chola yang kesah nya disebut dalam Sejarah Melayu dan buku-buku sejarah Asia tenggara dan India Lama.. Raja Chola/Cholan/ Chulian atau Chulan ini dari Kerajaan Chola Mandalam di selatan India.Kerajaan ini merangkumi pantai malabar, pantai Choramandel benua India sekarang ini, menjalar hingga ke Burma, Siam,Indochina, Tanah Melayu ie kedah yang di kenali pada masa itu sebagai Kataha atau Kadaram. Jajahan Kerajaan Chola ini sampai ke kepulauan Melayu asia tenggara. Palembang, Kerajaan Sri vijaya di serang oleh mereka. Kalau bangsa Tamil sekarang di sebut Tamilan/Tamilar, Bangsa Chola ini disebut Cholan atau Cholian/Chulian/Choliar dan negeri asal mereka diselatan India ketika itu adalah Cholas yang dikenali sebagai Chola Mandalam Bukan Tamil nadu yang ada sekarang ini. Kerajaan atau Empire Chola dibawah Dynasty Cholas ini bukan Wilayah Tamil Nadu (Dahulu State of Madras)(nama baru sekitar 80an).Ibu negerinya di ubah nama kpd Chennai (dahulu Madras).India mempunyai ramai suku kaum etnik dan bangsa, bahasa dengan wilayah, negeri masing-masing. Bahasa Chola adalah Sanskrit bukan Tamil. Sanskrit adalah bahasa kepunyaan manusia- manusia sejagat dikala awal-awal dahulu.Induk kapada bahasa-bahasa sukukaum2 di Nusantara. Mana ada Tamil empire,Tamil nadu adalah. Keturunan mereka pun pernah ditawan, dijajah oleh Dynasty/ Raja Chola ini.

Lain kali cuba-cubalah bertukar-tukar ilmu pengetahuan sesama kita jangan asik nak menghina menghentam kawan.

wan said...

salam,

En. Anonymous memang maklumat tu bagus tapi lagi bagus kalau tak guna nama tu. Takkan takdak nama kot. Kalau takut sangat guna je lah nama pena.

Apa2 pun saya teruja juga tengok maklumat yang detail macam tu. Memang india@HINDRAF ni semakin melampau. yang tak tahan tu ada pulak Melayu yang pi sokong. Tak kisah lah belah mana pun.

Anonymous said...

raja raja chola adalah Raja Tamil.(Bukan Sanskrit mahupun Hindi)Sama seperti dinasti Tang punya raja cina.

Anonymous said...

Udah-udah la tu. Jangan percaya dengan putarbelit sejarah versi british. Bila pula tok nenek Melayu ni beragama hindu kuno? Bila pula tok nenek Melayu menulis sanskrit?

Yang aku tau tok nenek aku beragama Islam, agama Nabi Ibrahim juga agama Nabi Muhammad dan menulis dalam Jawi (Melayu Kuno). Tok nenek Anon saja kot beragama hindu..hahaha.

Kalau nak ikut tuntutan tamil pariah ni seluruh dunia pun depa punya. Nama keluarga pun tak layak dipakai (pinjam nama tuhan depa saja) ada hati nak tuntut Tanah Melayu...poorah, cit!

Anonymous said...

Merong Maha Wangser....Long Kassim banyak menyimpan kisah silam..

Anonymous said...

Cuma yang dapat menjawab soalan berbangkit dari saudara Zaidi Ali, sama ada atau tidak tok nenek Melayu beliau beragama apa, terpaksalah cari susur galur keturunan beliau dulu. Harap beliau dapat menemuinya..atau bertanya dengan mereka apabila ada peluang berbuat demikian.

Hindraf pun di bawa masuk.. Jangan lupa Hindraf itulah Makkal Sakthi kini ... yang diiktiraf oleh BN dan UMNO... Wadoh. Melucukan juga pandangan rakan-rakan disini.. Ada-ada sajalah...

John said...

Saudara Anonymous punya hujah yang bernas. yang lain tu pi lah duduk kedai kopi,

Anonymous said...

orang yang tidak ada sejarah sendiri ......tak payah sibuk cari pasal agama lain.... masa dulu semasa orang india..dan china datang ke malaysia...orang utan yang dikatakan bumiputera sekarang berada di hutan ....sambut baik ...copy budaya cina dan india... sekarang berlagak macam terkuat agama takpayah pegi....sri lanka pegi. ...lihat negara india dan china
Saudara .....LTTE bukan pengganas ...mereka berjuang utk suku kaum mereka yang dianiayai selama sekarang...... dekat di malaysia baru bermula .....Di sri lanka tahap lebih serius .....genoside.... .........
Contoh....malaysia membantu rakyat
palestin yang sering berlaku serangan isreal... dengan alasan umat islam.......manakala di sri lanka tiada orang yang membantu... malah sokong...........!
tiruan memang tiruan
original memang Original

Anonymous said...

salam.sebenarnya peta yang tuan papar kat sini adalah masa empire chola masa pemerintahan rajandra chola.peta tu tidak mengena dgn the greater tamilakam.sebanarnya tuan tidak faham sifat2 orang tamil. apabila rajandra chola menyerang kedah dia kesian kat raja kedah lalu dia mengembalikan takta kerajaan kedapa raja kedah. penyerangan orang tamil bukan mengambil alih kerajaan nusantra.orang2tamil malaysia pun bukan bukan nak buat huru hara..tetapi mereke minta kelayanan ynag sepatut...tu aje .

sebenarnya kami minta layanan adil dan saksama .orang melayu memang baik hati.peramah boleh ler di katakan sebagai sifat2 dan kebudayaan mereke terbaik di dunia. kami bukan menentang orang melayu...tetepi setengah pegawai kerajaan dan pengamal kuasa tempatan yang tak adil.jangan ler tuan mengina kami dgn sesuka hati..kebanyakan darah orang melayu adalah camburan darah india+cina= melayu.dan perkataan melayu pun adalah asal dari perkataan tamil iaitu malayur bererti negeri gunung ganang.
tulisan malayu kuno adalah tulisan pirami pallava berasal dari india selatan.

ltte bukan kumpulan pengganas tuan mereka adalah perjuang tanah air mereka.seperti pejuang2 palastine..mereke tidak mengganggu mana2 bangsa atau negara.

biar ler bangsa malaysia hidup aman damai.kita tolong menolong sesama manusia.kikis kelemaan bangsa malaysia .

Ibnu Hasyim said...

T.kasih pada komen tuan-tuan semua. Saya tertarik kepada 2 komen terakhir.

Keana Allah jadikan manusia berpuak-puak untuk berkenal mesra, bukan mencari fasal berbalah..

Wallahu aklam.

Anonymous said...

Blog yang paling bodoh dan tak guna kepada orang melayu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails