Thursday, December 31, 2009

Bank Holiday & London Bridge, Perjalanan London 2

CATATAN PERJALANAN: Menulis terus dari London 2.

Sambungan dari: Tidak Terpedaya Dengan Pandangan Sendiri.

Bank Holiday: Tuesday, December 29, 2009


ORANG ramai melimpah-limpah membanjiri kawasan-kawasan taman, tempat perniagaan dan rata-rata terdapat ramai pengunjung dari luar negeri berbilang bangsa dan berbilang kaum. Semasa keluar dari tiub di Stesen St. James Park kemudian berjalan kaki ke Parliament Square yang menyeberangi sungai, agaknya Sungai Thames, saya dapat melihat Eye of London, 130 meter tinggi bergerak perlahan pusingannya selama 30 minit untuk satu pusingan dengan mengenakan harga 16 pound untuk dewasa.

Hari ini ialah Hari Bank cuti (Bank Holiday) menjadikan orang ramai keluar membeli belah dengan tawaran harga yang murah, saya rasa memang murah macam hari " Boxing Day"yang jatuh pada 26 hb Disember setiap tahun. Semasa di atas bus dua tingkat saya ternampak harga tawaran potongan 80 persen, murahlah tu.

Saya sempat berpusing melawat London dan singgah di Malaysian Hall, masyaAllah , berjumpa Dr Akhbar, USM (dah buka klinik sendiri di Jalan Bukit Gambir, Pulau Pinang). Beliau terkejut dan menyapa saya, tetapi kami tidak lama berbual kerana beliau mempunyai jadualnya sendiri. Sebenarnya saya mencari En. Awi pengusha restoran di Malaysian Hall, beliau begitu sibuk dengan kerja-kerja walaupun mempunyai 16 orang pembantu setakat ini.

Saya sempat berbual pendek dan memohon diri cepat-cepat supaya tidak mengganggu kerjanya. Beliau sudah 13 tahun diLondon dan menurut cerita kawan saya yang menjadi rakan di UK dengannya, beliau telah memperolehi PR. Syabas, rebutlah balek hak kita yang suatu masa dulu dirampas mereka. Dulu saya memandang serong pada orang-orang yang berhijrah keluar negara sebagai tidak patriotik, tetapi bila saya mula sampai diPerth, Australia dalam tahun 80 an, saya mula sedar perlunya ada orang-orang Islam disana kerana kesulitan kita berada ditempat orang.

Begitu juga semasa saya di Kemboja 19 Sept 2007 walaupon terdapat Umat Islam, tetapi tidak terdapat kedai makanan untuk orang-orang Islam. Alasan mereka sangat mudah, siapa nak beli? Ini disebabkan rata-rata rakyatnya miskin, teringat Kemboja, kita memandu satu hari saja semasa pulang dari Poi Pet disempadan Thai melalui kawasan Pattaya, Bankok dan terus keselatan Bukit Kayu Hitam bersama sahabat saya Haji Sattar.

Kenangan manis selama 14 hari di Bulan Ramadhan mandi di sungai , minum air hujan dan memasak sendiri serupalah semasa saya di Long Laput, dekat Long Lama di kawasan pendalaman Baram Sarawak.

London Bridge: Wednesday, December 30, 2009






Tidak Terpedaya Dengan Pandangan Sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails