Saturday, January 02, 2010

Taktik SPRM Tolak Repot Pornthip & Tutup Suara Keadilan


Jan 02, 10
: KL. LAPORAN polis yang dibuat oleh SPRM Malaysia terhadap pakar patalogi Thailand, Pornthip Rojanasunand bersabit hasil bedah siasat kedua Teoh Beng Hock, mungkin taktik untuk menutup hasil siasatan Dr Porthip.

Begitu kenyataan dan pendapat bekas majikan Beng Hock, yang juga ahli EXCO Selangor, Ean Yong Hian Wah, seperti yang tertulis disebuah laman web tempatan hari ini. (http://btmmari.blogspot.com)

SPRM mendakwa Porthip membocorkan hasil laporannya yang mendakwa mendiang mati di bunuh. "Saya rasa SPRM mungkin hendak menutup mulut Suara Keadilan dan juga cuba untuk menolak report Dr Pornthip untuk dijadikan satu bukti di dalam inkues," Ean memberitahu TV Selangor.

Suara Keadilan, akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat memetik sumber-sumber sebagai berkata pakar Thailand itu menjumpai bukti forensik mencukupi untuk menguatkan rumusan awalnya bahawa Beng Hock adalah mangsa jenayah.

Laporan di Balai Polis Shah Alam dibuat oleh pegawai SPRM Raub Ghani pagi tadi. Raub mendakwa Dr Pornthip membocorkan maklumat hasil siasatan forensik beliau kepada pihak yang tidak sepatutnya dan perbuatan itu menghina proses mahkamah kerana inkues kematian Beng Hock masih berjalan.

Raub enggan diwawancara oleh media namun berkata beliau membuat laporan polis itu atas arahan pegawai atasan SPRM. Sebelum ini Pornthip hadir memberi keterangan pada inkues Beng Hock. Beliau menyatakan ada kemungkinan hingga 80 peratus mendiang mangsa jenayah malah didera sebelum mati.

Koroner Inkues kemudian mengarahkan mayat Beng Hock digali semula bagi membolehkan satu lagi bedah siasat diadakan dengan dihadiri Porthip dan pakar bedah siasat lantikan SPRM. Bedah siasat kedua itu diadakan pada 22 November dan Porthip dikatakan telah menyerah hasil laporannya kepada pihak berkenaan.

Beng Hock, setiausaha politik kepada EXCO Selangor, Ean Yong Hian Wah dijumpai mati Julai lalu di perkarangan pejabat SPRM Selangor setelah disoal siasat sepanjang malam hingga subuh. Inkues kematian Beng Hock akan bersambung pada Khaimis depan selepas dua kali ditangguh.

Difahamkan, Pornthip mengguna pakai beberapa teknik dan proses baru yang meyakinkan beliau sepenuhnya bahawa Beng Hock mati dibunuh. (AK)

1 comment:

arah said...

Semuga kita sama sama mengunakan kesempatan ini untuk meningkatkan usaha untuk menerangkan kepada dunia siapa Allah dan ajaran Islam sebenarnya.

3:64 (Malay) "Katakanlah: ""Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: ""Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)""."

Say: O People of the Scripture! Come to a common word between us and you: that we shall worship none but God, and that we shall ascribe no partner unto Him, and that none of us shall take others for lords beside God. And if they turn away, then say: Bear witness that we are they who have surrendered (unto Him). (Aal ‘Imran 3:64)


5:17 (Malay) "Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: ""Sesungguhnya Allah itu ialah Al Masih putra Maryam"". Katakanlah: ""Maka siapakah (gerangan) yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al Masih putra Maryam itu beserta ibunya dan seluruh orang-orang yang berada di bumi semuanya?"" Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan apa yang di antara keduanya; Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."


Al-Ma'idah (The Table Spread)
5:17 (Y. Ali) In blasphemy indeed are those that say that Allah is Christ the son of Mary. Say: "Who then hath the least power against Allah, if His will were to destroy Christ the son of Mary, his mother, and all every - one that is on the earth? For to Allah belongeth the dominion of the heavens and the earth, and all that is between. He createth what He pleaseth. For Allah hath power over all things."

As exclaimed by Moses (pbuh): “Hear, O Israel: The Lord our God, the Lord is one.” Deuteronomy 6:4.

“I am the Lord, and there is no other; apart from Me there is no God.”

Isaiah 45:5.

“You shall have no other gods before me. You shall not make for yourself an idol in the form of anything in heaven above or on the earth beneath or in the waters below. You shall not bow down to them or worship them; for I, the Lord your God, am a jealous God.”

Exodus 20:3-5

Jesus Christ (pbuh) said the following in the Bible:


“This is eternal life, that they may know You, the only true God, and Jesus Christ whom You have sent.”

John 17:3

“How can you believe, when you receive glory from one another and you do not seek the glory that is from the one and only God?”

John 5:44

“The most important commandments,” answered Jesus, “is this: ‘Hear, O Israel, the Lord our God, is one Lord’”

Mark 12:29


As described by Paul in his Letter to Timothy:


“Now to the King eternal, immortal, invisible, the only God, be honor and glory forever and ever. Amen.”

1 Timothy 1:17






“Ekam evadvitiyam“

(He (God) is One only without a second.)

Chandogya Upanishad 6:2:1




Meaning in English: “Sages (learned Priests) call one God by many names.“

Rigveda 1:164:46


“Ma cid anyad vi sansata sakhayo ma rishanyata“

(O friends, do not worship anybody but Him, the Divine One. Praise Him alone.)

Di zaman IT ni kita di beri perluang oleh Allah untuk berdakwah di pelusuk dunia. Sama sama kita mengambil kesempatan dgn menyebar ajaran Islam ni.

Sudahkah kita mengambil kesempatan tu???

Ya Allah terimalah usaha kami ini sebagai amalan soleh.

AMEEN

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails