Saturday, January 02, 2010

Terima Kasih Ustaz Misbahul Munir.. Tahniah.

Petikan dari blog Ustaz Misbahul Munir

GAMBAR ini keluar dalam sebuah laman, kononnya saya bersalam dengan perempuan yang bukan muhrim. Timbul persepsi pimpinan PAS boleh menghalalkan apa sahaja kalau ia yang melakukannya dan haram kalau UMNO yang melakukan. Dalam blog tersebut turut dipaparkan gambar Mat Sabu yang berpegangan dengan seorang wanita tua yang layak dipanggil nenek atau opah.

Saya nak jelaskan kerana penulis blog dan pengunjung-pengunjungnya dalam ruangan komen memberi persepsi yang negatif terhadap gambar tersebut yang diambil dari blog saya sendiri.

Saya menziarahi keluarga mangsa rompakan dan bunuh di kampung Sungai Tiang Tengah, Bagan Datoh yang tidak jauh dengan kampung saya sendiri Sg. Tiang Darat. Perempuan Cina tersebut adalah isteri mangsa yang dibunuh, tangannya sakit dan sukar untuk diangkat kesan kena pukul oleh perompak. Saya lahirkan rasa simpati dan ucap takziah di atas insiden yang menimpanya.

Atas dasar simpati dan kemanusian saya menghulurkan sumbangan kepada perempuan Cina tersebut. tangannya tidak boleh diangkat untuk menerima sumbangan tersebut. Saya tidak menjamah dan memegang pun tangannya, saya sekadar menghulurkan sebuah sampul surat yang berisi sumbangan ke tangannya.

Saya mendapat maklumat dari rakan-rakan, kunjungan saya bersama pimpinan PAS kawasan yang lain rupanya menjadi buah mulut masyarakat Cina di situ terutama kaum keluarganya, mereka memuji langkah PAS yang menziarahi keluarga mangsa rompakan dan bunuh.

Blog Ibnu Hasyim: Terima kasih Ustaz Misbah. Inilah tugas blogger menjelaskan kekeliruan masyarakat yang ditimbulkan oleh musuh-musuh Islam. Tahniah atas kerjabuat, sikap dan prihatin ustaz dengan blogger. Kita akan cari lagi isu-isu yang perlu dijelaskan.(IH)

87 comments:

Anonymous said...

bukankah lebih baik kalau memberi sumbangan itu dibuat dengan cara islam ,tak payah nak menunjuk nunjuk .inikan cara umno kalan nak bagi sumbangan mesti panggil media satu malaysia.pikir pikirkanlah sendiri...ramai lagi orang islam yang sebangsa dengan kita perlukan sumbangan..ingat kalau kita mati ah so tu nak bagi patihah ke kat kita.

Zubir Jaafar said...

Salam Anom 8.04pm,

Pernah kenal dengan Ustaz Misbah? Dia tak tahu gambarnya memberi sumbangan disnap untuk tujuan promosi oleh bloggger Pas. Dia bukan nak menunjuk-nunjuk amal baiknya.Dia seorang yang pernah pernah bekerja dengan Kerajaan dan sanggup berhenti kerja demi memperjuangkan Islam. Tidak timbul soal panggil pihak media disini.

Parti , pemimpin dan ahli Pas juga tak pernah mengabaikan nasib orang Islam yang dalam kesusahan. Sudah ramai yang dibantu. Kalau Ustaz Misbah tahu saudara pun dalam keadaan susah dan dilanda oleh musibah, saya percaya saudara akan turut dihulurkan simpati dan sumbangan tanpa mengira samada saudara dari penyokong tegar UMNO, atau penyokong Pas atau tidak berparti.

Walaubagaimanapun, Islam itu agama universal. Islam tidak pernah walau sesaat memandang sepi orang bukan Islam yang dalam kesusahan dan ditimpa musibah. Inilah salah satu ciri Islam yang indah dan umat Islam jangan sekali mengunakan tangannya untuk mencacat citra Islam yang unggul sebagai dinul haq ini.

Dalam iklim Islamophopia kini, umat Islam seharusnya lebih tangkas memprojeksikan bahawa Islam itu agama yang membawa rahmat ke seluruh alam. Umat Islam tak boleh berfikiran jumud dan mengakibatkan Islam dan umatnya dipersepsikan sebagai umat yang tidak mahu menghulurkan salam persahabatan dan bantuan sesama umat manusia , terutama yang tertindas di atas muka bumi ini.

Ini semua harus saudara ambilkira sebelum membuat kesimpulan yang simplistik. Mungkin saudara tak bersetuju dengan pandangan saya dan boleh mengeluarkan ribuan hujah untuk menyangkal saya. Terserahlah. Saya menulis bukan kerana menusia tapi menulis dengan harapan memperolehi redhoNya.

Sekiranya apa yang saya tulis dirasakan tidak enak dan kasar bahasanya, saya mohon maaf kerana saya insan yang lemah disisi Allah.

Salam.

Sang Harima said...

Alhamdulillah..

good Zubir..

Anonymous said...

Tahniah pada MISBAH...tak kiralah sapa dan apa agama anutannya...orang susah mesti dibantu. Cara MISBAH secara tidak langsung mengambarkan bahawa Islam bukan lah agama yg mementingkan penganutnya sahaja. Teringin plak nak tgk pegawai-pegawai dari jabatan agama Islam tak kira lah dari memana negeri beri hadiah kepada semua kanak-kanak tak kira apa agama di komplek membeli belak ketika menjelang Aidil Fitri. Kalau leh mcm tu kan orang bukan Islam npk bahawa ajaran Islam tu adalah untuk semua orang.

Anonymous said...

Tahniah pada MISBAH...tak kiralah sapa dan apa agama anutannya...orang susah mesti dibantu. Cara MISBAH secara tidak langsung mengambarkan bahawa Islam bukan lah agama yg mementingkan penganutnya sahaja. Teringin plak nak tgk pegawai-pegawai dari jabatan agama Islam tak kira lah dari memana negeri beri hadiah kepada semua kanak-kanak tak kira apa agama di komplek membeli belak ketika menjelang Aidil Fitri. Kalau leh mcm tu kan orang bukan Islam npk bahawa ajaran Islam tu adalah untuk semua orang.

Unknown said...

Salam semua. Saya bangga mempunyai pemimpin yang begini dan rata-rata semua pemimpin kita (PAS)dan ahli-ahlinya bersikap begitu. Hanya mungkin, sumber sahaja yang agak terhad...

Anonymous said...

Ok. La tu. Tak payah dibincangkan lagi. Cumanya lainkali nak paparkan gambar apa yang sepatutnya tanya dulu sebab nak elak fitnah. Kadangkala pemimpin politik ni tak sempat nak beri penjelasan kerana memang amat sibuk terutama yang full time ni. Ini mujur Ust. Misbah sempat jawab. Jika tidak jadi isu le. Inipun dah nak jadi isu oleh UMNO. Teruk la PAS nak jawabnye angkara gambar yang dipapar tanpa usul periksa.
Alhamdulillah lega...Janganla dok papar dah yang pelik-pelik selagi tak pasti ianya betul/tidak.

Meluat Teman said...

Wa setuju..lain kali tanya dulu baru keluarkan gambar tu..utz Misbah adalah orang yang mudah dihubungi.

Jangan sbb nak cari hit yang tinggi sampai lupa adab dan etika berblogger...Fitnah,kalau nak bersihkan kembali memang susah..yang senang lu jawablah diakhirat.

Bangsat said...

Tahniah "Ibnu Hasyim"sebagai Lidah Rasmi Umno..Jangan jadi Blogger 'Bangsat" tajaan Umno...wa rasa benda ni dah jadi cerita hangat dikalangan ahli Pas..nak cover balik kebanyakan ahli Pas bukan kaki blogger..hanya dengar cerita saja..sakit la lu nanti di akhirat bro..

Zubir bin Jaafar said...

Salam Bangsat,

Sedap nickname saudara bangsat ini. Dan tulisan saudara sangat sopan dan beradap sesuai dengan nickname yang saudara kendong.

Pertamanya saya jelaskan bahawa saya bukan tulis komen ini kerana dipinta oleh Ibnu Hasyim. Apatahlah diupah oleh beliau seorang yang saya kenal betul sejak awal tahun 80an sehingga kini yang saudara tuduh sebagai blogger bangsat tajaan UMNO. Beliau seorang ahli Pas seumur hidup dan tak pernah berganjak dari perjuangan, InsyaAllah.

Kalau dibandingkan saya, sumbangan beliau terhadap perjuangan Islam, Ibnu Hasyim jauh ke hadapan dari saya. Beliau adalah diantara perintis dalam mengembang dakwah melalui label kaset 'ad-dakwah',secara besar-besaran dan kemudian mengembangkan perniagaannya dengan mempunyai sebuah kedai buku agama dan keset ceramah ustaz Haji Abdul Hadi, Ust Fadhil, Tok Guru Nik Aziz dan ramai lagi. Kedai bukunya pernah untuk beberapa lama terletak di 'Islamic city' (jalan off Pahang Kuala Lumpur) yang bersebelahan dengan Pejabat Harakah.

Suka saya beritahu disini, semasa keset Haji Abdul Hadi dan Pemimpin yang lain laku bagai pisang goreng, Ibnu Hasyim tak pernah lupa menyumbang sebahagian keuntungan jualan kaset kepada Pas.

Beliau mengenali secara peribadi pemimpin Pas seperti Tok Guru Nik Abdul Aziz, Tok Guru Haji Abd Hadi , Allahyarham Yusuf Rawa, Ustaz Fadhil Noor dan ramai lagi.

Dan untuk pengetahuan saudara, Ibnu Hasyim telah diamanahkan secara peribadi oleh Allahyarham Pak Yusuf Ar-Rawa , matan Presiden Pas , untuk mendorong anaknya, Dr Mujahid Yusuf Rawa menyertai dan aktif dalam Pas sebaik tamat pengajian ijazah pertama beliau dari Universiti Jordan.

Alhamdulillah , syukur , Dr Mujahid Yusuf Rawa akhirnya telah menjadi salah seorang pemimpin Pas peringkat pusat yang dihormati dan disegani oleh kawan dan lawan.

Selain dari itu, Ibnu Hasyim sendiri pernah diamanahkan memegang jawatan penting dalam Pas diperingkat kawasan dan Koperasi Pas Pusat di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Beliau juga pernah dua kali bertanding sebagai calon Pas di Balik Pulau ,iaitu tempat kelahiran beliau pada tahun 90an.

Untuk pengetahuan saudara juga, Ibnu Hasyim telah menulis sebuah buku sejarah Perjuangan Pas yang muka suratnya melebihi 500 muka dan buku tersebut menjadi rujukan para sarjana Sains Politik dan para pensyarah Universiti. Dan beliau bercadang untuk menerbitkan semula buku tersebut dengan mengemaskini isi buku tersebut berdasarkan perkembangan semasa perjuangan Pas kini.

Cukuplah setakat ini saya memperkenalkan Ibnu Hasyim yang saudara tuduh sebagai 'blogger bangsat'tajaan UMNO. Tuduhan saudara adalah berat dan tidak wajar ditujukan kepada Ibu Hasyim. Saya tahu , dia bukan jenis orang yang akan menjawab cercaan orang orang yang mencerca terhadapnya.

Semoga penjelasan ini dapat menjadikan saudara seorang yang bersangka baik kepada seorang pejuang yang insyaAllah akan menghabiskan masa dan hidupnya dalam menegakkan Islam melalui wadah Pas.

Dan maafkan saya , kalau terkasar bahasa. Saya hamba tuhan yang lemah dan hina di sisi tuhan. Semoga Allah merahmati kita semua. Amin.

Ahmad Sab.. Kota Bharu said...

Ibnu Hasyim,

Lain kali, biar profesianal tulis fasal Iran..

Anonymous said...

Saya setuju, cadang Meluat Teman'. Blogger kena tanya dulu. Dengar Penarik Beca, kena tanya Husam dulu, jangan tuduh sebarangan.

Anonymous said...

Hai, bersalam dengan perempuan tua pun jadi isu. Betullahtu, Pas dan UMNO sama-sama bendul,bodoh, munafik dan merosakkan orang melayu sahaja.

Anonymous said...

salam,
ramai gak batu api kat blog ni ye..

Anonymous said...

Thanks in favor of sharing such a nice thought, article is fastidious, thats why i have read it completely
http://youfine.wall.fm/blogs/post/743
Feel free to visit my page :: gant

Anonymous said...

Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert
that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you
access consistently fast.
http://sisec.wiki.irisa.fr/tiki-index.php?page=UserPagedalesoper
Have a look at my blog post razorbacks

Anonymous said...

If some one wishes to be updated with hottest technologies after that he must be visit this web site and be up to date all the time.


http://greengo.org.ua/IsabelleOs
Also see my web page - croatia yacht charter yachting sailing hrvatska

Anonymous said...

What's up to every one, the contents present at this web page are in fact remarkable for people knowledge, well, keep up the good work fellows.
http://www.inthesameboat.net/node/166936
My page - andrei

Anonymous said...

I've read several just right stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you set to create this sort of magnificent informative site.
http://findahoe.com/groups/a-significant-publication-for-high-class-yachtcharter-kroatien-within-the-holiday-and-a-number-of-other-events/
My web site: lopedium

Anonymous said...

Hello, Neat post. There's an issue with your site in web explorer, would check this? IE still is the market chief and a large component of people will pass over your fantastic writing because of this problem.
http://soakinginit.com/node/21140
Feel free to visit my blog - logovaz

Anonymous said...

xanax cost xanax schedule iv drug - xanax klonopin together

Anonymous said...

tramadol 50 mg tramadol dosage oral - buy tramadol cheap online no prescription

Anonymous said...

generic xanax xanax 1.0 side effects - xanax vs percocet

Anonymous said...

generic xanax alprazolam 0.5 mg tablet - watson 658 generic xanax

Anonymous said...

generic xanax how to buy xanax online in ireland - generic xanax orange round

Anonymous said...

buy xanax online overnight delivery xanax side effects .5mg - xanax online legit

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs expiration date - tramadol withdrawal in pregnancy

Anonymous said...

buy tramadol with cod how to buy tramadol in usa - where to buy tramadol online legal

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol dosage recreational - tramadol medication no prescription

Anonymous said...

generic xanax buy xanax online - buy xanax from uk

Anonymous said...

buy tramadol online metacam and tramadol for dogs - buy tramadol in usa no prescription

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol legal to buy online - tramadol for dogs with aspirin

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg 30 kaps - tramadol no prescription usa

Anonymous said...

buy tramadol cash on delivery tramadol buy online - tramadol interactions

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg drug interactions - tramadol for dogs uti

Anonymous said...

xanax online 3 mg xanax high dose - buy xanax online with prescription

Anonymous said...

xanax online xanax generic pill identification - xanax mechanism of action

Anonymous said...

order tramadol online tramadol for dogs arthritis - tramadol 50 mg compared to vicodin

Anonymous said...

buy tramadol usa tramadol legal to buy online - what does generic tramadol look like

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 50 mg cost - tramadol hcl pain

Anonymous said...

buy tramadol online order tramadol cash delivery - tramadol 50 mg vs norco

Anonymous said...

buy tramadol online safe place buy tramadol online - buy tramadol online mastercard overnight

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol for dogs 50 mg - tramadol hcl generic ultram

Anonymous said...

generic xanax xanax side effects uti - xanax bars uses

Anonymous said...

buy tramadol online 2 50mg tramadol - tramadol 627 recommended dosage

Anonymous said...

buy tramadol online mastercard overnight tramadol for dogs human use - buy tramadol online usa cheap

Anonymous said...

generic xanax does xanax show up 9 panel drug test - xanax withdrawal between doses

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol online no prescription fedex - order tramadol online no rx

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol in usa - tramadol overdose and seizures

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol high altitude - tramadol hcl for cats

Anonymous said...

generic xanax how much do generic xanax cost - klonopin xanax dosage comparison

Anonymous said...

buy xanax no prescription do jobs drug test for xanax - xanax drug food interactions

Anonymous said...

order tramadol online buy tramadol without rx - safe place buy tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol restless legs - tramadol buy no prescription usa

Anonymous said...

cialis online cialis daily - cialis prescription coupon

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl 50 mg tab dosage - buy tramadol free shipping

Anonymous said...

cheap tramadol online tramadol withdrawal exhaustion - tramadol dosage 15 pound dog

Anonymous said...

cialis no prescription cialis patent expiration - cialis price reviews

Anonymous said...

buy cialis from canada cialis online cheap no prescription - viagra cialis online usa

Anonymous said...

xanax online xanax overdose children - mixing xanax and alcohol side effects

Anonymous said...

cialis online cialis online vendita - cialis online lloyds

Anonymous said...

order alprazolam no prescription xanax withdrawal in newborns - xanax lasting time

Anonymous said...

buy cialis online cheap generic cialis usa - cialis online legit

Anonymous said...

buy tramadol online get rid tramadol addiction - tramadol dosage for 10lb dog

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol cod overnight delivery - tramadol 50mg dosage for dogs

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal bloating - order cheap tramadol online

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol 100 mg ampolla - tramadol hcl 50 mg tab dosage

Anonymous said...

buy tramadol without prescriptions buy tramadol no prescription mastercard - tramadol order online tramadol 50mg

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 50mg for my dog - buy tramadol online no rx

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol hcl dogs dosage - tramadol overdose stories

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 buy tramadol thailand - buy tramadol rx online

Anonymous said...

buy tramadol online buy tramadol rx online - treatment for tramadol overdose

Anonymous said...

buy tramadol order tramadol 50mg - generic form of tramadol

Anonymous said...

buy tramadol tramadol withdrawal time - tramadol hydrochloride 50mg capsules

Anonymous said...

buy generic tramadol no prescription tramadol 50 mg is equivalent - where to buy tramadol online usa

Anonymous said...

buy tramadol without a script tramadol hcl 50 mg mylan - can you withdrawal tramadol

Anonymous said...

http://landvoicelearning.com/#97734 tramadol for dogs arthritis - tramadol recreational high

Anonymous said...

buy tramadol can you buy tramadol in usa - tramadol for dogs pain

Anonymous said...

buy tramadol where to buy tramadol online legal - tramadol-ratiopharm 50 mg kapszula

Anonymous said...

http://blog.dawn.com/dblog/buy/#21563 picture of generic tramadol - buy tramadol overnight delivery

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan withdrawal dosage - ativan dosage tablets

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan quitting - ativan many get high

Anonymous said...

ways to buy ativan online ativan side effects/glaucoma - lorazepam online

Anonymous said...

http://ranchodelastortugas.com/#58720 what is xanax high - nucynta and xanax drug interactions

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol no prescription needed - tramadol online canadian pharmacy

Anonymous said...

buy tramadol online tramadol withdrawal restless leg syndrome - tramadol hydrochloride 50 mg dog

Anonymous said...

Marvelous, what a blog it is! This blog gives helpful information to us, keep it up.


My web site: book of ra free download android

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails